Karl 0 Postad 21 Oktober Jag vill kunna manövrera min bogrpropeller med samma fjärrkontroll som jag använder till ankarspelet. Är det någon som vet om det är möjligt att få till? Som jag förstår det så behöver jag en Engbo mottagare och de har slutat tillverkas enligt vad jag har hört. Kanske finns det en andrahandsmarknad för dessa boxar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 21 Oktober Engbo är vad jag vet uppköpta av Sidepower. Jag hade en liknande önskan för ett par år sedan och det slutade med * att jag köpte en ny mottagare med fjärr som jag kopplade in. Med den styr jag nu såväl bogis som ankarspel och den är förberedd för en akterpropeller som kanske kommer till när jag vinner på tipset 😉. * Det började med att fjärren till ankarspelet gick sönder och jag köpte en beggad fjärr som dock inte gick att para med mottagaren för ankarspelet. Sen testade jag ett antal olika varianter innan jag till slut köpte ny mottagare med fjärr. Jag fick tips på kontakter som passar rakt av i Sidepowers mottagares kontakter. Ska du gå den vägen så ska jag se om jag har någon uppgift på vad det var för kontakter och var jag köpte dem. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 21 Oktober (redigerade) Har du inte en mottagare till fjärrkontrollen du har idag? Om du inte har använt bogpropellerstyrningen kan du säkert använda den. Eller är din sändare trasig, vilket de ofta är? Jag hade ett Engbo Max 34 installerat i min båt när jag köpte den. Fjärrkontrollen var trasig. Det gick rykten att kondensatorerna var dåliga. Om jag skulle kunna fortsätta fjärrkontrollera mitt ankarspel behövde jag köpa ett helt nytt system från Sliepner med både fjärrkontroll och mottagare. Det finns lite olika modeller. Här är en sort som påminner om din kontroll, https://www.seasea.se/styrning-reglage/bogpropeller/fjärrkontroller-manöverpaneler/fjärrkontroll-rc-21e-sleipner-side-power När jag var klar fann jag att jag inte hade behövt att köpa just Sleipner även om de hade bra anvisning på hur man skulle koppla den till sin gamla Engbo-system. Andra billigare modeller styr på samma sätt. I manualen framgår det hur man kan koppla upp olika motorer in båten. https://www.seasea.se/pdocs/RC-21E_Manual.pdf Kan kan detta hjälpa. Redigerad 21 Oktober av anuba 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 21 Oktober 9 minuter sedan skrev ChristerN: Engbo är vad jag vet uppköpta av Sidepower. Jag hade en liknande önskan för ett par år sedan och det slutade med * att jag köpte en ny mottagare med fjärr som jag kopplade in. Med den styr jag nu såväl bogis som ankarspel och den är förberedd för en akterpropeller som kanske kommer till när jag vinner på tipset 😉. * Det började med att fjärren till ankarspelet gick sönder och jag köpte en beggad fjärr som dock inte gick att para med mottagaren för ankarspelet. Sen testade jag ett antal olika varianter innan jag till slut köpte ny mottagare med fjärr. Jag fick tips på kontakter som passar rakt av i Sidepowers mottagares kontakter. Ska du gå den vägen så ska jag se om jag har någon uppgift på vad det var för kontakter och var jag köpte dem. Det låter som samma historia som mig men var inte Engbo köpt av Sleipner? 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 21 Oktober 7 minuter sedan skrev anuba: Det låter som samma historia som mig men var inte Engbo köpt av Sleipner? 🙂 Självklart! My bad! 😢 Sleipner ska det vara!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 21 Oktober 6 minuter sedan skrev ChristerN: Självklart! My bad! 😢 Sleipner ska det vara!!! Men jag misstänker att man kan byta till vilket system som helst om man ändå skall byta sändaren och mottagaren. Metoden för att styra motorn fram och back verkar vara samma mellan olika tillverkarna. Jag lyckades koppla upp mitt Lewmar ankarspel fram till mitt Sleipner system utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 21 Oktober Sändaren, alltså fjärrkontrollen på bilden är OK. Det jag tror att jag behöver är en MOTTAGARE, som snackar med min Engbo-kontroll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 22 Oktober 12 timmar sedan skrev Karl: Sändaren, alltså fjärrkontrollen på bilden är OK. Det jag tror att jag behöver är en MOTTAGARE, som snackar med min Engbo-kontroll. När du säger att sändaren fungerar vilken mottagare använder du då? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 22 Oktober (redigerade) 16 timmar sedan skrev Karl: Sändaren, alltså fjärrkontrollen på bilden är OK. Det jag tror att jag behöver är en MOTTAGARE, som snackar med min Engbo-kontroll. 3 timmar sedan skrev anuba: När du säger att sändaren fungerar vilken mottagare använder du då? @Karl, Samma funderingar som du fått på Baatplassen (där du ställt exakt samma fråga) berör ju hur din nuvarande (ankarspels-) mottagare ser ut. För ofta är mottagaren anpassad till alla sändarens funktioner och samma mottagare kan då ha utgångar för alla knappar på sändaren. Dock ibland att utgången kan vara minusstyrd istället för plus, och du då behöver ett relä för att vända polariteten. Men den finns i alla fall. I klartext - eftersom du inte riktigt verkar ha förstått och snarast verkar besvärad över alla frågor om din befintliga mottagare - att du kanske redan har en mottagare även för dessa funktioner på plats i båten. Men att de bara behöver kopplas in. Så återkom med och svara på vad du har för mottagare, så kanske det blir lättare att få relevanta svar. Redigerad 22 Oktober av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 22 Oktober Jag tror jag har hittat din mottagare i en annan tråd du skrev för några år sedan. https://www.maringuiden.se/forum/topic/91700-engbo-32-ankarspel-funkar-inte/?tab=comments#comment-683202 Den modellen på styrbox ser annorlunda ut än vad jag har till mitt gamla MAX-34 ankarspel. I mitt Engbospel ligger kraftkontaktorerna ute vid motorn. Styrboxen använder bara lågströmssignaler. Din box , R78-ECU-01 har kraftstyrning och mottager i samma box. Det är rätt tydligt att den inte har stöd för ytterligare en motor. https://manualzz.com/doc/7271956/engbo-anchor-windlass?p=8 I så fall kommer du ha svårt att få tag på ett kompatibel mottagare. När jag tog kontakt med Engbo (Sleipner idag) för sex år sedan så hänvisas man till att köpa ett nytt system med mottagare och sändare som jag beskrev ovan. Du får behålla din gamla styrenhet för att den sköter autostoppet och kraftstyrningen till motorn. Om du berättar för Sleipner vilken styrenhet du har kan de förklara hur du kopplar in en RC-21e till ditt ankarspel och bogpropeller. Du får helt enkelt en ny fjärrkontroll och en låda till i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 22 Oktober Har en SidePower/Sleipner mottagare över efter min senaste installation. Den hanterar, om man vill, bog och akterpropeller samt ankarspel i fören och aktern. Har även ett antal meter fyrledarkabel över. Kontaktstycken anpassade för SidePower/Sleipner finns ,för att själv termera, att köpa på nätet (t ex Rinab). Du behöver en ny sändare(fjärrkontroll) till SidePower/Sleipner mottagaren dock. Kabelmässigt enkelt att koppla Engbo:s styrkablar in i SidePower/Sleipner mottagaren. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 23 Oktober 22 timmar sedan skrev IngemarE: @Karl, Samma funderingar som du fått på Baatplassen (där du ställt exakt samma fråga) berör ju hur din nuvarande (ankarspels-) mottagare ser ut. För ofta är mottagaren anpassad till alla sändarens funktioner och samma mottagare kan då ha utgångar för alla knappar på sändaren. Dock ibland att utgången kan vara minusstyrd istället för plus, och du då behöver ett relä för att vända polariteten. Men den finns i alla fall. I klartext - eftersom du inte riktigt verkar ha förstått och snarast verkar besvärad över alla frågor om din befintliga mottagare - att du kanske redan har en mottagare även för dessa funktioner på plats i båten. Men att de bara behöver kopplas in. Så återkom med och svara på vad du har för mottagare, så kanske det blir lättare att få relevanta svar. Ursäkta mig, men VEM är besvärad?? I övrigt måste jag faktiskt fråga dig varför du svarar på ett inlägga när du inte har något relevant att framföra. SÅNT kan jag faktiskt bli lite besvärad av... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 23 Oktober (redigerade) 1 timme sedan skrev Karl: Ursäkta mig, men VEM är besvärad?? I övrigt måste jag faktiskt fråga dig varför du svarar på ett inlägga när du inte har något relevant att framföra. SÅNT kan jag faktiskt bli lite besvärad av... Ja, I alla fall hela mittenstycket i mitt svar tycker jag nog är tämligen relevant för din fråga. För vad du har för mottagare idag hade som sagt underlättat om du velat tala om, och visat om du skulle kunna använda den befintliga, eller om den du har är den "strippad" mottagarfunktion utan (oanvända) utgångar för bogisen (dvs inbyggd i kontrollboxen, som @anuba misstänker). Redigerad 23 Oktober av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 23 Oktober 2 timmar sedan skrev Karl: Ursäkta mig, men VEM är besvärad?? I övrigt måste jag faktiskt fråga dig varför du svarar på ett inlägga när du inte har något relevant att framföra. SÅNT kan jag faktiskt bli lite besvärad av... Det kan låta låta hårt på forumet ibland. Jag har också fått några slängar av sleven när man har gett sig in i något för djupt som någon annan är bra på. Lite som att tjabbas i ett gäng på puben. Du får se det som att det finns en iver och energi att hjälpa dig andra som har liknande problem. Man vill ju inte att någon skall göra samma misstag som man själv har gjort. 🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser