Gå till innehåll
torsdag 24 oktober 2024
ChristerN

Rekommendation gängtätning/gänglåsning?

Rekommendera Poster

När jag skulle tömma vvb så gick armen på övertrycksventilen av och jag behöver därför byta övertrycksventilen.

Den sitter såklart lite svårt till och är gängad in i vvb (Quick) och i den yttre delen med blandningsventilen etc. Gissar att jag kommer behöva ta loss flera rördelar innan jag kan lossa och byta själva ventilen. 

Vilken gängtätning/gänglåsning rekommenderas?

Är gänglåsning samma som skruvlåsning?

 

Några tips inför arbetet, tex är det bara att försöka skruva loss nuvarande grejer eller ska man först försöka få bort den gängtätning som sitter där nu?

Övertrycksventil.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart kör med gängtätningstråd de senaste åren på all vattenkopplingar som har bytt. Jag har på flera övergångar under vattenlinjen. Med Loctite 55 får man med en anvisning på hur många varv man skall lägga. Fördelen är att man får en gänga som tål att röra på sig vilket kan vara en nackdel med kemisk gängtätning. 
När jag har reparerar styrkolvarna använder jag Loctite 542 men den fungerar bäst på små gängor och när det skall vara oljesäkert. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Har aldrig använt den kombon, bara lin för sig självt.

Hur gör man?

Man "rispar" gängan lite med en kniv, fil eller annat som kan skada gängan lite (för att linet ska fastna i gängan när man snor runt det). Sedan lindas lite lin runt gängan. Därefter stryks det på lite Unipak som är en pasta som inte härdar. Unipak stryks ut över linet runt gängan. Sen är det bara att skruva ihop delarna. Om det går för lätt så är det bara att skruva isär o lägga på lite mer lin o komplettera med Unipak. Unipak o lin brukar säljas i en komboförpackning men finns även som separata köp i bygghandeln m fl säljställen.

 

Å @Kane var snabbare med YouTubelänk....

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Loctite 577 är det bara att lägga några strängar på gängorna och skruva åt. Förstår inte varför man vill slabba med lin och klägg när det finns moderna lösningar som gör jobbet snabbare och enklare och är precis lika bra eller bättre. Givet att det handlar om metall mot metall, så klart. Annars funkar det inte med 577.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

När jag skulle tömma vvb så gick armen på övertrycksventilen av och jag behöver därför byta övertrycksventilen.

Den sitter såklart lite svårt till och är gängad in i vvb (Quick) och i den yttre delen med blandningsventilen etc. Gissar att jag kommer behöva ta loss flera rördelar innan jag kan lossa och byta själva ventilen. 

Vilken gängtätning/gänglåsning rekommenderas?

Är gänglåsning samma som skruvlåsning?

 

Några tips inför arbetet, tex är det bara att försöka skruva loss nuvarande grejer eller ska man först försöka få bort den gängtätning som sitter där nu?

Övertrycksventil.jpg

Nej gängtätning och gänglåsning är inte samma sak,Gänglåsning är som du skriver samma som skruvlåsning.Du har fått flera förslag använd det som du tycker passar dig,Själv har jag gängtätning på alla genomföringar,inköpt på Hydroscand.Är du osäker prata med dem så hjälper dom till så du får rätt medel.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag gillar lin och Unipak, det funkar alltid och går att justera utan att det blir otätt.

 

https://www.bauhaus.se/lin-unipak-rorkitt-lin-13gr

Det absolut tätaste och bästa som finns!

Inte giftigt tex. i arbete med dricksvattenrelaterade jobb och bara att kladda och fixa tills man är nöjd.

Måste finnas en anledning att även ”moderna” rörmokare fortsätter att använda detta. 

/m

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är bara att läsa svar här och på andra liknande håll för att konstatera att många är svårt förändringsobenägna, och håller kvar vid antika metoder, även där nya och bättre finns. Båtfolk är nog nära det mest stockkonservativa och bakåtsträvande släkte som finns. Men för all del, vill man göra det mer komplicerat, kladdigt, tidsödande och riskera att göra fel med läckage som följd, så kör på!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-21 vid 12:21 skrev ChristerN:

Vilken gängtätning/gänglåsning rekommenderas?

Oavsett om det beror på att jag är svårt förändringsobenägen eller för att det finns nya metoder som anses bättre än de antika metoder som de flesta rörmontörer använder idag så är min rekommendation att du väljer en gängtätning som är flexibel och justerbar under arbetets gång utan att det blir läckage.

 

Det kan vara lite meckigt att montera flera gängrördelar så att allt hamna rätt.

 

I min stockkonservativa och bakåtsträvande värld är lin och kladd något som fungerar just på det viset (det kanske även Loctite 577 gör). Om du under arbetets gång upptäcker att du behöver vrida lite på någon del så är det bara att göra det, både i samband med montaget och senare.

 

Sedan kan lin och Unipak ligga evigt länge i en låda och när man behöver det så fungerar det precis lika komplicerat, kladdigt och tidsödande som förra gången man använde det.

  • Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag började i VVS-svängen var det många av det gamla gardet som förspråkade lin+linolja. Även om lin+locher var vad majoriteten använde.

Så nog är det svårt att få en gammal hund att sitta.

 

Idag är det fortfarande lin+locher som gäller, går att efterdra och i viss mån backa. Väldigt sällan det läcker.

Locher fyller även en funktion att smörja tex. klämringskopplingar.

Visst används Loctite 55 som nämns ovan, men då oftas i synliga installationer, alt. på rostfritt.

Loctite 577 används också, men då när man inte får det tätt på annat vis. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Idag är det fortfarande lin+locher

Locher pasta är också bra!

 

Fördelen yrkesmässigt är att Unipak och Locher pasta har ett säkerhetsdatablad utan en massa farliga egenskaper, medan det nya och "bättre" har en massa varningstext i AVSNITT 2: Farliga egenskaper. Varken fack, arbetsgivare eller anställd gillar när det står så här (gäller LOCTITE 577). Även beställaren / uppdragsgivaren har nästan alltid krav / önskemål att så giftfria produkter som möjligt används och att produkterna inte påverkar andra yrkesgrupper negativt.

 

Klassificering (CLP):
Sensibiliserande på huden.
H317 Kan orsaka allergisk hudreaktion.
Långvariga faror för vattenmiljön.

 

Signalord: Varning
Faroangivelse: H317 Kan orsaka allergisk hudreaktion.
H411 Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Skyddsangivelse: ***Endast för konsumentmarknaden: P101 Ha förpackningen eller etiketten till hands om 
du måste söka läkarvård. P102 Förvaras oåtkomligt för barn. P501 Innehållet/behållaren 
lämnas i enlighet med nationella bestämmelser.***
Skyddsangivelse:
Förebyggande
P273 Undvik utsläpp till miljön.
P280 Använd skyddshandskar.
Skyddsangivelse:
Åtgärder
P333+P313 Vid hudirritation eller utslag: Sök läkarhjälp.

 

Tillägg: "Skrämmande" säkerhetsdatablad för Loktite 577.

https://azupcs365certviewer.azurewebsites.net/api/GetSDB?env=se&articleNr=4095067

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inget exceptionellt, och man får vara mer än lovligt klantig för att ens få det på sig. Man bara trycker ut en sträng eller två ur pipen, rakt på gängan. Hur enkelt som helst. Nog en av de bästa produkter jag använt.


Men jaja, vill folk göra det svårt för sig så ska jag inte stoppa nån. Jag föredrar själv att göra det enkelt, tryggt och säkert, och utan kladd och klet. Nån sekunds jobb, sen är det klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör lin och unipack på vattensidan. Är det gas, olja eller dylikt används 577:an. 

Linvarianten är säkrare om det råkar bli helcylindriska gängförband.

Glöm inte att rispa gängtopparna.

Byt till en säv typ Syr, Esbe, Flamco, Lk, med vridande lättverk och vänd den rätt(då är lin en bra lösning för anpassning).

Tänk på att maxtryck VVB och öppningstryck säv ska harmonisera, dvs säv öppnar innan vvb sprängs.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att man vill göra det svårt för sig eller hur kladdig det är, man väljer produkt efter vad det är som ska tätas. 577 är utmärkt när rördelarna inte riskerar att sitta och skaka, och/eller där komponentens vikt belastar gängan onormalt mycket, i dessa fall har lin med tillhörande medel en bättre förmåga att hålla installationen tät över tid.

Som exempel föredrar jag att använda:

Slangnippel på sjövatten i diskhon, 577

slangnippel för dricksvatten, lin och unipak

”tung” frihängande blandarventil på varmvattenberedare, lin och unipak

Sjövatteninstallationer under vattenlinjen, lin och Permatex 

 

Jag tror att jag nämnt det tidigare på forumet, men när jag var ny i branschen så sa kollegorna i irriterad ton ”rörpulare som använder gängtejp hamnar i helvetet” 😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...