Gå till innehåll
måndag 21 oktober 2024
Karl

Fjärrstyra bogpropeller med Engbo fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Jag vill kunna manövrera min bogrpropeller med samma fjärrkontroll som jag använder till ankarspelet. Är det någon som vet om det är möjligt att få till? Som jag förstår det så behöver jag en Engbo mottagare och de har slutat tillverkas enligt vad jag har hört. Kanske finns det en andrahandsmarknad för dessa boxar?

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engbo är vad jag vet uppköpta av Sidepower.
Jag hade en liknande önskan för ett par år sedan och det slutade med * att jag köpte en ny mottagare med fjärr som jag kopplade in. Med den styr jag nu såväl bogis som ankarspel och den är förberedd för en akterpropeller som kanske kommer till när jag vinner på tipset 😉.

 

* Det började med att fjärren till ankarspelet gick sönder och jag köpte en beggad fjärr som dock inte gick att para med mottagaren för ankarspelet. Sen testade jag ett antal olika varianter innan jag till slut köpte ny mottagare med fjärr. Jag fick tips på kontakter som passar rakt av i Sidepowers mottagares kontakter. Ska du gå den vägen så ska jag se om jag har någon uppgift på vad det var för kontakter och var jag köpte dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du inte en mottagare till fjärrkontrollen du har idag? Om du inte har använt bogpropellerstyrningen kan du säkert använda den.

Eller är din sändare trasig, vilket de ofta är? 


Jag hade ett Engbo Max 34 installerat i min båt när jag köpte den. Fjärrkontrollen var trasig. Det gick rykten att kondensatorerna var dåliga. Om jag skulle kunna fortsätta fjärrkontrollera mitt ankarspel behövde jag köpa ett helt nytt system från Sliepner med både fjärrkontroll och mottagare.

Det finns lite olika modeller. Här är en sort som påminner om din kontroll,

https://www.seasea.se/styrning-reglage/bogpropeller/fjärrkontroller-manöverpaneler/fjärrkontroll-rc-21e-sleipner-side-power

 

När jag var klar fann jag att jag inte hade behövt att köpa just Sleipner även om de hade bra anvisning på hur man skulle koppla den till sin gamla Engbo-system. Andra billigare modeller styr på samma sätt.

 

I manualen framgår det hur man kan koppla upp olika motorer in båten. 

https://www.seasea.se/pdocs/RC-21E_Manual.pdf

 

Kan kan detta hjälpa.

Redigerad av anuba
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Engbo är vad jag vet uppköpta av Sidepower.
Jag hade en liknande önskan för ett par år sedan och det slutade med * att jag köpte en ny mottagare med fjärr som jag kopplade in. Med den styr jag nu såväl bogis som ankarspel och den är förberedd för en akterpropeller som kanske kommer till när jag vinner på tipset 😉.

 

* Det började med att fjärren till ankarspelet gick sönder och jag köpte en beggad fjärr som dock inte gick att para med mottagaren för ankarspelet. Sen testade jag ett antal olika varianter innan jag till slut köpte ny mottagare med fjärr. Jag fick tips på kontakter som passar rakt av i Sidepowers mottagares kontakter. Ska du gå den vägen så ska jag se om jag har någon uppgift på vad det var för kontakter och var jag köpte dem.

Det låter som samma historia som mig men var inte Engbo köpt av Sleipner? 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev anuba:

Det låter som samma historia som mig men var inte Engbo köpt av Sleipner? 🙂

Självklart! My bad! 😢

Sleipner ska det vara!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Självklart! My bad! 😢

Sleipner ska det vara!!!

Men jag misstänker att man kan byta till vilket system som helst om man ändå skall byta sändaren och mottagaren.  Metoden för att styra motorn fram och back verkar vara samma mellan olika tillverkarna.

Jag lyckades koppla upp mitt Lewmar ankarspel fram till mitt Sleipner system utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sändaren, alltså fjärrkontrollen på bilden är OK. Det jag tror att jag behöver är en MOTTAGARE, som snackar med min Engbo-kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...