Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Kipparius

Konvertera till utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Helt ny här på forumet och säkert är det så att jag överlappar vissa gamla topics och trådar.

 

Jag har ett konkret case/projekt som jag tänkt ta mig an före nästa sommar och det är att skaffa en Monark 670, plocka ut motor och drev (båda fullt fungerande i dagsläget - AQ131 och VP2xx), plasta igen hålet för drevet på akterspegeln, bygga ett motorfäste/bracket för utombordare och min tanke är att ha en ganska liten motor, räcker att kunna köra i deplacementsfart 6-7 knop.

 

Jag skulle väldigt gärna ta del av lite samlad expertis ute i stugorna och hamnarna för detta.

 

- Finns det någon som gjort liknande/samma på den båtmodellen och har specifika tips och tricks?

- Bra ritningar på brackets tas emot med öppna armar.

- den STORA frågan: hur liten motor vore lämpligt att ha för detta ändamål, dock utan att vara på gränsen till undermotoriserad?

”Segelbåtssnurra” på 4-6 hk går bort, det blir för lite ”bett”.

 

Båten skall väga runt 1500 kg men det antar jag är inklusive nuvarande drivlina.

 

Som sagt, tips, kunskaper mm är ytterst välkomna :)

(Jag vet redan att jag kommer ångra detta projekt).

 

/Skepparn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En AQ131 har väl 120 hk, så minst det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Peter_K said:

En AQ131 har väl 120 hk, så minst det..?

Ja, jo, om man vill ha åtminstone i närheten av den prestanda båten är tänkt för från början så absolut.

jag var nog kanske lite otydlig i min frågeställning…

 

jag vill bara kunna köra i som mest 6-7 knop, inte snabbare. Däremot vill jag ha en ”visp” som inte är alltför klen så att det inte biter tillräckligt heller.

Jag tänker spontant och möjligen lite felaktigt att en 20-30 hk hade kunnat funka fint, men det är ju just bara en spekulation som inte är proffsigt underbyggd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med utombordare på 20-30 hk är att propellrarna på dessa är gjorda för högre hastigheter än 6-7 knop. Du får då ett ganska ineffektivt ekipage med mycket ”slip” från propellern, men det kan gå att specialbygga en propeller för lägre hastigheter kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provkört en Monark 670 i lågfart? Jag har inte det men misstänker att det är en båt som beter sig slingrigt. Tror inte den håller rakt kurs ordentligt när man kör i fem-sex knop, utan att man måste parera med ratten hela tiden. 
Det här problemet slipper du med en riktig snipa. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-10-26 vid 20:29 skrev Kipparius:

Jag har ett konkret case/projekt som jag tänkt ta mig an före nästa sommar och det är att skaffa en Monark 670, plocka ut motor och drev (båda fullt fungerande i dagsläget - AQ131 och VP2xx)

Tillägg: Välkommen till MG!

Mitt förslag inledningsvis är att du skaffar en Monark 670 utan fungerande motor/drev. Det borde bli billigare.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man göra det riktigt jobbigt för sig så kan man plasta dit en lång köl eller två så slingrar den sej mindre.🤔

Känns smartare att köpa en färdig båt för enda målet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt andra förslag är att du försöker hitta en båt med ganska nytt kapell och ganska nya dynor. Detta kan snabbt kosta mång 10 000-lappar.

 

Sedan är det ju bra om det ingår linir, ankare, kanske ett ankarspel och annan utrustning som man vill ha. Kanske en värmare, en plotter, bra spis, etc, etc.

 

Skicket på plast och trä är inte oviktigt. Det går ju att fixa det mesta, men det tar tid och kostar pengar.

 

Finns det en trailer kan ju det vara värdefullt.

 

Det kan vara värt att köpa ett dyrare exemplar som är i bättre skick och med den utrustning du önskar så slipper du köpa en massa saker från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Ska man göra det riktigt jobbigt för sig så kan man plasta dit en lång köl eller två så slingrar den sej mindre.🤔

Känns smartare att köpa en färdig båt för enda målet.

Just det var tänkt som mitt tredje tips.

 

Det är inte alls särskilt jobbigt att plasta upp (eller snarare ner) en köl och det lär inte bli särskilt kostsamt heller. Utformningen tål at fundera lite på, men gissar jag lite så behöver den sticka ned 10 cm och troligen behöver den inte gå hela vägen från för till akter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett annat ombyggnadsalternativ.

 

Screenshot_20241027-212838_Drive.jpg.d2e84279c5704971e70e33179fe5b741.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min ena båt (Forslundsracer) är i princip flat i botten och slingrar sig inte vid vare sig 5 eller 25 knop. Däremot har den rak axel med ett roder bakom och det tror jag är viktigare än köl för att slippa slingrig gång vid lågfart.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angpende 

2024-10-26 vid 20:29 skrev Kipparius:

”Segelbåtssnurra” på 4-6 hk går bort, det blir för lite ”bett”.

Det kan man tänka, men det stämmer inte helt och hållet.

 

En Mercury F5 Sailpower tror jag absolut räcker för en marschfart på 5,5 knop.

Tillägg: Om du försöker pressa dig över sex knop tror jag du får en enorm bränsleförbrukning.

Det finns dessutom särskilda propellrar som ger bättre "bett" än standardpropellern.

 

Den enda nackdelen är att den inte har elstart.

Den har:

Eluttag som standard.

Möjlighet att ansluta extern tank.

Låg vikt jämfört med en 10 hk motor.

Lågt pris jämfört med en 10 hk motor.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket att fundera på.

 

Hur lösa styrning, gas och växel?

Jag gissar att du inte tänker sitta längst bak i båten och köra motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monark 670 är för kort och bred för att gå bra i vattnet i deplacementfart. Den djupa och breda gaveln drar upp mycket virvlar så det krävs mycket motorkraft samtidigt som den har för mycket bärighet och får fören att dyka i vågorna på ett både farligt och obehagligt vis. Samtidigt som den lilla propellern på en mindre snurra tappar greppet i vattnet och du har svårt att komma någonstans.

 

Deplacementskrov och planande skrov är två helt skilda saker. Helt olika formade för olika ändamål. Som en motorcykel och min Massey-Ferguson 165. Det finns ingen motorcykel som fungerar något vidare att spänna för en plog eller ett 5 tons vedlass som skall ut ur skogen. Att köra långresor med en äldre långsamtgående och skakig traktor blir ganska slitsamt det vet jag av erfarenhet. De är gjorda för olika saker.

 

Min rekommendation är att du antingen håller fast vid den motorn och installationen som du har eller köper ett annat skrov som går bra i deplacementfart. Här är ett exempel på en mycket välformad och prisvärd deplacementbåt som är till salu just nu. Marschfart kring 6 knop med 8-15 hästars motor:

https://www.findit.fi/sv/2040080.htm Extremt sjöduglig i deplacementfart.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-28 vid 07:54 skrev heimlaga:

Monark 670 är för kort och bred för att gå bra i vattnet i deplacementfart. Den djupa och breda gaveln drar upp mycket virvlar så det krävs mycket motorkraft samtidigt som den har för mycket bärighet och får fören att dyka i vågorna på ett både farligt och obehagligt vis. Samtidigt som den lilla propellern på en mindre snurra tappar greppet i vattnet och du har svårt att komma någonstans.

Håller med om att skrovet är olämpligt, men varför skulle inte en segelbåtssnurra med en propeller med extra bra grepp fungera. Okej, det funkar inte perfekt på en segelbåt, men det borde väl funka ungefär lika på en Monark 670.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-10-28 vid 07:54 skrev heimlaga:

Här är ett exempel på en mycket välformad och prisvärd deplacementbåt som är till salu just nu.

Det är ju lite olika typ av komfort i dessa båda båtar.

 

Screenshot_20241030-043856_Chrome.thumb.jpg.2dd4afb40b5427999a9b805b26ff9ec1.jpgScreenshot_20241030-043243_Chrome.jpg.95386d8782074e46b124d5b5a9fde87b.jpg

 

Även om sjövärdigheten inte är på topp skulle jag välja Monarken för båtsemester med familjen. Ännu hellre skulle jag välja tex. någon av dessa som finns pö blocket nu.

 

Screenshot_20241030-050802_Chrome.jpg.438df8c8c51768a851c475acacf4c51e.jpg

https://www.blocket.se/annons/stockholm/snipa_comber_md21a/1401337522

 

Screenshot_20241030-045407_Chrome.jpg.67e44db3e4cc1b83847bbbe10adc9852.jpg

https://www.blocket.se/annons/varmland/norsk_plastsnipa_hanto_22_/1401263686

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Absolut. Jag tog nu bara ett dåligt valt slumpexempel.

 

Här är en lättdriven deplacementsnipa med hygglig komfort:

https://www.findit.fi/sv/1934912.htm

Tar man bort bärplanet skall den där gå bra i 7 knop med en 20hästarsmotor.

 

Halvplanarna du länkade till kräver betydligt större motorer.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte riktigt förstått vad TS vill och varför TS vill just det.

 

Är det viktiga att ha en utombordare?

Är det viktiga att ha en Monark 670?

Är det viktiga att ha en båt med en nyare motor?

Är det något annat som är viktig?

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...