Nettan1111 10 Postad 24 Oktober (redigerade) Först tänkte vi ta bort alla lager bottenfärg med Lefant Paintremover på våran 16åriga Aqador och jag har sett lite trådar om att det verkar fungera, toppen. Vill sedan köra alla TRE stegen noga som hör till Hempels SilicOne med sitt som det verkar fantastiska glatta slutresultat där snäckorna inte fäster 😃 Någon med etfarenheter ang SilicOne ? positiva eller Negativa ? Hållbarhet på den glatta fina siliconytan? Håller den flera år? Går den lätt att förbättra? Visst kör man inte sån här målad botten i båtbottentvätt? Tacksam för allt tyckande ang allt ovan. Mvh Nettan Redigerad 24 Oktober av Nettan1111 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad 24 Oktober (redigerade) LeFant Paintremover är jättebra, men... Jag skulle slösa lite kraft på botten med en Gelplane-skarapa kopplad till en (hyrd) industridammsugare, fast en vanlig "skräpdammsugare" funker också. En båtgranne i 75-årsåldern skrapade en 36-fots segelbåt skrovren på fyra halvdagar. Runda av skärens ytterkanter lite lätt så är risken mindre att det blir fula repor av misstag. LeFant paintremover tar väldigt många lager färg på en gång om det inte är så kallt och om man täcker över färgborttagaren med tunn plast (tex. dammskyddsplast) och låter den verka i 24 timmar. Den är vattenbaserad och väldigt trevlig att arbeta med. Hur som helst kan ju en skrapa ansluten till dammsugare komma väl tillpass oavsett om färgen först mjukas upp mha. färgborttagare eller inte. SilicOne har jag ingen erfarenhet av, men jag har hört att ytan skadas ganska lätt vid sjösättning och upptagning. Kan du inte klara dig utan bottenfärg och köra borsttvätt istället. Kan bli lite dyrt, men man kan ju borsttvätta för hand någon gång om det är varmt i vattnet. Lycka till med skrapandet! Mackey Redigerad 24 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nettan1111 10 Postad 27 Oktober Tack Mackey för alla tips. Vi började idag att skrapa bort Lefant Paint remover som varit plastad över natten och vi förstår verkligen skillnaden hur lätt det går att skrapa om ytan fortfarande är ordentligt fuktig. Lefant har bra produkter och vi kanske helt går på deras linje om att avslutningsvis köra deras hårda glatta yta för att kunna tvätta i maskin med rullborstar istället. Vår båt tas upp o sjösätts med hydralvagn så det blir alltid lite släpmärken. Bifogar ett par bilder 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 245 Postad 27 Oktober Bra tips. Tänkte prova LeFant paintremover i höst/vinter/vår. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Oktober (redigerade) Hempel SilicOne fungerar väldigt bra men den är mekaniskt svag så den är lätt att skada vid sjösättning och torrsättning. Den är också fruktansvärt hal vid torrsättning. Det måste man tänka på så att man inte tappar båten. Redigerad 28 Oktober av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nettan1111 10 Postad 29 Oktober 2024-10-28 vid 12:19 skrev Eld-: Hempel SilicOne fungerar väldigt bra men den är mekaniskt svag så den är lätt att skada vid sjösättning och torrsättning. Den är också fruktansvärt hal vid torrsättning. Det måste man tänka på så att man inte tappar båten. 2024-10-27 vid 23:36 skrev NW355: Bra tips. Tänkte prova LeFant paintremover i höst/vinter/vår. Tack Mackey för alla tips. Vi började idag att skrapa bort Lefant Paint remover som varit plastad över natten och vi förstår verkligen skillnaden hur lätt det går att skrapa om ytan fortfarande är ordentligt fuktig. Lefant har bra produkter och vi kanske helt går på deras linje om att avslutningsvis köra deras hårda glatta yta för att kunna tvätta i maskin med rullborstar istället. Vår båt tas upp o sjösätts med hydralvagn så det blir alltid lite släpmärken. Bifogar ett par bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nettan1111 10 Postad 29 Oktober Skrapningen fortsätter 😅 och det verkar funka lika bra efter liten frostknäpp som det nu var här i natt och idag ca 6gr. Plasten gör underverk vi har nu även köpt Ninja plast/ typ gladpack från mataffären. Bra låda att hålla i och rulla ut samt lätt att kapa av. Fungerar jätte bra, smiter fast fint och lägger man plasten lite omlott håller det fukten bra under och alla färglager lyfter vid första ”flödiga” påstrykningen ef 24tim 👍. …Vi har bara aktern kvar nu och två stycken 2,5L hinkar räcker till hela båten (28fot) Kvar finns nu lite av den gamla Epoxyn. Vi tror att man nog ska slipa lite med maskin sen som nästa steg innan ny Epoxy målas på ? skulle vara kul att prova Silicone trots att den är himla hal och ganska känslig och att den verkar måste målas på varje år. -Inne på Skippo hittade vi en bra film från Hempel om Silicone. Vi tänker lite till…det får bli beslut till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 29 Oktober Det räcker definitivt att måla SilicOne vartannat år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 30 Oktober Jag har haft SilicOne nu i flera år. Jag är på andra målningen. Førsta gikk bra i 3 år. Man måste vara lite försiktig med högtrykkspolningen, men detta går helt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 17 timmar sedan Jag har provat SilicOne, det gör jag aldrig om. Hela båtbotten fullständigt överväxt med tulpaner, det gick inte att placera ytterligare en tulpan mellan de som satt där. Jag hade att göra tre veckor efter torrsättningen med att skrapa ren botten och ytterligare två veckor på våren innan jag kunde lägga på ny bottenfärg. Nej SilicOne provar jag aldrig mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 timmar sedan 1 timme sedan skrev vega1959: Jag har provat SilicOne, det gör jag aldrig om. Hela båtbotten fullständigt överväxt med tulpaner, det gick inte att placera ytterligare en tulpan mellan de som satt där. Jag hade att göra tre veckor efter torrsättningen med att skrapa ren botten och ytterligare två veckor på våren innan jag kunde lägga på ny bottenfärg. Nej SilicOne provar jag aldrig mer. Det låter väldigt underligt. Jag har aldrig hört talas om någon annan som råkat ut för något sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 7 timmar sedan Har uppfattat det som att SilicOne fungerar utmärkt på båtar som används ofta och minst i 12-15 knops fart. Långsammare båtar som ligger mycket still verkar funka sämre om man ska tro på dom som testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser