Gå till innehåll
torsdag 24 oktober 2024
Detvartenmotorb

Renovera upp båten - Hjälp och tips

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er alla!!

 

Ny här i gruppen (efter byte från motorcykel till båt) och önskar lite tips mm. 
(Nu vart det mycket såg jag i efterhand. Hoppas någon kunnig kan hjälpa en nybliven båtägare. 🙏🙏)

 

Bifogar bild på båtens insida nedan  

Det vi ska göra är delat i fler delar:

 

Först ska golvet bytas. Försökte googla på marinplyfa men hittade inget bra alternativ. Har 18mm nu. Har hittat på Seasea men mitten skivan behöver vara 80cm bred vilket dom inte har i den tjockleken utan bara upp till 60cm. Tips?

På den tänker jag att vi ska lägga en ”teak matta”. Hur gör man med den, drar man den runt ändarna? Annars måste den väl släppa?

 

På det så ska vi måla tre olika moment. 
1: Alla trädetaljer (utom golv då) ska slipas och sen bli svarta/gråa. Tips på färg?

2: Sidor och ut över kant under fönster på utsidan ska målas vitt. Är blank ”båtyta” idag. Hur gör man? Rugga upp och sen måla? Vilken typ av färg? 
3: Vi har stål som håller trähandledaren längs hela båten från fönstret. Dessa ståldetaljer vill vi måla. Skulle även vilja måla aluminiumlisterna runt fönstren. Vad för färg kan man använda till detta? Läst lite om hammerite. Men rädd det ska släppa och bli fult. 
 

Sista delen just nu är handledaren nämnd ovan och även bryggan bak. Dessa ska slipas och behandlas. Helst mörkt betsat eller liknande. Har ni tips på färg/olja/lack som klarar Östersjön?

 

Utsidan blir nästa säsongsavbrott och då kommer definitivt frågor 😂😂

 

IMG_3261.thumb.jpeg.69a4a8ca004a7282460644a9e8ccb163.jpegIMG_3267.thumb.jpeg.e843d246293efb7473487a9d304f45ed.jpeg

Redigerad av Detvartenmotorb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Detvartenmotorb:

Först ska golvet bytas. Försökte googla på marinplyfa men hittade inget bra alternativ. Har 18mm nu. Har hittat på Seasea men mitten skivan behöver vara 80cm bred vilket dom inte har i den tjockleken utan bara upp till 60cm. Tips?

På den tänker jag att vi ska lägga en ”teak matta”. Hur gör man med den, drar man den runt ändarna? Annars måste den väl släppa?

Varför ska du byta plyfan om du ändå ska lägga på "teakmatta"?

 

Formplyfa är ju inte så snyggt, men det är gjort för att tåla fukt och det finns i olika storlek och tjocklek. Med matta ovanpå blir det ju snyggt.

 

Kanske är ytan för glatt.

En plywood för utomhusbruk bör funka tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...