Gå till innehåll
söndag 20 oktober 2024
Thoen

Blanda olika metaller?

Rekommendera Poster

Roder.thumb.JPG.659faf8f4d3d574ef59cf8c16438c450.JPG

Hej!

Jag har en tråd igång som handlar om ett trasigt roder, själva frågan om att göra ett nytt roderblad är löst. En bekant som är duktig på plast kommer att göra ett nytt.

 

Nu till nästa problem. Roderbladet var monterat mellan två fästen som verkar vara i någon slags gulmetall, brons, mässing? Vet inte riktigt, bifogar bild. Skruvarna var försänkt spårskruv som var gängade i själva fästet. Gängorna var förstörda så jag måste ordna ny skruv. Antingen borrar jag upp hålen och gångar eller också skruv och bult.

 

 Nu till min fråga vilket material kan jag använda när jag väljer skruv. Kan jag använda rostfri skruv som kan vara lättare att få tag i eller måste jag försöka hitta skruv i någon slags gulmetall liknande det som själva fästet är tillverkat i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja syrafast rostfri (A4) skruv eftersom jag är ganska säker på att brons och syrafast funkar okej tillsammans.

 

Du kan utgå ifrån att det är brons i fästdetaljerna, inte mässing. Mässing fungerar inte så bra tillsammans med saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...