mikaelDC21 1 Postad 28 Oktober Hej, Jag som nybliven båtägare ska nu vinterkonservera min Ockelbo DC 21 med AQ130 + 280 drev. Båten har både glykol samt sjövatten kylning. Har någon möjlighet att ge mig en kortfattad förklaring hur man gör detta på bästa sätt? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 28 Oktober Här finns beskrivning hur man gör, https://www.marinexpress.se/pdf/tips/konstips_bensin.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 7 November Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 8 November (redigerade) 14 timmar sedan skrev mikaelDC21: Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. Kolla om https://drevdelar.se/ har något. Dit vände jag mig ofta när jag hade AQ145B Redigerad 8 November av Kenneth_S Lagt till rätt länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 November 15 timmar sedan skrev mikaelDC21: Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. Davids Mekaniska demonterar gamla motorer och säljer delar, testa dem. https://www.davidsmekaniska.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelDC21 1 Postad 8 November Stort tack till er båda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 9 November 2024-11-07 vid 16:03 skrev mikaelDC21: Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. Till Martecs färskvattenkylning används motorns sjövattenpump som cirkulationspump, och en extra sjövattenpump monteras på vevaxeln. Om du ska köpa en begagnad pump, se till att du får en kullagrad. De äldre glidlagrade är oftast slitna i lagringen. En annan sak man ska tänka på är att använda rätt impeller till sjövattenpumpen. Man måste använda en impeller med 12mm nav. De som är till Volvo Pentamotorer har 12,7mm nav. Jag vet en som höll på en hel sommar med en motor som gick varm. Till slut bytte han till rätt impeller, så funkade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser