Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
M__G

Byta till elmotor på mindre eka.

Rekommendera Poster

Hej alla elbåtsintresserade 

 

Jag har idag en eka på ca 4 meter, den drivs av en 5 hk utombordare, den används i en avlång sjö med å i slutet som det åks i ibland. Den används inte mycket men trevligt med turer då och då. 

Nu är det förbjudet att använda förbränningsmotor från och med årsskiftet. En väg idag tar ca 45 minuter i kanske tre fyra knop. Hur ska man tänka om man vill kunna använda ekan med elmotor? Vill inte lägga mer pengar än nödvändigt då den inte används överdrivet mycket, den behöver kunna köras drygt en timma åt varje håll i rimlig fart och klara lite strömmande i ån. Samtidigt så vill jag gärna att det ska vara lätt att ta med grejerna så det inte får fötter och går ladda hemma. Eller enkel solpanel för laddning av batterier på plats? 

Tacksam för ideer och tankar. Någon kanske sitter eller suttit likande dilemman. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En MinnKota av de lite större modellerna, samt ett Li-batteri 80-100Ah. Väger kanske 6+12kg, som du kan ta med hem och ladda där. Bör klara flera timmar på fullfart och halva dagen på halvfart, och ingen risk att motor och batteri (samt solpaneler) får fötter.

 

Hade en MinnKota 30 på vår gamla gummibåt och ett litet blybatteri på 18Ah. Körde man halvfart (2-3 knop) räckte det timmar ändå. Men då fanns inte förträffliga LiFePO4-batterier, där du får mångdubbla kapaciteten till samma vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-25 vid 17:40 skrev IngemarE:

En MinnKota av de lite större modellerna, samt ett Li-batteri 80-100Ah. Väger kanske 6+12kg, som du kan ta med hem och ladda där. Bör klara flera timmar på fullfart och halva dagen på halvfart, och ingen risk att motor och batteri (samt solpaneler) får fötter.

Jag tänkte att det där blir ju jättedyrt, men så ser jag att en motor på 600 W kostar runt 5000 kronor och ett LiFePO4-batteri får man för 3000 kronor (utan att veta hur bra det är). 

 

Tidigare har jag sagt att jag inte ska köpa något LiFePO4-batteri varesig till båten eller jollen i närtid, men nu blir jag ju lite sugen. Tyvärr är väl de billiga batterierna tillverkade i Kina och det kanske de dyra är också.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner en kille vars pappa har tagit fram ett koncept för att konvertera båtar till eldrift från Tesla-batterier. Har dock ingen personlig erfarenhet av grejorna. Här är hans hemsida,

https://lagelab.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-30 vid 09:42 skrev anuba:

Jag känner en kille vars pappa har tagit fram ett koncept för att konvertera båtar till eldrift från Tesla-batterier. Har dock ingen personlig erfarenhet av grejorna. Här är hans hemsida,

https://lagelab.se/

Kollade, men det är inget för min lilla eka. Den behöver en smidig liten utombordare. Men kanske ger någon annan ideer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-30 vid 05:55 skrev Mackey:

Jag tänkte att det där blir ju jättedyrt, men så ser jag att en motor på 600 W kostar runt 5000 kronor och ett LiFePO4-batteri får man för 3000 kronor (utan att veta hur bra det är). 

 

Tidigare har jag sagt att jag inte ska köpa något LiFePO4-batteri varesig till båten eller jollen i närtid, men nu blir jag ju lite sugen. Tyvärr är väl de billiga batterierna tillverkade i Kina och det kanske de dyra är också.

 

Rätt mycket pengar men kanske det just nu mest rimliga. Kanske om det går hitta en begagnad motor. Men 0,8 hk är ju inte så mycket om det är lite strömt. Skulle nog vilja komma upp i 3-4 knop i marschfart. Klarar man det tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vetat detta i sommar...

Sålde min elmotor för billig peng.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde min båt började jag med en  lågpris 46 lbs elmotor med fem hastigheter framåt och tre bakåt. Jag lade in två 100 Ah AGM batterier som laddades från en 100 W solpanel på mitt-toften. Det hela fungerade utmärkt förutom att hastighetsreglaget på motorn slutade fungera. Köpte ett nytt och klarade en säsong till. De där reglagen verkar inte klara långfärder på timtal på fullt fart, det slutade alltid med doften av bränd plast när reglaget smälte.

 

Tröttnade på motorn och köpte en ny 62 lbs motor med elektroniskt steglöst hastighetsreglage. Den gav klara fördelar. Med steglös reglering kan man köra exakt på båtens skrovhastighet, fyra knop i det här fallet. Den gamla motorns högsta hastighet förbrukade lite onödigt mycket batteri  och på den näst högsta sjönk hastigheten lite väl mycket. Följden var att när man körde på fullgas drog motorn 36 A och drog fram båten i 3,8 knop. Den nya motorn når 4 knop med bara 22 A. Det här gör att räckvidden blir mycket längre med den nya motorn. Drar man på för fullt drar den nästan 60 Ampere, farten ökar ändå bara med en knop. Räckvidden lider alltså men man har bra reserv om man möter motvind eller strömma vatten.
 

I somras bytte jag de två blybatterierna mot ett 100 Ah litiumjonbatteri. I praktiken får man samma räckvidd med det här batteriet eftersom det går att köra ner till noll, något som inte rekommenderas med blybatterier, de mår bäst om man inte laddar ur dem mer än 50 %. I min normala marschfart kan jag alltså köra i drygt fyra timmar, något jag också provat. Bytet sänkte också båtens vikt med nästan 50 kg.

 

Det här är en underbar båt att använda. Framfarten är behagligt tyst och solpanelen mäktar ladda batteriet till den grad att jag aldrig behövt låta en åktur vara ogjord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man förbjuda förbränningsmotorer på en eka, i en å eller sjö.

Den lagstiftnings hänvisningen skulle jag vilja få en länk till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stan:

Kan man förbjuda förbränningsmotorer på en eka, i en å eller sjö.

Den lagstiftnings hänvisningen skulle jag vilja få en länk till.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808/#K7 Rätt mycket läsning, men bland annat har länsstyrelser hänvisat till 7 kap. 21 och 22 § när det infört förbud mot förbränningsmotorer i vattenskyddsområden

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...