Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
-PLM-

Undvika döda förbrukarbanken vid landström

Rekommendera Poster

Förbrukarbanken på vår båt verkar ha gett upp efter sommaren.

Misstänker att det kan bero på att vi alltid ligger på landström vid bryggan. 

 

Gillar komforten att kunna lämna kylvaror i kylskåpen när vi inte är där. Funderar på att sätta timer på landströmmen så den bara går ett par timmar om dagen istället.

Är det vettigt, eller finns smartare alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna tar skada av det så är det väl laddaren som inte fungerar som den ska.  Tex genom att lägga sig på för hög spänning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett ständigt dilemma som beror på hur din landströmsladdare fungerar. Om du tror dig ha "kokat" batterierna på grund nätladdaren har den antagligen startat en laddcykel fastän det inte behövts. Vissa smarta laddare bara kan mäta strömmen som förbrukas i hela systemet och kan inte veta om batterier tar emot ström eller inte.

Ett bra sätt att ta redan om du har det här problemet är att installera en BMS som kan logga spänning och ström över tiden, som Victron Smartshunt eller BMV-712.

 

Jag hade själv ett liknande problem med Ctek D250SA som körde laddning i flera timmar på 14.5V fastän batteriet inte tog emot någon ström. Detta tyckte Ctek var ok för att batteriet skall "tåla" det. För mig kostade fem fina batterier på fem år.


Om du köper rätt laddare eller ställer den rätt så kan du undvika problemet. 

Victron har många beskrivningar hur man kan förhindra kokning av batterier genom att dynamiskt korta absorbtionstiden eller låta systemet mäta svansströmmen. För att mäta svansström behöver du kunna koppla ihop nätladdaren och någon strömmätare, som en BMS, till laddaren.


En annan lösning är att sätta absorbtionspänningen lägre än 14.5V. Det är fler här på forumet som rekommenderar det.


Att sätta en timer på laddaren kan göra saker värre. Då kommer den med säkerhet starta en ny laddcykel vare sig det behövs eller ej.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev -PLM-:

Förbrukarbanken på vår båt verkar ha gett upp efter sommaren.

Misstänker att det kan bero på att vi alltid ligger på landström vid bryggan. 

 

Gillar komforten att kunna lämna kylvaror i kylskåpen när vi inte är där. Funderar på att sätta timer på landströmmen så den bara går ett par timmar om dagen istället.

Är det vettigt, eller finns smartare alternativ?

Inga solceller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Detta är ett ständigt dilemma som beror på hur din landströmsladdare fungerar. Om du tror dig ha "kokat" batterierna på grund nätladdaren har den antagligen startat en laddcykel fastän det inte behövts.

 

2 timmar sedan skrev anuba:

Jag hade själv ett liknande problem med Ctek D250SA som körde laddning i flera timmar på 14.5V fastän batteriet inte tog emot någon ström.


Det är klassiskt och har hänt även mig. Nu har jag bytt till en laddare som jag själv kan ställa in hur den ska ladda, iaf till stor del, och är mycket nöjd med lösningen. 
Om din laddare har sk Power Supply-läge, vilket många även billiga har, så kan jag rekommendera det. Betydligt skonsammare för batterierna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Om batterierna tar skada av det så är det väl laddaren som inte fungerar som den ska.  Tex genom att lägga sig på för hög spänning. 

Tyvärr har många laddare oavsett pris och fabrikat just en benägenhet att lägga på för hög spänning för batteriernas bästa, särskilt om man förbrukar samtidigt som man laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev -PLM-:

Förbrukarbanken på vår båt verkar ha gett upp efter sommaren.

Misstänker att det kan bero på att vi alltid ligger på landström vid bryggan. 

 

Gillar komforten att kunna lämna kylvaror i kylskåpen när vi inte är där. Funderar på att sätta timer på landströmmen så den bara går ett par timmar om dagen istället.

Är det vettigt, eller finns smartare alternativ?

Många laddare kör ut fulladdningsspänning (typ14.5V) en tid efter att man brutit landspänningen och sen kopplar in den igen. Sen går de över till underhållsladdspänning (typ 13.4V) när de ser att deras utgående ström har minskat rejält. Men om utgående ström sen ökar, så drar de på fulladdspänning igen. Detta orsakas typiskt av när en kylkompressor startar och går en stund. 
Konsekvensen blir att batteriet utsätts för överladdning alltför ofta och alltför länge.
Att tillföra landström till laddaren via tidrelä gör bara saken värre.

1) EN bra lösning är att mata kylen med ett rent spänningsaggregat som ger konstant t.e.x 12.8 volt, och låta batteriladdaren sköta batteriet (utan kylen). 
2) Man kan nog få OK funktion genom att i stället för batteriladdare, mata batteri och hela elsystemet med ett spänningsaggregat ställt på 13.2Volt. 

Lösning 1) medför fulladdning när man kommer i hamn och batteriet är halvtomt. Det gör inte 2)
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev -PLM-:

Gillar komforten att kunna lämna kylvaror i kylskåpen när vi inte är där. Funderar på att sätta timer på landströmmen så den bara går ett par timmar om dagen istället.

Är det vettigt, eller finns smartare alternativ?

Solceller med en bra regulator är ofta ett smartare alternativ. Batterierna mår bätre och du riskerar inte korrosion på din egen båt eller grannbåtarna om landströmsinstallationen inte är så bra (vilket är rätt vanligt verkar det som).

 

Om du har koll på hur mycket el båten förbrukar per dygn så är det bäst att låta timern gå på en gång per dygn, eller vartannat dygn, och bara så länge som behövs för att kompensera för förbrukningen.

 

En väl fungerande kompressorkyl drar i snitt en amper, så 24 Ah på ett dygn. Om du har en laddare på 24 A (väldigt osannolikt) så kör den i en timme varje dygn.

Är den på 10 A så kör den 24/10=2,4 timmar per dygn.

 

Sedan är det ju bra om generatorn har en bra ladningsregulator som inte trycker ut 14,6 V när du kör iväg med dina fulladdade batterier.

 

En sak till. Kolla så att det inte bara är ett av batterierna i batteribanken som är slut och laddar ur övriga eller begränsar strömuttaget från de andra som är hela.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka svar alla.

Det är original laddaren som Princess satte in, vet inte mer än så. Hade C-tec i förra båten och tyckte den verkade döda batterierna också.

Inga problem med korrosion, så inte orolig för det i denna hamn.

 

Jag kommer inte ha tid att djupdyka i utredning av batterier, och har inga fasta solceller.

Låter som det kanske inte gör något positivt att bara köra laddaren två timmar per dygn då? Tänkte om det var en smart lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev -PLM-:

Tack för kloka svar alla.

Det är original laddaren som Princess satte in, vet inte mer än så. Hade C-tec i förra båten och tyckte den verkade döda batterierna också.

Inga problem med korrosion, så inte orolig för det i denna hamn.

 

Jag kommer inte ha tid att djupdyka i utredning av batterier, och har inga fasta solceller.

Låter som det kanske inte gör något positivt att bara köra laddaren två timmar per dygn då? Tänkte om det var en smart lösning.

Såvitt inte laddaren har ett Supply-läge är det klart dumt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev -PLM-:

Jag kommer inte ha tid att djupdyka i utredning av batterier, och har inga fasta solceller.

Låter som det kanske inte gör något positivt att bara köra laddaren två timmar per dygn då? Tänkte om det var en smart lösning.

Som jag skrev tidigare så skaffa en bra BMS till nästa säsong så att du kan mäta upp problemet. Jag bråkade med samma problem under flera år utan att förstå varför aldrig batterierna räckte när jag låg i naturhamn. Jag trodde det var dålig batterikapacitet på grund av dåliga solpaneler och att kylskåpet gick för mycket . Tre nya solpaneler och ett kylskåp senare visade sig att en DCDC-omvandlade kokade batterierna så fort jag körde båten lite längre sträckor.

(Förvisso ett litet annat problem än vad du har)

 

Efter att ha stoppat in en Victron BMV-712 kunde jag mäta och se efteråt hur systemet betedde sig.

Om man vill reklamera hos batteri- eller laddarförsäljaren är det svårt att komma någonstans utan bevis.

 

Jag hörde från en båttillbehörsaffär i Göteborg att de hade haft en missnöjd kund som klagade på att Victrons batterier dog tidigt. 
Då hade Victron till slut bjudit på ett nytt batteri om han bytte ut nätladdaren till en från Victron. Han hade inga mer problem efter det. 

Med det säger jag inte att bara Victron gör bra laddare. Jag hade Cristec-laddare som inte heller koka batterier. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMV712 mäter SOC och det går att styra laddningsregulatorer mha reläutgång.

I somras funderade jag på att låta BMV712 strypa generatorn (Balmar regulatorn) om SOC var över tex 90%.
 

Mitt LFP system går att koppla bort och strömförsörjning  sker mha "nätladdare/IP43" som inte laddar när man bor i båten vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-25 vid 10:33 skrev ChristerN:

Såvitt inte laddaren har ett Supply-läge är det klart dumt.

Laddspänningen varierar mellan 12.9-14.x volt, så tror den har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev -PLM-:

Laddspänningen varierar mellan 12.9-14.x volt, så tror den har det.

Supply-läge är ett läge där laddaren ger en fast spänning konstant oavsett laddfaser, oftast via en särskild knapp. Man aktiverar supply-läget och så ger laddare tex 13,2V hela tiden. 
Varierande spänning används i de olika laddfaserna och är INTE supply-läge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...