Gå till innehåll
tisdag 22 oktober 2024
Axelboatboy

Enkätstudie båtägare Göteborgs universitet

Rekommendera Poster

Hej! Vi är några studenter från Göteborgs universitet och undersöker "elektrifieringen" av fritidsbåtar dvs stora satsningar på infrastruktur som laddningsstationer samt utbilda allmänheten om elektroniska motorer (ex. GO:LEIF projektet). Vi vill undersöka på hur allmänheten och båtägare ser på ett sådant skifte. Vi beklagar om detta stör diskussionen på forumet men skulle uppskatta om ni tog 5 minuter och göra denna enkät:). https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd9dGGRLW3VJadDYRrKzc0yPpRZo3dqQ5n5gt13YJVeBxTVGg/viewform?usp=sf_link

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar "Other" som alternativ på t ex användning/syfte. Vi är nog många som har båten för semester, men det passade inte in så bra.

 

Sedan känns det väldigt avigt att ange "1" för något man håller med om mest, som är viktigast, och "5" för minst viktigt. Något finns inbyggt i de flesta av oss att viktningen är tvärtom (även om jag förstår att ni tänkt "prioritet", men skriver viktighet istället). Lite senare i frågeformuläret är skalan den omvända. Ok, det är ju bara att tänka, men ändå....

 

På frågan hur mycket bränsle fritidsbåtarna gör åt per år vore det bra att veta om ni menar Sverige eller t.o.m. worldwide. Och varför inte nämna en siffra för t ex nyttosjöfarten som jämförelse ?  Kände mig direkt som en bov i sammanhanget, även om jag bara tankar vartannat år och spenderar min semester i båten istället för att flyga utomlands :unsure:

 

1 timme sedan skrev Axelboatboy:

Vi är några studenter från Göteborgs universitet och undersöker "elektrifieringen" av fritidsbåtar dvs stora satsningar på infrastruktur som laddningsstationer samt utbilda allmänheten om elektroniska motorer (ex. GO:LEIF projektet). Vi vill undersöka på hur allmänheten och båtägare ser på ett sådant skifte.

Vilka "stora satsningar" ?  Har inte hört talas om någonting när det gäller elektrisk infrastruktur för fritidsbåtar i mina trakter. Så ser verkligheten ut här, men har jag kanske missat något ?

 

Sedan är det nog inte utbildning som behövs. Kanske ändå, känner väl till elektrisk motor men elektroniska motorer var ett nytt begrepp 😉 .

 

Däremot skulle jag glatt hoppa på tåget om det presenterades en lösning som är rimlig i pris och har storlek samt räckvidd och fart jämförbar med min nuvarande båt. Största hindret för att få fler att gå över till elektrisk drivning är alltså snarast teknik och prestanda. Deplacementbåtar och framförallt segelbåtar ligger inom räckhåll för det som finns idag, men skall el bli ett alternativ för alla andra båttyper inklusive min egen) så räcker inte "utbildning". Räckvidden och farten är en kraftig begränsare, och idag finns knappt en enda modell som skulle kunna ta mig de sträckor som jag behöver. Och med de få som finns skulle jag behöva köra så sakta att sjön hinner ändra sig flera gånger innan jag är framme. Och här finns ingen skärgård att gå in bakom om det börjar dumma sig.

 

Det är inte heller frågan om det GÅR. Det finns alltid entusiaster som kan få saker att funka. Nej, alternativet måste vara rimligt, enkelt och jämförbart.

Och inte minst säkert: Det finns ingen som skulle tycka det är förnuftigt att ge sig ut på sjön med bränsle så man precis kommer fram. Så varför skulle det vara mer förnuftigt bara för att det är eldrift ?  Man kan göra mycket i miljöns namn, men att tumma på säkerheten är ganska korkat (även om en del, särskilt icke båtmänniskor inte ser problemet). 

 

Situationen på sjön är heller inte jämförbar med t ex bil. Det kan snabbt uppstå oväntad situation så planen ändras och mer energi kan gå åt. Och skulle energin ta slut kan man inte som i en bil köra in till kanten och så är faran över.

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallå Ingemar!

 

Uppskattar verkligen kritiken, ska se om jag kan svara på några av dina noteringar. 

 

Gällande dina kommentarer om "other" och bränslefrågan är det något vi tar till oss och kan lägga till eller har ett mer kritiskt förhållingssätt när vi analyserar datan. Gällande 1-5 är det ett trick för att läsaren ska vara mer uppmärksam och stanna upp innan man svarar men ja det kan vara förvirrande. 

 

Gällande satsningar är det ett stort pågående projekt med EU-backning (framförallt på västkusten) som heter GO:LEIF, mest kring Göteborg och uppe i Norge. Men de har webbsidor som förklarar projektet om du vill kolla upp det:).

 

Också väldigt kul att du delar med dig ytterligare, då det ger oss mer förståelse (även fast det inte kommer vara med i studien).  

 

 

Redigerad av Axelboatboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar jag om vi som är aktiva här är representativa för båtägare i stort.

Jag gissar att de flesta av oss gärna åker mycket båt men kanske inte så snabbt.

Det jag menar är att svaren inte representerar bägaren i stort och säkerligen inte nybåtsköparen.

Har själv inget emot eldrift utan vill gärna ha det men jag kör en långsam båt från 1979 med en inombords diesel på 35 hästar och tankar max 90 liter HVO på ett år. Jag kommer aldrig köpa en ny båt.

Den där Go:Leif har jag aldrig hört talas om heller.

Jag hoppas att ni återkommer med resultatet till oss på MG när undersökningen är klar, vore intressant att se vad andra svarat och vilka slutsatser ni har dragit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå FIAT!

 

Du tänker som en riktigt akademiker hahah. Jo det är väldigt viktigt att frågorna representerar hela populationen som vi undersöker, jag tar det som en notering att du inte tycker att enkäten är helt anpassad för nybåtsköparen. Uppskattar feedbacken. Jag kan absolut skicka resultaten efter studien är slut om det inte är störande, det tar nog 2 veckor till. Vi har fått in en del svar sen jag delade denna studie i detta forumet så verkligen jättekul att så många väljer att svara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://innovatumsciencepark.se/projekt/goleif/

 

Märkligt projekt som pågått i mer än 1,5 år utan att någon verkar ha hört talas om det tidigare. Nu är det bara ett drygt år kvar.

 

Skönt att man har segelbåt så att man inte tillhör målgruppen.

 

De störsra problemen jag ser med elbåtar är dessa.

1) Hittills har det varit enormt dyrt att köpa en elbåt eller konvertera en befintlig båt till eldrift.

2) Elbåtar har ganska stora begränsningar i drifttid vilket kan bli en säkerhetsrisk.

3) Risken att ha stora mängder batterier ombord, batterier som iaf. tidigare var lite lagom brandfarliga.

4) Laddmöjligheter! Nästan ingen vill väl ha en båt som bara kan användas mellan vissa punkter i skärgården.

 

Som tillhörande det stockkonservativa och bakåtsträvande båtägaresläktet tror jag inte på elbåten i svenska farvatten med dagens batteriteknik. Däremot kan de säkert fungera bra i det europeiska kanalsystemen och i länder som saknar skärgård där man ändå måste planera för att ligga i hamn över natten.

 

HVO eller syntetiska flytande bränsken (och liknande) tror jag är vägen framåt när det gäller att minska koldioxidutsläppen från motordrivna fritidsbåtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för dina tillägg!

 

Det är intressant som du säger att båtägare inte har hört om projektet. Kanske inte tillräckligt med mediabevakning kring projektet. Projektet beskriver att de ska "öka intresse och kompetens kring eldrivna båtar", de kanske inte har kommit till det stadiet ännu då det är ett pågående projekt eller bara fokuserar på båtägare på västkusten. Det skulle vara roligt att höra från någon båtägare i den här "threaden" från västkusten om ni känner till projekten GO:leif.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att prata vidare om projektet...

400 000 ton koldioxid som vi fritidsbåtsägare tydligen släpper ut motsvarar förbrukning av cirka 1,5 miljardet kWh i form av bensin eller diesel.

 

Om man antar ca. 33,3333333 %  😁 verkningsgrad så krävs det 500 miljoner kWh el för att driva den svenska och norska fritidsbåtsflottan.

 

Om man antar att båtarna används mest flitigt under två månader och att de laddas i 10 timmar varje natt blir effektbehovet 400 000 kW, 400 MW, ungefär en halv kärnreaktor eller som ett av Sveriges största vattenkraftverk (Harsprånget borträkbat).

 

Dessvärre kommer nog inte laddningen att vara så gynsamt utsmetad, men hur ladningen kommer att ske beror ju väldigt mycket på hur stora batteribanker som installeras i båtarna. Räcker batterierna tex. fredag, lördag och söndag kan båten laddas under cirka fem dygn när det är mest lämpligt.

Redigerad av Mackey
Rättstavning!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min AI och jag påstår att en rekativt liten bobar motorbåt behöver 100 kWh baterikapacitet för att klara en helg och att sådana baterier, om nan väljer elbilsbatteruer, kostar 150 000 kronor och väger 600 kg.

 

Priset är okej om de håller i 10 år samtidigt som man sparar en slant på att tanka el isf. bensin/diesel.

 

Frågan är om batterier i båtar som ska ge i princip max effekt hela tiden under många timmar håller lika bra som när de används i elbilar som har korta effekttoppar och långa tider med lågt effektuttag. En foilande båt får ett mera billikt effektuttag.

 

Vikten tycker jag också är okej. En 100 hk förbränningsmotor väger mellan 150 och 300 kg lite beroende på typ och fabrikat och sedan har man en tank på ett par hundra liter. En elmotor vet jag inte hur mycket den väger, men min AI säger att en 100 hk motor väger under 60 kg och kostar 40 till 80 tusen kronor.

 

Det bör absolut vara möjligt att få acceptans både för vikt och pris på "bränsle" / "bränsletank" och drivlina på en elbåt.

Redigerad av Mackey
Lagt till lite saker här och var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Axelboatboy said:

Det skulle vara roligt att höra från någon båtägare i den här "threaden" från västkusten om ni känner till projekten GO:leif.

Som göteborgare har jag hört talas om GO:leif (stöttas av GREFAB, dominerande fritidshamnsoperatör i trakten, där även jag är kund). I egenskap av segelbåtsägare med dieselmotor känner jag mig måttligt intresserad och berörd (kör mina ca 50 timmar/år på HVO sedan några år tillbaka, men framför allt: Jag seglar).

Började fylla i enkäten, men gav upp. Alltför många illa formulerade frågor, tyvärr. Exempelvis, vad menas med "petrol supplied to the sea"? Jag gissar att ni far efter utsläppen av oförbränd bensin från tvåtaktsmotorer, men den som svarar på frågor ska inte behöva gissa. Och som påpekats ovan – är det Sverige eller hela världen som avses?

Syftet med enkäten verkar vara att undersöka attityderna till eldrift hos potentiella köpare av nytillverkade motorbåtar/utombordsbåtmotorer. Jag är inte en av dessa, men tror ändå att det kommer att ta lång, lång tid innan eldrift till sjöss slår igenom brett. Om det ens händer.

Biobränslen, syntetiska "elektrodrivmedel" tror jag mer på. I bästa fall, en renässans för seglingen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...