Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
fender69

Säkring landström

Rekommendera Poster

Ska den här säkringen kunna flippas till 3 lägen? 

1. ”Gen”
  2. ?
  3. ”Shore”

IMG_0005.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, på den lilla "funktionsritningen" framgår att den har en omkopplingsfunktion med oanslutet mittenläge. Det är en ren treläges dubbel omkopplare "ON-OFF-ON". Men i samma DIN-format som en dvärgbrytare/säkring:

image.png.8717a18c48928172a1fd46e76ac56818.png

Detta bekräftas också genom sökning på modellnumret:

https://www.electricautomationnetwork.com/en/general-electric/aster-switch-with-zero-posiion-16a-2co-240vac-general-electric-astsz162-666607

Redigerad av IngemarE
Stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev IngemarE:

Ja, på den lilla "funktionsritningen" framgår att den har en omkopplingsfunktion med oanslutet mittenläge. Det är dessutom med all sannolikhet ingen säkringsfunktion i den utan den är ren treläges omkopplare "ON-OFF-ON". Men i samma DIN-format som en dvärgbtytare/säkring:

Tack! 

Då undrar jag i vilken situation jag skulle vilja ha den i respektive läge och vad det innebär att ha den på-av-på. Jag har enbart haft den i det läge som visas på bilden och då har mitt 220-nät funkat och den laddar mina batterier. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad är det för båt, har du Googlat någon manual (som jag gissar att du inte har, för då hade du redan läst i den) o.s.v. ?

Kunde kanske vara att koppla bort utgången från landströmsladdaren, för att t ex säkerställa att dess minus (OM den ligger ihop med skyddsjord/skyddsledare/hölje) inte ligger ihop med batteriminus och motorgods när man ligger på landström men inte behöver laddar batterierna. Långsökt, dock.

Men andra har nog bättre idéer....

EDIT:

Ser nu att du givit en del ledtrådar själv på frågan, i en tidigare tråd/inlägg från 2020: Omkopplaren verkar ju koppla om källan till 230V-uttagen efter vad du skriver, och då de har 230V med landströmmen inkopplad med brytaren nedåt men inte uppåt, skulle uppåt då kunna vara att de istället matas från en 230V-generator (eller inverter) - om det finns och är igång.

Men det är som sagt en ren omkopplare, ingen säkring 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...