Gå till innehåll
torsdag 24 oktober 2024
Nettan1111

Måla botten med Silicone

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Först tänkte vi ta bort alla lager bottenfärg med Lefant Paintremover på våran 16åriga Aqador och jag har sett lite trådar om att det verkar fungera, toppen.

Vill sedan köra alla TRE stegen noga som hör till Hempels SilicOne  med sitt som det verkar fantastiska glatta slutresultat där snäckorna inte fäster 😃

Någon med etfarenheter ang SilicOne ?

positiva eller Negativa ?

Hållbarhet på den glatta fina siliconytan?

Håller den flera år?

Går den lätt att förbättra?

Visst kör man inte sån här målad botten i båtbottentvätt?

 

Tacksam för allt tyckande ang allt ovan.

Mvh Nettan

Redigerad av Nettan1111

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

LeFant Paintremover är jättebra, men...

 

Jag skulle slösa lite kraft på botten med en Gelplane-skarapa kopplad till en (hyrd) industridammsugare, fast en vanlig "skräpdammsugare" funker också.

Screenshot_20241024-180959_Chrome.jpg.3717b0ef4077ad1390fc7b51f56dc697.jpg

En båtgranne i 75-årsåldern skrapade en 36-fots segelbåt skrovren på fyra halvdagar.

 

Runda av skärens ytterkanter lite lätt så är risken mindre att det blir fula repor av misstag.

 

LeFant paintremover tar väldigt många lager färg på en gång om det inte är så kallt och om man täcker över färgborttagaren med tunn plast (tex. dammskyddsplast) och låter den verka i 24 timmar.

Den är vattenbaserad och väldigt trevlig att arbeta med.

 

Hur som helst kan ju en skrapa ansluten till dammsugare komma väl tillpass oavsett om färgen först mjukas upp mha. färgborttagare eller inte.

 

SilicOne har jag ingen erfarenhet av, men jag har hört att ytan skadas ganska lätt vid sjösättning och upptagning.

 

Kan du inte klara dig utan bottenfärg och köra borsttvätt istället. Kan bli lite dyrt, men man kan ju borsttvätta för hand någon gång om det är varmt i vattnet.

 

Lycka till med skrapandet!

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...