Gå till innehåll
måndag 28 oktober 2024
Lastbilslars

Problem med start av båtmotor

Rekommendera Poster

Har en diesel motor som som inte startar , de är en Solediesel 34. Felet som händer är att den tar extremt mycket ström så att batteriet laddar ur innan den startat körde förut med både mekaniker och en kompis som lyckades envisas igång den . Men nu när jag skulle testa konservera motor så har jag laddat upp batteri vilket tog lång dit och använde mig av en booster och allt tar slut på ca 2 minuter på startmotorn är de någon som vet varför de tar så mycket ström att starta och hur hittar jag problemet känns konstigt att två batterier plus en ny inköpt startbooster inte ska klara av jobbet ett batteri är helt nytt de andra är ca 3 år gammal 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kortslutning...

 

Troligen i startmotorn.

 

Häng på en tångamperemeter så ser du hur stor ström som flyter ut från batteriet vid startförsök.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Hybro:

Kortslutning...

 

Troligen i startmotorn.

 

Häng på en tångamperemeter så ser du hur stor ström som flyter ut från batteriet vid startförsök.

Får testa med de och se.  hur löser man en eventuell kortslutning ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är kortslutningen inne i startmotorn, så är det byte som gäller.

 

Varför jag tror på kortslutning är att batteriet laddades ur snabbt.

Då kan det så klart även vara dåligt batteri.

 

Vilken vilospänning har batteriet när det inte varit inkopplat typ en halv dag efter fulladdning?

 

Vilken vilospänning har det efter att ha belastas efter några kortare startförsök?

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Är kortslutningen inne i startmotorn, så är det byte som gäller.

 

Varför jag tror på kortslutning är att batteriet laddades ur snabbt.

Då kan det så klart även vara dåligt batteri.

 

Vilken vilospänning har batteriet när det inte varit inkopplat typ en halv dag efter fulladdning?

 

Vilken vilospänning har det efter att ha belastas efter några kortare startförsök?

 

 

 

 

Kan komma med exakt siffror vid en ny mätning och laddning av batteriet, men idag när jag provade hade batteriet 12 volt när jag kollade på voltmätaren som stod på instrument panelen och efter några försök då går den ner till 8 och olje lampan eller bränsle lampan lyser inte ens. 
ena batteriet är helt nytt plus de andra hade min pappa bytt för ca 3 år sedan . Haft en startbooster som jag köpte idag som också laddades ur direkt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Lastbilslars:

....allt tar slut på ca 2 minuter på startmotorn

Men kör/snurrar du 2 (två) min på startmotorn !?!?  Normalt är ju snarast kanske 2-3 sekunder eller så för att starta en motor....

 

Batteriets kapacitet är angiven vid en ganska låg urladdningsström (ofta C/20). Vid högre ström minskar kapaciteten, och vid riktigt höga strömmar (som en startmotor) kan man köra slut ett batteri på mycket kort tid. Förutom att ett par minuters malande på startmotorn kommer ta kål på batteriet så är risken också stor att startmotorn far riktigt illa.

 

1 timme sedan skrev Lastbilslars:

Haft en startbooster som jag köpte idag som också laddades ur direkt 

En startbooster klarar normalt mycket färre och kortare startförsök än ett (friskt) batteri. Den är gjord för att ge möjlighet till ett eller ett par korta startförsök på en motor som har dåligt batteri men i övrigt frisk och startvillig.

 

1 timme sedan skrev Lastbilslars:

....men idag när jag provade hade batteriet 12 volt när jag kollade på voltmätaren som stod på instrument panelen och efter några försök då går den ner till 8 och olje lampan eller bränsle lampan lyser inte ens.

Hur exakt är din mätare ?  Ett bly/syrabatteri som "bara" har 12V  (12,0V) i vila är i princip helt urladdat.

Bränslelampan - vad är det för lampa ?  Gissar att du menar laddlampan 😉

 

2 timmar sedan skrev Lastbilslars:

....så har jag laddat upp batteri vilket tog lång dit och använde mig av en booster

Vad har du laddat batteriet med och hur länge, eller menar du att du har laddat batteriet med boostern ?

 

Tycker det låter som att du har något fel på motorn om den inte startar på ett par tre sekunder utan du behöver mala i flera minuter. Det är där du skall börja med felsökningen.

Det har sedan sannolikt (och helt naturligt) givit dig två dåliga batterier och en urladdad booster. Och efter några sådana övningar spelar det ingen roll om ena batteriet var "nytt" och det andra bara ett par år gammalt (har du två motorbatterier ?) - de måste laddas upp omedelbart efteråt för att inte bli "märkta för livet".

 

Men det är ärligt talat lite svårt att förstå vad du gjort och med vilka förutsättningar. Kanske kan du förtydliga.

 

(Och snurrar startmotorn och drar runt motorn i början av försöken så är det nog inte den det är fel på, alltså sannolikt ingen kortslutning heller).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...