Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
dawe_a

Renovera sjövattenpump eller inte?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjenixen!!  Nu ligger bettan på land och säsongen 2025 har startat, tänkte renovera sjövattenpumpen med nya packboxar och ev kam (axel och lager är bra och förmodligen bytta någon gång) 

 

Har lite små märken i pumphuset, de näsmast kam känner man med fingret. 

Hur ser ni på saken, är pumpen slut eller är det värt att köpa lite nya delar och åka ett par säsonger till?

Hur ser jag sen om kammen är sliten eller inte? 

 

Tar samtidigt gärna emot tips på bra fabrikat av sjövattenpumpar (förutom penta). Motorn är en Tamd41b 

 

Tack på förhand 🙂

20241026_144455.jpg

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker din kam ser ok ut, var det läckage från packboxarna som gjorde att du demonterade eller har du dålig kylning? Min Pump ser värre ut på insidan än din men kylningen fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder på min kam som jag bytte samt repor i min Pump som helt klart inte påverkar kylningen. Skall byta impellern till nästa säsong då den gått ca 374 tim.

20210706_183018.jpg

20210706_174646.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag tycker din kam ser ok ut, var det läckage från packboxarna som gjorde att du demonterade eller har du dålig kylning? Min Pump ser värre ut på insidan än din men kylningen fungerar bra.

Vad bra, då finns det hopp alltså. 

 

Plockade isär den pga att det ser ut som att den kastar runt lite olja.. Packboxarna var väldigt hårda. 

 

Men också för att det är första säsongen med båten för mig så jag vill ha lite koll på läget :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag tycker din kam ser ok ut, var det läckage från packboxarna som gjorde att du demonterade eller har du dålig kylning? Min Pump ser värre ut på insidan än din men kylningen fungerar bra.

Om kammen inte är alltför sliten kan den vändas och köras lika länge till. Din ser dock ut som att det är dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Om kammen inte är alltför sliten kan den vändas och köras lika länge till. Din ser dock ut som att det är dags att byta.

Menar du min kam eller menade du peregrines :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev dawe_a:

Menar du min kam eller menade du peregrines :)

Jag citerade peregrines inlägg och menade hans kam.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På tal om vattenpumpar.. Den där plast-distansbrickan som ligger mellan packboxarna finns väl bara där för att man inte ska skjuta ihop packboxarna helt? Dvs är man noga vid montering så behövs inte distansbrickan. (Den har utgått och min saknar två ben)

Samt oringen mitt på axeln.. Har den någon funktion ens?  Känns som att både den och plastbrickan är helt onödiga då dom bara ligger typ löst mellan packboxarna, på polarens gamla MD17 sitter det bara två packboxar.

stödbricka.jpg

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev dawe_a:

På tal om vattenpumpar.. Den där plast-distansbrickan som ligger mellan packboxarna finns väl bara där för att man inte ska skjuta ihop packboxarna helt? Dvs är man noga vid montering så behövs inte distansbrickan. (Den har utgått och min saknar två ben)

Samt oringen mitt på axeln.. Har den någon funktion ens?  Känns som att både den och plastbrickan är helt onödiga då dom bara ligger typ löst mellan packboxarna, på polarens gamla MD17 sitter det bara två packboxar.

stödbricka.jpg

Går bra utan om du är noggrann vid montering av packboxarna och ser till att skvallerhålen inte täcks för.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...