Nil83 0 Postad 22 Oktober Hej! Har två frågor efter att båten åkt upp på vinterförvaring, upptäckte tyvärr vatten i växelhusoljan, när jag bytte packning såg det inte ut som ordinarie packning till oljepluggarna (köpte båten i våras), kan det komma in vatten där isf? Hur/var felsöker jag? Och om jag kör motorn med spolmuff, och tömmer nya oljan igen - kommer det synas om det kommit in vatten eller måste den ligga i sjön? motorn (Yamaha 90 hk 2-takt) har inte gått att gasa upp fullt och dragit oerhört mycket bensin halva sommaren - har försökt felsöka och ser att tändhattarna, framförallt ena, är sprucken och leder ström utanpå. hur vet jag vilka tändhattar jag ska ha? Har googlat som en tok och förstår inte om det är universal till alla eller olika för olika märken. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 22 Oktober Man kan använda en vacuumprovare som man kopplar till oljepåfyllningen. Där testar man över- och undertryck. Om du sedan har en läckspray så kan du i bästa fall hitta läckan. Här kan du hyra en, https://www.hygglo.se/search/Vakuumprovare Här kan du köpa en, https://drevdelar.se/tryck-o-vakumprovare-lackagetestare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nil83 0 Postad 22 Oktober 29 minuter sedan skrev anuba: Man kan använda en vacuumprovare som man kopplar till oljepåfyllningen. Där testar man över- och undertryck. Om du sedan har en läckspray så kan du i bästa fall hitta läckan. Här kan du hyra en, https://www.hygglo.se/search/Vakuumprovare Här kan du köpa en, https://drevdelar.se/tryck-o-vakumprovare-lackagetestare Tack! ”I bästa fall” innebär det att det är svårt att hitta läcka på just växelhus? fattar jag det rätt att det antingen läcker vid oljeskruvarna eller packningen bakom propellern - eller finns det fler ställen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 22 Oktober 40 minuter sedan skrev Nil83: Tack! ”I bästa fall” innebär det att det är svårt att hitta läcka på just växelhus? fattar jag det rätt att det antingen läcker vid oljeskruvarna eller packningen bakom propellern - eller finns det fler ställen? Om du har "tur" så läcker det vid packningen men eftersom du kommer skruva på pumpen vid påfyllningen och ändrat förutsättningarna så finns det risk att inte hittar en läcka. Om du har samma gänga på tömningen skulle du kunna skruva in dig där istället och sätta tillbaka den dåliga packningen vid påfyllningen. Tänk på att kolla upp vilken gänga du behöver. Min pump krävde en adapter för att fungera till en VP DPH-drev men funkade utan adapter till min Selva utombordare. Om det läcker någon annanstans får du nog lämna in motorn på ompackning. Man tryck och undertryckstester utan olja i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser