Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
plaxan

Offeranod med tvärtomfunktion

Rekommendera Poster

Förra säsongen hade jag zinkanoder på propellern. Vid upptagning var de helt offrade. Efter lite googlande landade jag i att man i bräckvatten (båten ligger i Stockholm) ska använda aluminiumanoder, så aluminiumanoder införskaffades i våras och monterades på propellern. Vid upptagningen efter denna säsong visade det sig att de istället hade fungerat som katoder! På aluminiumanoderna hade det växt på en vit-orange-brun blandning med konsistens ungefär som en saltklump. Under denna beläggning sitter aluminiumanoderna kvar helt oanfrätta. Propellern och den stora anoden på drevet hade också fått mer havstulpanbeväxning än någon annan del av båten.

 - Vad är orsaken till att anoderna fungerat bakvänt?

 - Är propellern med sina anoder ett eget galvanisk element? Och drevet med sin anod ett separat? Om det är så måste väl de bakvända anoderna ha "ätit" från propellern? Eller kan de ha "ätit" från något annat?

 - Har havstulpantillväxten något med detta att göra?

WhatsApp Bild 2024-10-21 kl. 20.45.00_2105f8a0.jpg

WhatsApp Bild 2024-10-21 kl. 20.45.00_8285f9c6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev plaxan:

Förra säsongen hade jag zinkanoder på propellern. Vid upptagning var de helt offrade. Efter lite googlande landade jag i att man i bräckvatten (båten ligger i Stockholm) ska använda aluminiumanoder, så aluminiumanoder införskaffades i våras och monterades på propellern.

Men vad ville du uppnå för "förbättring" genom att byta anodmaterial ?  Kändes det "fel" att de offrade sig så de t.o.m. var slut ?  Nej, en anod som offrar sig som dina gjorde gör ju sin uppgift. Det är inte heller anodens "fel" om den offrar sig, och ju mer den offrar sig desto bättre har den skyddat andra material från att korrodera. Men tar de slut väldigt snabbt finns anledning att fundera på hur omständigheterna ser ut kring landström m.m.

Zink fungerar utmärkt i de allra flesta fall, och du har ju beviset på att de gör sitt jobb på din båt. Det finns mycket "ska" om man Googlar, men det är inte så enkelt eller svart eller vitt.

Byt inte ut något som fungerar !

 

8 timmar sedan skrev plaxan:

Vid upptagningen efter denna säsong visade det sig att de istället hade fungerat som katoder! På aluminiumanoderna hade det växt på en vit-orange-brun blandning med konsistens ungefär som en saltklump.

8 timmar sedan skrev plaxan:

Om det är så måste väl de bakvända anoderna ha "ätit" från propellern? Eller kan de ha "ätit" från något annat?

Jag skulle snarast tro att din beläggning inte alls har med materialvandring mellan metaller att göra (som korrosion är) utan snarast är en biokemisk reaktion av något slag, som gillar vissa material mer än andra. Annars hade den varit mer metallisk och suttit hårt. Och det syns ju heller inte några direkta korrosionsskador på t ex propellern.

Men här gissar jag lite....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Måla propellern så klarar nog anoden en säsong eller mer.

Mindre fri metallyta som exponeras i vattnet är bra.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Måla propellern så klarar nog anoden en säsong eller mer.

Mindre fri metallyta som exponeras i vattnet är bra.

Ingemar

Bra tanke! Så gör man ju på land.

Vad målar man lämpligast en segelbåtspropeller med för färg/färgsystem?

 

Risken för beväxning ökar nog om man inte använder en giftig färg.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plaxan, du är geolokaliserad till samma båtklubb som vi ligger i.

Kan det vara kvarter åtta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev IngemarE:

Men vad ville du uppnå för "förbättring" genom att byta anodmaterial ?  Kändes det "fel" att de offrade sig så de t.o.m. var slut ?  Nej, en anod som offrar sig som dina gjorde gör ju sin uppgift. Det är inte heller anodens "fel" om den offrar sig, och ju mer den offrar sig desto bättre har den skyddat andra material från att korrodera. Men tar de slut väldigt snabbt finns anledning att fundera på hur omständigheterna ser ut kring landström m.m.

Zink fungerar utmärkt i de allra flesta fall, och du har ju beviset på att de gör sitt jobb på din båt. Det finns mycket "ska" om man Googlar, men det är inte så enkelt eller svart eller vitt.

Byt inte ut något som fungerar !

 

Jag skulle snarast tro att din beläggning inte alls har med materialvandring mellan metaller att göra (som korrosion är) utan snarast är en biokemisk reaktion av något slag, som gillar vissa material mer än andra. Annars hade den varit mer metallisk och suttit hårt. Och det syns ju heller inte några direkta korrosionsskador på t ex propellern.

Men här gissar jag lite....

 

Jag håller i grunden helt med om att man inte ska byta ut något som fungerar. Min tanke var nog att zinken åts upp alltför snabbt, och att propellern var utan skydd i slutet av säsongen, och att aluminumanoderna skulle "räcka längre". Men det kanske var ett snedtänk. Hittade också flertalet rekommendationer om aluminium i bräckvatten när jag googlade.

 

Landström har inte varit inkopplat mer än några timmar i sträck ett par-tre-fyra-fem gånger under säsongen, och det var likadant med den saken förra säsongen.

 

Intressant teori om att det skulle vara någon annan slags reaktion. Undrar vad det skulle kunna vara? Utfällningen liknar ju salt, som finns i liiten mängd i bräckvattnet.

 

Men stämmer det att anoden på propellern bara offrar sig åt propellern och anoden på drevet bara offrar sig åt drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

plaxan, du är geolokaliserad till samma båtklubb som vi ligger i.

Kan det vara kvarter åtta?

Hur går en geolokalisering till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev plaxan:

Landström har inte varit inkopplat mer än några timmar i sträck ett par-tre-fyra-fem gånger under säsongen, och det var likadant med den saken förra säsongen.

Det kan räcka att någon båtgranne har sin landström inkopplad.

Våra anoder brukar räcka två säsonger, men ett år när båtgrannen mer eller mindre ständigt hade sin landström inkopplad var det max 20 % kvar efter en säsong.

 

4 minuter sedan skrev plaxan:

Men stämmer det att anoden på propellern bara offrar sig åt propellern och anoden på drevet bara offrar sig åt drevet?

Troligen inte.

Jag tror att propelleraxeln har ganska god elektrisk kontakt med drevet 0via lager.

Sedan är frågan om propellern har elektrisk kontakt med propelleraxeln. Det beror nog delvis på konstruktionen på propellern, men min gissning är att det är elektrisk kontakt åtminstone en stor del av tiden.

 

Bäst är att ta universalinstrumentet och mäta hut många/få ohm det är mellan olika delar. Om man inte har någit universalinstrument så tycker jag det är en bra idé att köpa ett billigt sådant. Jag har ett jag köpte på Biltema för 50:- kronor för 20 år sedan. Det mäter inte rätt (i alla situationer), men det mäter tillräckligt bra för att felsöka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...