Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
mikaelDC21

Konservering AQ130 (B20) Ockelbo DC 21

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag som nybliven båtägare ska nu vinterkonservera min Ockelbo DC 21 med AQ130 + 280 drev. 

Båten har både glykol samt sjövatten kylning. 

 

Har någon möjlighet att ge mig en kortfattad förklaring hur man gör detta på bästa sätt? 

 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? 

Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev mikaelDC21:

Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? 

Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. 

Kolla om https://drevdelar.se/ har något. Dit vände jag mig ofta när jag hade AQ145B

Redigerad av Kenneth_S
Lagt till rätt länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev mikaelDC21:

Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? 

Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. 

Davids Mekaniska demonterar gamla motorer och säljer delar, testa dem. 
https://www.davidsmekaniska.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-07 vid 16:03 skrev mikaelDC21:

Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? 

Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal. 

Till Martecs färskvattenkylning används motorns sjövattenpump som cirkulationspump, och en extra sjövattenpump monteras på vevaxeln. Om du ska köpa en begagnad pump, se till att du får en kullagrad. De äldre glidlagrade är oftast slitna i lagringen. En annan sak man ska tänka på är att använda rätt impeller till sjövattenpumpen. Man måste använda en impeller med 12mm nav. De som är till Volvo Pentamotorer har 12,7mm nav. Jag vet en som höll på en hel sommar med en motor som gick varm. Till slut bytte han till rätt impeller, så funkade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...