plaxan 0 Postad 3 timmar sedan Förra säsongen hade jag zinkanoder på propellern. Vid upptagning var de helt offrade. Efter lite googlande landade jag i att man i bräckvatten (båten ligger i Stockholm) ska använda aluminiumanoder, så aluminiumanoder införskaffades i våras och monterades på propellern. Vid upptagningen efter denna säsong visade det sig att de istället hade fungerat som katoder! På aluminiumanoderna hade det växt på en vit-orange-brun blandning med konsistens ungefär som en saltklump. Under denna beläggning sitter aluminiumanoderna kvar helt oanfrätta. Propellern och den stora anoden på drevet hade också fått mer havstulpanbeväxning än någon annan del av båten. - Vad är orsaken till att anoderna fungerat bakvänt? - Är propellern med sina anoder ett eget galvanisk element? Och drevet med sin anod ett separat? Om det är så måste väl de bakvända anoderna ha "ätit" från propellern? Eller kan de ha "ätit" från något annat? - Har havstulpantillväxten något med detta att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser