JesperochHelena 0 Postad 17 Augusti , 2005 Hej! Köpte segelbåt (första båten) i maj med spritkök. Såvitt jag vet är det inte ett Origokök men principen densamma. Därför har vi använt Originol. Saken är dock den att med båten följde flera liter rödsprit som förra ägaren sade fungerade toppen i köket. Han blandade dock ut den med lite.....?? Ja, vadå? Jag tror att det var för att minska röken. Någon idé vad det kan vara? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 17 Augusti , 2005 Jag drog en sökning på rödsprit i forumet och hittade detta: Citat: Origo 3000 (som går på etanol/metanol) är bra genom att vara ett mycket driftsäkert system. Risken för olyckor är liten. Som alltid finns det även nackdelar: * Använder man endast etanol (rödsprit) får man sot under kastrullerna (kan avhjälpas med metanol och/eller vatten) * Det är ofta lite blaskigt att fylla på bränsle. * Bränsle måste fyllas på efter några dagar med långkok. * Det osar ganska rejält då man eldar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Augusti , 2005 10% vatten 90% T-röd = mindre sot under kastrullerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Doja Postad 18 Augusti , 2005 Lite vatten i t-spriten gör susen för sotningen....testa och se....t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 18 Augusti , 2005 Det är vatten han syftade på. Jag har numera gasolkök, men när jag hade spritkök använde jag T-Lila. Metanol. Högre ennergivärde än T-röd och sotar inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 18 Augusti , 2005 det undrar jag om det är ?.men gasol är ju mycket efektivare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser