Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Lastbilslars

Problem med start av båtmotor

Rekommendera Poster

7 timmar sedan skrev excel319:

Det går väl att resistansmäta stiften på plats? På en modern diesel skruvar man inte ur glödstiften om man inte konstaterat att de är felaktiga p.g.a. den stora risken att dra av stiftet i topplocket och då har man skapat sig ett stort problem. Gamla motorer hade kanske grävre dimmensioner på stiften?

 

där vet jag faktiskt inte men kan testa mäta se om jag får någon information som sagt vet inte riktigt vad jag ska få fram av mätningen utan att bara veta att strömmen år fram eller om den är trasig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Till_havs:

Varför det? Är alla som jobbar med Microsoft Office på kontor även pc-experter som glatt dyker ner i chassit och byter kylfläkt när den skurit? 

 

Jag kan lite om dieselrovor men det är jag helt ensam om i mitt chaufförsgäng. De andras kunskaper sträcker sig till att motorn startar när man vrider på nyckeln. Gör den inte det ringer man Volvo Action Service så kommer det en trollkarl som kopplar in en dator som får igång motorn igen. 

 

Det är ingen ordning på dagens lastbilschaffisar. 

 

 

Håller med tyvärr inte jag ens motorkunnig i huvud taget de är bara kommit fram då de lät lite roligt nörnjag varit liten : lagar mat om dagarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-29 vid 13:36 skrev jan_af_lisoe:

Om en motorn inte vill starta, och startmotorn funkar, så finns det två möjligheter:
- den får inget bränsle
- den får ingen el

 

Eftersom jag är inte kunnig vid diesel så  bör någon annan hjälpa till hur man identifierar om det är elfel eller bränslefel på en dieselmotorn. Kan det vara så enkelt att bränslefilter är igensatt t.ex p.g.a. bakterietillväxt i tanken ? Eller en död bränslepump ?

Kan man på något sätt kontrollera de hela 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Lastbilslars:

Tack för mycket information! Har funderat på tändstiften kan börja där , gå igenom alla ändar som du skrivit 

Du behöver aldrig bekymra dig om tändstift på en dieselmotor. Det finns inga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Hybro:

Du kan väl låna ett batteri, från

t e x din bil och prova med.

Nu menar jag ordentligt inkopplat och bara detta.

 

Läst tråden flera gånger.

Du har inte bara startmotorn som drar stor ström, utan även fyra glödstift.

Ett halvdant batteri, dyker i spänning vid starförsök, vilket innebär att glödstiften inte glöder som de ska.

Därför trögstartat, om det ens går.

 

Så mät spänningen på batteriet, när du gör startförsök.

 

Och hur gjorde du nu med kylvattnet?

Är avgassystemet full, så är risken stor att du får in vatten i motorn.

Det är avgaserna som puttar ur vattnet ur avgassystemet normalt.

 

Ett mycket kort startförsök skadar normalt inte vattenpumpen.

Stäng av om motorn hostar igång vid dina försök.

Koppla så kylvattnet innan mer körning.

 

 


ska spänningen vara 12 volt när man startar ? 
Har inte gjort något åt kylvattnet utan endast testa startat kan man få in vatten i motorn trotts att den står på land ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Du behöver aldrig bekymra dig om tändstift på en dieselmotor. Det finns inga. 

Glödstift ursäkta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När det gäller laddare så var jag kanske otydlig - det är viktigare med modell/namn än var den kommer ifrån. Tycker mig t ex skymta en lös CTEK(?)-laddare på din video.

 

Voltmätaren på instrumentpanelen kan du möjligen använda som indikation, men inte mer. Dels är den inte så noggrann, dels varierar spänningen mycket mer än man kanske tror. Du skrev/frågade:

11 timmar sedan skrev Lastbilslars:

ska spänningen vara 12 volt när man startar ? 

Spänningen på ett 12V blybatteri varierar ganska mycket med belastning. Mycket mer än man kanske tror. Kemin i batteriet gör också att det kan ha viss "minneseffekt" en tid - åt båda hållen. Bara på ett batteri som varit i vila en längre tid (typiskt ett dygn utan laddning/urladdning) kan man dra några slutsatser av laddstatus genom att mäta vilospänningen: Ett fulladdat ligger då på kring 12,7-12,8V medan om det bara har nedåt 12,0V så är det i princip urladdat. Men mätningen måste som sagt göras efter att batteriet varit i vila en längre tid, samt mätas med ett noggrant instrument. Redan "2%" innebär att det kan visa en kvarts volt fel....

 

Så snart ett även fulladdat (bly)batteri belastas så sjunker spänningen. Och belastas det med en så stor last som startmotorn är det helt normalt att den sjunker ner till kanske 9-10V just under "crank", med spikar som kanske når ännu lägre. Inom fordonsvärlden finns standarder för hur annan elektronikutrustning skall klara detta utan att stänga av, dels den mer konstanta spänningssänkningen, dels korta pulser som når ännu lägre. Inte sällan skall allt fungera även om "12V"-spänningen hamnar på 8V, och vissa kritiska funktioner ännu lägre ner.

Så att "12V" i bilen/båten alltid är 12V är allt annat än sant.

 

När batteriet är laddat till under 50% accelererar även en annan kemisk process som försämrar det.  Laddar man därför inte direkt upp batteriet efter att det blivit urladdat så kommer det tyvärr ofta bli "märkt för livet" i form av sämre kapacitet och inte minst förmåga att lämna hög ström utan att spänningen sjunker för mycket.

 

Väg framåt:

Jag tror att du kommer förbli i en evig problemloop om du inte försöker lösa (det nu över fem år gamla ?) problemet med att motorn är så förtvivlat trögstartad. Fokus på startmotorn är inte det primära just nu, eftersom du med friskt batteri faktiskt får motorn att dra runt ordentligt på starten. Att det inte går så länge (redan tiotals sekunder ÄR dock länge i dessa sammanhang) är inget att lösa, inte just nu i alla fall.

 

Du har fått tips om glödstiften. Frågan är om/hur de aktiveras, ibland är det ett manuellt glödläge (kan inte Solémotorn). Nästa fråga om de är hela, vilket man kan kolla genom att lossa kontakten på dem och Ohmmäta dem en och en mellan anslutningen på toppen och motorgods. Här skall vara i princip kortslutning.

Om den startar snällt vid varmstart kan man misstänka glödningen, om den är lika hopplös fast den är varm är det knappast dem det är fel på.

 

Sedan, när du (eller med hjälp av någon) fått motorn att starta snällt så kan det vara läge för nytt batteri så det är pålitligt. Det har antagligen fått sig en hel del stryk.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning o väg frammåt.

 

Nåt litet om kylvatten och vattenpump kanske är nåt att utveckla vidare.

Men först måste vi väl veta vad det är för kylning, om det finns frostskydd o s v.

Om nu båten stått på land i flera år, så är det väl kanske rent utav snustorrt.

Att starta motorn helt kort utan kylvattenpump  och impeller (som kräver vatten för att inte skadas) bör ju gå bra.

 

Eller hur?

 

När motorn startar lätt, så kan det då vara lämpligt att ordna frostskyddat vatten o s v, som

s a s går runt i en större dunk.

Först då kan motorn tillåtas gå någon minut på tomgång.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lastbilslars:

 

där vet jag faktiskt inte men kan testa mäta se om jag får någon information som sagt vet inte riktigt vad jag ska få fram av mätningen utan att bara veta att strömmen år fram eller om den är trasig 

Eftersom glödstiften inte är något annat än en resistans, så plocka bort de elektriska anslutningarna som sitter i änden på glödstiften och resistansmät sedan mellan anslutningen och blocket/toppen och se om du får något värde. 0= avbrott och trasigt glödstift. Normalt ska motståndet vara någon stans mellan 1 och 6 ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öööhhh Vi ska inte lära ut rena felaktigheter.

 

Ta del av grundläggande ellära!

 

0 ohm är ren Kortslutning!

Inte alls avbrott.

Kolla vilken ellära- eller fysikbok som helst.

 

 

- Men Du kanske har hittat nya omvälvande rön?

Vart då?

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Öööhhh Vi ska inte lära ut rena felaktigheter.

 

Ta del av grundläggande ellära!

 

0 ohm är ren Kortslutning!

Inte alls avbrott.

Kolla vilken ellära- eller fysikbok som helst.

 

 

- Men Du kanske har hittat nya omvälvande rön?

Vart då?

När jag skrev så hade jag bara mina mätare i tanken och de visar 0 när inget är inkopplat eller om det är avbrott i mätkretsen. Är det en kortslutning så visar det 0,00. Jag förstår att det jag skrev kan misstolkas och är glad att du klargjorde detta,  i vanlig ödmjuk och inte på något vis knäppa på näsan stil.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ovanligt av mig medges😚

 

Frågan är om inte de flesta digitala instrument faktiskt visar flera nollor vid avbrott, men med en med ett M eller liknade angivet i displayen. Och i all hast så tolkas det som 0 ohm.

Och det är inte entydigt mellan olika digitala instrument. Nåt visar t o m OL. Over Load, hur det nu kan vara det...

"För stor belastning" eller för liten bör det bli i detta fall.

 

- Lurigt detta med el och elektronik.

Behövs ständigt en eftertanke... Vad man mäter och under vilka förutsättningar och möjliga resultat.

 

Detta försökte jag lära både mig och mina elever under skapligt många år.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Over Load, hur det nu kan vara det...

Inte alls konstigt.

Over Load betyder generellt att värdet är högre än och ovanför det maximala värde instrumentet kan visa. Är mätområdet Ohm så innebär det oftast flera MOhm, dvs avbrott.

Andra instrument visar bara streck eller blinkar, men (vanliga) nollor måste jag erkänna att jag nog inte sett. Borde vara lurigt att skilja från värdet 0 Ohm i så fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Tittar igen i morgon.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt resonemang om mätinstrument hjälper ju inte ts vidare med sitt problem, men jag är tvungen att göra en pudel. Jag har kollat mina instrument och när inget är inkopplat så visar två av dem en 1:a och det tredje 0L. 0L tolkar jag som 0 , noll, load/last. Minnet sviker allt oftare 😪

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får krypa till korset. Minnet sviker! Börjar bli till ålder.

 

Å andra sidan så är jag väl mest intresserad av allt annat än rena avbrott...

 

Ber så mycket om ursäkt för min fadäs.

 

- Samtliga instrument visar avbrott, fast på lite olika sätt:

 

IMG_20241103_082727.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

 

Tittar igen i morgon.

 

Svarar också lite senare idag , sitter fast i helg jobb 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det har varit mycket fokus på det elektriska nu. Att mäta och testa glödstiften är ju ändå rätt enkelt och rättframt. Om glödstiften fungerar och motorn inte går igång efter att ha kört startmotorn länge skulle jag sätta fokus på bränslesystemet.

Dieselmotorer i någorlunda skick brukar starta även utan att glödstiften fungerar, åtminstone om det inte är minusgrader. De brukar börja "lova" efter en stunds envetna startförsök och slutligen börja hosta på en och två cylindrar för att sedan gå igång med tilltagande rökutveckling under startförsöket.

 

Dieselmotorer som kräver långa stunder på startmotorn brukar ha luft i systemet eller något fel i bränslet, luft, vatten eller skräp. Byt bränslefiltret och byt till fräscht bränsle och lufta motorn enligt instruktionsboken. Om motorn startar efter luftning men blir svårstartad igen efter ett tag så slipper det in luft i bränslesystemet via någon läckande slang eller dålig packning i insprutningspumpen. Dåligt åtdragna filter kan också orsaka luftinsläpp.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla @Lastbilslars

Fotografera och lägg upp bilder så att man förstår vad du har för ladddare, hur bränslefilter ser ut, vad det är för voltmeter du använder, etc. etc.

 

Fotografera/filma när du gör något så att man förstår vad du gör.

 

Kort sagt, du måste hjälpa oss med bilder för det du skriver räcker inte.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-02 vid 09:07 skrev IngemarE:

När det gäller laddare så var jag kanske otydlig - det är viktigare med modell/namn än var den kommer ifrån. Tycker mig t ex skymta en lös CTEK(?)-laddare på din video.

 

Voltmätaren på instrumentpanelen kan du möjligen använda som indikation, men inte mer. Dels är den inte så noggrann, dels varierar spänningen mycket mer än man kanske tror. Du skrev/frågade:

Spänningen på ett 12V blybatteri varierar ganska mycket med belastning. Mycket mer än man kanske tror. Kemin i batteriet gör också att det kan ha viss "minneseffekt" en tid - åt båda hållen. Bara på ett batteri som varit i vila en längre tid (typiskt ett dygn utan laddning/urladdning) kan man dra några slutsatser av laddstatus genom att mäta vilospänningen: Ett fulladdat ligger då på kring 12,7-12,8V medan om det bara har nedåt 12,0V så är det i princip urladdat. Men mätningen måste som sagt göras efter att batteriet varit i vila en längre tid, samt mätas med ett noggrant instrument. Redan "2%" innebär att det kan visa en kvarts volt fel....

 

Så snart ett även fulladdat (bly)batteri belastas så sjunker spänningen. Och belastas det med en så stor last som startmotorn är det helt normalt att den sjunker ner till kanske 9-10V just under "crank", med spikar som kanske når ännu lägre. Inom fordonsvärlden finns standarder för hur annan elektronikutrustning skall klara detta utan att stänga av, dels den mer konstanta spänningssänkningen, dels korta pulser som når ännu lägre. Inte sällan skall allt fungera även om "12V"-spänningen hamnar på 8V, och vissa kritiska funktioner ännu lägre ner.

Så att "12V" i bilen/båten alltid är 12V är allt annat än sant.

 

När batteriet är laddat till under 50% accelererar även en annan kemisk process som försämrar det.  Laddar man därför inte direkt upp batteriet efter att det blivit urladdat så kommer det tyvärr ofta bli "märkt för livet" i form av sämre kapacitet och inte minst förmåga att lämna hög ström utan att spänningen sjunker för mycket.

 

Väg framåt:

Jag tror att du kommer förbli i en evig problemloop om du inte försöker lösa (det nu över fem år gamla ?) problemet med att motorn är så förtvivlat trögstartad. Fokus på startmotorn är inte det primära just nu, eftersom du med friskt batteri faktiskt får motorn att dra runt ordentligt på starten. Att det inte går så länge (redan tiotals sekunder ÄR dock länge i dessa sammanhang) är inget att lösa, inte just nu i alla fall.

 

Du har fått tips om glödstiften. Frågan är om/hur de aktiveras, ibland är det ett manuellt glödläge (kan inte Solémotorn). Nästa fråga om de är hela, vilket man kan kolla genom att lossa kontakten på dem och Ohmmäta dem en och en mellan anslutningen på toppen och motorgods. Här skall vara i princip kortslutning.

Om den startar snällt vid varmstart kan man misstänka glödningen, om den är lika hopplös fast den är varm är det knappast dem det är fel på.

 

Sedan, när du (eller med hjälp av någon) fått motorn att starta snällt så kan det vara läge för nytt batteri så det är pålitligt. Det har antagligen fått sig en hel del stryk.

exakt de stämmer de är en CTEK laddare du ser, de är den som är ansluten till själva båten, den andra laddaren som jag har är en gammal tyvärr vet jag inte märket på rak arm. har båten i en annan stad så just nu håller jag på att få kunskap för att jag ska få en to do lista om vad jag ska göra för att komma vidare, känns som på de ni skriver har sammanfattat där jag är någonstans ganska rätt. hur man aktiverar glödstiften är att vrida nyckeln till precis innan start .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-02 vid 11:59 skrev Hybro:

Bra sammanfattning o väg frammåt.

 

Nåt litet om kylvatten och vattenpump kanske är nåt att utveckla vidare.

Men först måste vi väl veta vad det är för kylning, om det finns frostskydd o s v.

Om nu båten stått på land i flera år, så är det väl kanske rent utav snustorrt.

Att starta motorn helt kort utan kylvattenpump  och impeller (som kräver vatten för att inte skadas) bör ju gå bra.

 

Eller hur?

 

När motorn startar lätt, så kan det då vara lämpligt att ordna frostskyddat vatten o s v, som

s a s går runt i en större dunk.

Först då kan motorn tillåtas gå någon minut på tomgång.

 

 

 

 

 

 

ja de stämmer , när vi pratar frostskadat vatten är de då glykolbladning vi pratar om . vid mitt startförsök senast som jag inte kom så långt på hade jag tänkt att köra dunkar på sidan av med vanligt minerallvatten och så klart var ju då målat att vinterkonservera den. men som sagt de löser ju inte de här problemet som jag vill och måste lösa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-02 vid 15:54 skrev excel319:

Eftersom glödstiften inte är något annat än en resistans, så plocka bort de elektriska anslutningarna som sitter i änden på glödstiften och resistansmät sedan mellan anslutningen och blocket/toppen och se om du får något värde. 0= avbrott och trasigt glödstift. Normalt ska motståndet vara någon stans mellan 1 och 6 ohm.

okej tack för tips ska mäta glödstiften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Det har varit mycket fokus på det elektriska nu. Att mäta och testa glödstiften är ju ändå rätt enkelt och rättframt. Om glödstiften fungerar och motorn inte går igång efter att ha kört startmotorn länge skulle jag sätta fokus på bränslesystemet.

Dieselmotorer i någorlunda skick brukar starta även utan att glödstiften fungerar, åtminstone om det inte är minusgrader. De brukar börja "lova" efter en stunds envetna startförsök och slutligen börja hosta på en och två cylindrar för att sedan gå igång med tilltagande rökutveckling under startförsöket.

 

Dieselmotorer som kräver långa stunder på startmotorn brukar ha luft i systemet eller något fel i bränslet, luft, vatten eller skräp. Byt bränslefiltret och byt till fräscht bränsle och lufta motorn enligt instruktionsboken. Om motorn startar efter luftning men blir svårstartad igen efter ett tag så slipper det in luft i bränslesystemet via någon läckande slang eller dålig packning i insprutningspumpen. Dåligt åtdragna filter kan också orsaka luftinsläpp.

känns som att jag fått mycket information om kunskap hur jag ska gå vidare tänker att de här kommer vara ett projekt där jag step by step jobbar mig från för att bli av med stora start problemet. tänker att de praktiska jag kommer göra när jag kommer till båten, tyvärr har jag båten i en annan stad va 1 timme från där jag bor så kommer bli lite myrsteg att jobba framåt och med min grundkunskap med motorer är inte jätte stor, gick utbildningen som elektriker (vilket jag aldrig börja jobba med ) så känns som jag har ändå någon form av händig att lära mig allt de här. tänker först att jag kommer mäta på glödstiften se om de var trasiga eller om de fungerar fortfarande , steget efter de kommer jag byta bränslefilter , lufta motorn , och de du skrev 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mackey:

Snälla @Lastbilslars

Fotografera och lägg upp bilder så att man förstår vad du har för ladddare, hur bränslefilter ser ut, vad det är för voltmeter du använder, etc. etc.

 

Fotografera/filma när du gör något så att man förstår vad du gör.

 

Kort sagt, du måste hjälpa oss med bilder för det du skriver räcker inte.

 

 

försökte lägga upp lite bilder tidigare jag hade på telefon tyvärr gick de inte för att bilderna var så förstora. tyvärr är båten där mina föräldrar bor då jag tog över den av min far och de är allt billigare att ha den där. vilket gör att jag måste planera min resa och vad jag ska göra när jag åker dit. så klart nästa gång jag gör ska jag försöka få in lite mer bilder så att jag kan dra nytta av all information jag fått av alla här . den informationen jag har är väldigt liten. skrev den här tråden för var lite  trött på att den inte fungerade och behöver så klart hjälp att ta mig vidare , kommer bli en step by step resa och jag har mycket att lära mig för att få ordning på maskinen .. som sagt ska försöka få mer bilder när jag är där nästa gång ,

 

men har en CTEK laddare där förra ägaren hade installerat till båten som man bara kopplar in och den laddar båda batterierna samtidigt , bränslefiltret kan jag inte riktigt svara på, https://www.seasea.se/bränslefilter-sole-17-60?gad_source=1&gbraid=0AAAAADdcQICsQrwEZjePosgqbUrSoTVMD&gclid=Cj0KCQjwvpy5BhDTARIsAHSilymFer8k-ex5GUZiEPGqsROi8U4ucsd647pFPz-6or081K-TLJKyQR4aAvlkEALw_wcB

 

så ser de ut eller menar du kanske hur den ser ut på min båt ?

 

voltmetern jag använder är en av dom bilden där  Hybro la upp de är den högra röda längst upp

 

som sagt jag är i steg ett för att försöka komma framåt och de ända jag har gjort är inprencip vridit på nyckeln och försökt starta den. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Lastbilslars:

...men har en CTEK laddare där förra ägaren hade installerat till båten som man bara kopplar in och den laddar båda batterierna samtidigt

Den laddaren har bara utgång för ett batteri/batterisystem, så om den laddar båda batterierna innebär det ju i så fall att du har två parallellkopplade batterier i båten.....till motorn ?  Eller har du bara "ett" batterisystem till allt (man har annars oftast ett separat motorbatteri och ett eller flera för "bodelen", elektriskt separerade från varandra).

Framgår heller inte om det var med denna du behövde ladda i två veckor eller hur lång tid som var "lång tid" för att ladda batteriet.

 

Jag förstår din frustration att vilja ha allt fixat så snabbt det går eftersom båten ligger en bit bort. Men vi försöker nog alla få dig att stanna upp och försöka ta det just väldigt stegvis och systematiskt.

 

9 timmar sedan skrev Lastbilslars:

så ser de ut eller menar du kanske hur den ser ut på min båt ?

Det är hela tiden hur det ser ut i din båt och din installation som är väsentligt. Länk till hur reservdelarna ser ut i en katalog säger inte så mycket, och då du inte har båten just där kan du väl antagligen inte ens säga säkert själv att det ser ut just så i din båt. Den har haft många ägare som gjort på sina sätt, och varje båt är oftast unik i sitt utförande. Inte för att det behöver vara fel, för det finns många sätt som kan vara rätt.

 

Med "bränslefilter" så avsågs dessutom nog i första hand inte bara filtret på motorn, utan det förfilter (ofta med vattenavskiljare) som brukar sitta tidigare, mellan tank och motor. Och i ditt fall inte minst hela bränslesystemet - från tanken och framåt. Öppna manluckan (som bör finnas), lys ner och titta i tanken. Fortsätt sedan framåt - kolla filtren, och glöm inte att motorn måste luftas efter att du öppnat något i bränslekedjan såsom filter eller anslutningar. Annars startar den (oftast) inte.

 

Det mesta av detta har dock redan påpekats och tipsats om, men jag tror du skall läsa igenom hela tråden igen och begrunda alla tips. Gärna flera gånger, och låta det sjunka in. Sedan försöka hitta manual på motorn och läsa dig till hur det fungerar, servicepunkter och framförallt hur man gör det på din motor.

Det finns ingen "quickfix" (som att köpa startbooster eller fundera på t ex varför starten drar så mycket ström o.s.v.) utan du måste systematiskt gå igenom steg för steg.

 

Men inte minst - om du vill ha hjälp och tips och ge oss (som bara har bildskärmen som länk till dig) en så bra bild som möjligt - svara så bra du kan på varenda fråga och fundering du får. Även om den verkar oväsentlig 😉.

Bilder kan enkelt förminskas, antingen direkt i din mobil eller via ett enkelt program. Eller ställ helt enkelt ner upplösningen på kameran, super-duper24K-upplösningar och annat över normal HD har normalt ingen praktisk nytta utan käkar bara minne och är mest försäljningsargument.

 

Har man inget foto är siffer- och modellbeteckningar det näst bästa. Inte bara fabrikat. Då kan man lätt Googla fram alla väsentliga data och uppgifter. För utan detaljerna ger du oss dock inte stora möjligheter till annat än gissningar och lite mer typ standardsvar, och sådana är du nog inte speciellt hjälpt av.

 

Hur var det t ex med detta, det kan ju vara ytterst väsentligt och avgörande:

2024-11-02 vid 09:07 skrev IngemarE:

Om den startar snällt vid varmstart kan man misstänka glödningen, om den är lika hopplös fast den är varm är det knappast dem det är fel på

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Röda instrumentet, tångamperemeter, använder jag numer nästan alltid.

 

Lite små tecken i display för AC / DC. Annars funkar den bra.

 

T ex

Ställ in för strömmätning 40 A, DC. Tryck Reset.

Öppna käftarna och mät tex strömmen helt kort som går ned till varje glödstift.

 

Just 40 A, räcker knappast till startmotorn. Då får man välja 400 A.

 

Men lägg käftarna över anslutning t ex på batteriets pluspol, så ser du väl om det flyter någon ström.

Dock utan laddare först.

Därefter med laddaren ansluten

o s v.

 

Och vilken polspänning har batterierna efter att du låtit batterierna vila en dag, utan ev solcell och laddare?

 

Enklast att komma vidare är att bara ha ett batteri, det bästa anslutet vid fortsatt felsökning.

 

Säkerställ dock att generatorn är

ordentligt inkopplad, via batteriväljare innan startförsök.

Annars blir det generatorskrot.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-04 vid 09:13 skrev Hybro:

Röda instrumentet, tångamperemeter, använder jag numer nästan alltid.

 

Lite små tecken i display för AC / DC. Annars funkar den bra.

 

T ex

Ställ in för strömmätning 40 A, DC. Tryck Reset.

Öppna käftarna och mät tex strömmen helt kort som går ned till varje glödstift.

 

Just 40 A, räcker knappast till startmotorn. Då får man välja 400 A.

 

Men lägg käftarna över anslutning t ex på batteriets pluspol, så ser du väl om det flyter någon ström.

Dock utan laddare först.

Därefter med laddaren ansluten

o s v.

 

Och vilken polspänning har batterierna efter att du låtit batterierna vila en dag, utan ev solcell och laddare?

 

Enklast att komma vidare är att bara ha ett batteri, det bästa anslutet vid fortsatt felsökning.

 

Säkerställ dock att generatorn är

ordentligt inkopplad, via batteriväljare innan startförsök.

Annars blir det generatorskrot.

 

Tänker jag försöka sitta ikväll att läsa igenom hela tråden i lugn och råd så jag kan ta in allt som har skrivits och lära mig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-04 vid 07:56 skrev IngemarE:

Den laddaren har bara utgång för ett batteri/batterisystem, så om den laddar båda batterierna innebär det ju i så fall att du har två parallellkopplade batterier i båten.....till motorn ?  Eller har du bara "ett" batterisystem till allt (man har annars oftast ett separat motorbatteri och ett eller flera för "bodelen", elektriskt separerade från varandra).

Framgår heller inte om det var med denna du behövde ladda i två veckor eller hur lång tid som var "lång tid" för att ladda batteriet.

 

Jag förstår din frustration att vilja ha allt fixat så snabbt det går eftersom båten ligger en bit bort. Men vi försöker nog alla få dig att stanna upp och försöka ta det just väldigt stegvis och systematiskt.

 

Det är hela tiden hur det ser ut i din båt och din installation som är väsentligt. Länk till hur reservdelarna ser ut i en katalog säger inte så mycket, och då du inte har båten just där kan du väl antagligen inte ens säga säkert själv att det ser ut just så i din båt. Den har haft många ägare som gjort på sina sätt, och varje båt är oftast unik i sitt utförande. Inte för att det behöver vara fel, för det finns många sätt som kan vara rätt.

 

Med "bränslefilter" så avsågs dessutom nog i första hand inte bara filtret på motorn, utan det förfilter (ofta med vattenavskiljare) som brukar sitta tidigare, mellan tank och motor. Och i ditt fall inte minst hela bränslesystemet - från tanken och framåt. Öppna manluckan (som bör finnas), lys ner och titta i tanken. Fortsätt sedan framåt - kolla filtren, och glöm inte att motorn måste luftas efter att du öppnat något i bränslekedjan såsom filter eller anslutningar. Annars startar den (oftast) inte.

 

Det mesta av detta har dock redan påpekats och tipsats om, men jag tror du skall läsa igenom hela tråden igen och begrunda alla tips. Gärna flera gånger, och låta det sjunka in. Sedan försöka hitta manual på motorn och läsa dig till hur det fungerar, servicepunkter och framförallt hur man gör det på din motor.

Det finns ingen "quickfix" (som att köpa startbooster eller fundera på t ex varför starten drar så mycket ström o.s.v.) utan du måste systematiskt gå igenom steg för steg.

 

Men inte minst - om du vill ha hjälp och tips och ge oss (som bara har bildskärmen som länk till dig) en så bra bild som möjligt - svara så bra du kan på varenda fråga och fundering du får. Även om den verkar oväsentlig 😉.

Bilder kan enkelt förminskas, antingen direkt i din mobil eller via ett enkelt program. Eller ställ helt enkelt ner upplösningen på kameran, super-duper24K-upplösningar och annat över normal HD har normalt ingen praktisk nytta utan käkar bara minne och är mest försäljningsargument.

 

Har man inget foto är siffer- och modellbeteckningar det näst bästa. Inte bara fabrikat. Då kan man lätt Googla fram alla väsentliga data och uppgifter. För utan detaljerna ger du oss dock inte stora möjligheter till annat än gissningar och lite mer typ standardsvar, och sådana är du nog inte speciellt hjälpt av.

 

Hur var det t ex med detta, det kan ju vara ytterst väsentligt och avgörande:

 

 

Tänker jag ska sitta ikväll att ta min tid och läsa igenom tråden och låta allt som ha skrivit skjunka in 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googlat lite...

 

Med grund av det jag hittade, antar jag att det handlar om handhavandefel.

 

- Gissar att när Du gjort alla dina startförsök, så har Du vridit nyckel från OFF direkt till START och kört startmotorn direkt.

 

Gång efter annan. Långa o korta stunder.

 

Är det så?

 

 

- Strax innan startläget, max medurs, så finns ett glödningsläge.

 

Detta ger ström till alla glödstiften samtidigt. Glöda i max 10 sekunder och vrid strax vidare till START. Nu försöker du starta motorn med startmotorn.

Max 10 sekunder!

 

Startar inte motorn, så gör nytt försök enligt ovan efter 30 sekunder.

 

Startar inte motorn efter ett antal försök så har du förmodligen bränsleproblem.

 

 

Läs:

 

IMG_20241106_193617.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Googlat lite...

 

Med grund av det jag hittade, antar jag att det handlar om handhavandefel.

 

Gissar att när Du gjort alla dina startförsök, så har Du vridit nyckel från OFF direkt till START och kött startmotorn direkt.

Gång efter annan.

 

Är det så?

 

- Strax innan startläget, max medurs, så finns ett glödnigsläge.

Detta ger ström till alla glödstiften samtidigt. Glöda i max 10 sekunder och vrid strax vidare till START. Nu försöker du starta motorn med startmotorn.

Max 10 sekunder.

 

Startar inte motorn, så här nytt försök enligt ovan efter 30 sekunder.

 

Startar inte motorn efter ett antal försök så har du förmodligen bränsle problem.

 

Läs:

 

 

 

IMG_20241106_193617.jpg

Såklart så glöder jag innan jag startar motorn , där emot kom jag tänka nu för att tändningslåset är bytt av mekaniker Han bytte till ett universal på Kjell och kompani den har Inge glödknapp och vi märkte att den stod och brann hela tiden så vi koppla om den , kanske måste kontrollera så att den är korrekt inkopplat . De kan vara en grej 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...