Gå till innehåll
måndag 28 oktober 2024
Kakelkungen

Regulator

Rekommendera Poster

Hej är totalt okunnig i detta med regulator/solpanel.har skaffat en båt med en panel och en regulator.detta är kopplat till ett 12 volt fritidsbatteri.och enligt föregående ägare till båten så är panelen bara till för att säkerställa drift av ekolod och att startström till bensinmotorn finns.som sagt så är jag helt okunnig om detta.men jag har knäppt kort på panelens prestanda och även på mppt-regulatorn.har precis skaffat båten så jag kan tyvärr inte svara på om det funkar eller hur bra det kan tänkas funka.döms detta ut så tar jag bort detta(om det döms ut av kunnig person).översta bild är regulatorn och nedre är panelen.ge mig gärna lite input på att få detta att funka.enligt förra ägaren så fyller detta sin funktion

IMG_0443.jpeg

IMG_0441.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen bättre bild på regulatorn så man skulle kunna se vad det är för modell ?  För om den är bra eller mindre bra eller t.o.m. kan riskera att ta kål på batterierna på sikt kan man inte veta utan att se modellen och Googla fram tekniska data/beskrivning.

 

Men en sak kan sägas - den är otroligt overkill och överdimensionerad med sina max 100A och 1200W !   Hur stor är den egentligen rent fysiskt, och VET du att det är en MPPT ?   Visst kan den funka även till din lilla 25W-panel, men det finns en risk att den kan dra rätt mycket egenström av det lilla panelen kan ge.

 

Men ett bättre foto eller modellbeteckning skulle underlätta 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är grejerna rätt kopplade så bör det ge lite ström till batteriet. En risk så här under den mörka årstiden är att regulatorn drar lite ström ur batteriet som är större än det en 25W-panel ger. En bra idé kan då vara att koppla bort regulatorn från batteriet. Men när du ansluter igen måste du koppla bort solpanelen från regulatorn innan du kopplar batteriet till regulatorn och sedan vänta någon minut innan du kopplar in solpanelen (gissar detta då regulatorn är märkt 12 och 24 Volt). Regulatorn måste alltså först känna av om det är 12 eller 24 volt som batteriet är på.

Räkna dock inte med mycket laddning från en såpass liten panel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara har elbehovet för att driva ett ekolod (vilken modell?) och för motorstart (motorfabrikat o antal hk?) så räcker din 25W solpanel till det.

 

Jag instämmer i att regulatorn är onödigt överdimensionerad men den gör förhoppningsvis sitt jobb och då finns ingen anledning att byta ut den. Däremot är det viktigt att veta modellen för att avgöra hur den går att ställa in för att anpassa laddningen till ditt fritidsbatteri (fabrikat? o antal Ah? på batteriet).

 

Med felaktiga laddningsparametrar så kan batteriet skadas så livslängden förkortas. Med rätt laddparametrar så blir batteriet väldigt långlivat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...