plaxan 0 Postad 21 Oktober Förra säsongen hade jag zinkanoder på propellern. Vid upptagning var de helt offrade. Efter lite googlande landade jag i att man i bräckvatten (båten ligger i Stockholm) ska använda aluminiumanoder, så aluminiumanoder införskaffades i våras och monterades på propellern. Vid upptagningen efter denna säsong visade det sig att de istället hade fungerat som katoder! På aluminiumanoderna hade det växt på en vit-orange-brun blandning med konsistens ungefär som en saltklump. Under denna beläggning sitter aluminiumanoderna kvar helt oanfrätta. Propellern och den stora anoden på drevet hade också fått mer havstulpanbeväxning än någon annan del av båten. - Vad är orsaken till att anoderna fungerat bakvänt? - Är propellern med sina anoder ett eget galvanisk element? Och drevet med sin anod ett separat? Om det är så måste väl de bakvända anoderna ha "ätit" från propellern? Eller kan de ha "ätit" från något annat? - Har havstulpantillväxten något med detta att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 22 Oktober 8 timmar sedan skrev plaxan: Förra säsongen hade jag zinkanoder på propellern. Vid upptagning var de helt offrade. Efter lite googlande landade jag i att man i bräckvatten (båten ligger i Stockholm) ska använda aluminiumanoder, så aluminiumanoder införskaffades i våras och monterades på propellern. Men vad ville du uppnå för "förbättring" genom att byta anodmaterial ? Kändes det "fel" att de offrade sig så de t.o.m. var slut ? Nej, en anod som offrar sig som dina gjorde gör ju sin uppgift. Det är inte heller anodens "fel" om den offrar sig, och ju mer den offrar sig desto bättre har den skyddat andra material från att korrodera. Men tar de slut väldigt snabbt finns anledning att fundera på hur omständigheterna ser ut kring landström m.m. Zink fungerar utmärkt i de allra flesta fall, och du har ju beviset på att de gör sitt jobb på din båt. Det finns mycket "ska" om man Googlar, men det är inte så enkelt eller svart eller vitt. Byt inte ut något som fungerar ! 8 timmar sedan skrev plaxan: Vid upptagningen efter denna säsong visade det sig att de istället hade fungerat som katoder! På aluminiumanoderna hade det växt på en vit-orange-brun blandning med konsistens ungefär som en saltklump. 8 timmar sedan skrev plaxan: Om det är så måste väl de bakvända anoderna ha "ätit" från propellern? Eller kan de ha "ätit" från något annat? Jag skulle snarast tro att din beläggning inte alls har med materialvandring mellan metaller att göra (som korrosion är) utan snarast är en biokemisk reaktion av något slag, som gillar vissa material mer än andra. Annars hade den varit mer metallisk och suttit hårt. Och det syns ju heller inte några direkta korrosionsskador på t ex propellern. Men här gissar jag lite.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Oktober Hej. Måla propellern så klarar nog anoden en säsong eller mer. Mindre fri metallyta som exponeras i vattnet är bra. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 22 Oktober (redigerade) 11 timmar sedan skrev sanktanna: Hej. Måla propellern så klarar nog anoden en säsong eller mer. Mindre fri metallyta som exponeras i vattnet är bra. Ingemar Bra tanke! Så gör man ju på land. Vad målar man lämpligast en segelbåtspropeller med för färg/färgsystem? Risken för beväxning ökar nog om man inte använder en giftig färg. Redigerad 22 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 22 Oktober plaxan, du är geolokaliserad till samma båtklubb som vi ligger i. Kan det vara kvarter åtta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plaxan 0 Postad 22 Oktober 14 timmar sedan skrev IngemarE: Men vad ville du uppnå för "förbättring" genom att byta anodmaterial ? Kändes det "fel" att de offrade sig så de t.o.m. var slut ? Nej, en anod som offrar sig som dina gjorde gör ju sin uppgift. Det är inte heller anodens "fel" om den offrar sig, och ju mer den offrar sig desto bättre har den skyddat andra material från att korrodera. Men tar de slut väldigt snabbt finns anledning att fundera på hur omständigheterna ser ut kring landström m.m. Zink fungerar utmärkt i de allra flesta fall, och du har ju beviset på att de gör sitt jobb på din båt. Det finns mycket "ska" om man Googlar, men det är inte så enkelt eller svart eller vitt. Byt inte ut något som fungerar ! Jag skulle snarast tro att din beläggning inte alls har med materialvandring mellan metaller att göra (som korrosion är) utan snarast är en biokemisk reaktion av något slag, som gillar vissa material mer än andra. Annars hade den varit mer metallisk och suttit hårt. Och det syns ju heller inte några direkta korrosionsskador på t ex propellern. Men här gissar jag lite.... Jag håller i grunden helt med om att man inte ska byta ut något som fungerar. Min tanke var nog att zinken åts upp alltför snabbt, och att propellern var utan skydd i slutet av säsongen, och att aluminumanoderna skulle "räcka längre". Men det kanske var ett snedtänk. Hittade också flertalet rekommendationer om aluminium i bräckvatten när jag googlade. Landström har inte varit inkopplat mer än några timmar i sträck ett par-tre-fyra-fem gånger under säsongen, och det var likadant med den saken förra säsongen. Intressant teori om att det skulle vara någon annan slags reaktion. Undrar vad det skulle kunna vara? Utfällningen liknar ju salt, som finns i liiten mängd i bräckvattnet. Men stämmer det att anoden på propellern bara offrar sig åt propellern och anoden på drevet bara offrar sig åt drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plaxan 0 Postad 22 Oktober 2 timmar sedan skrev Mackey: plaxan, du är geolokaliserad till samma båtklubb som vi ligger i. Kan det vara kvarter åtta? Hur går en geolokalisering till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 22 Oktober 2 minuter sedan skrev plaxan: Landström har inte varit inkopplat mer än några timmar i sträck ett par-tre-fyra-fem gånger under säsongen, och det var likadant med den saken förra säsongen. Det kan räcka att någon båtgranne har sin landström inkopplad. Våra anoder brukar räcka två säsonger, men ett år när båtgrannen mer eller mindre ständigt hade sin landström inkopplad var det max 20 % kvar efter en säsong. 4 minuter sedan skrev plaxan: Men stämmer det att anoden på propellern bara offrar sig åt propellern och anoden på drevet bara offrar sig åt drevet? Troligen inte. Jag tror att propelleraxeln har ganska god elektrisk kontakt med drevet 0via lager. Sedan är frågan om propellern har elektrisk kontakt med propelleraxeln. Det beror nog delvis på konstruktionen på propellern, men min gissning är att det är elektrisk kontakt åtminstone en stor del av tiden. Bäst är att ta universalinstrumentet och mäta hut många/få ohm det är mellan olika delar. Om man inte har någit universalinstrument så tycker jag det är en bra idé att köpa ett billigt sådant. Jag har ett jag köpte på Biltema för 50:- kronor för 20 år sedan. Det mäter inte rätt (i alla situationer), men det mäter tillräckligt bra för att felsöka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 22 Oktober 20 minuter sedan skrev plaxan: Hur går en geolokalisering till? Det kan vara en avancerad process, typ såhär, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-verifierar-svt-krigets-bilder I mitt fall kände jag genast igen mig när jag såg dina bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plaxan 0 Postad 23 Oktober 19 timmar sedan skrev Mackey: Det kan vara en avancerad process, typ såhär, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-verifierar-svt-krigets-bilder I mitt fall kände jag genast igen mig när jag såg dina bilder. OK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser