Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

Rekommendera Poster

Hej på forumet! Har tänkt sätta min givare för ekolodet någonstans ombord på min Uttern 6300 90årsmod  men är fundersam på var! Någon på forumet kanske gjort det på sin 6300 och jag är tacksam för tips! 

Hälsningar Torben I Varberg som tröttnat på att göra givaren ren var annan vecka! Torbenbrunnfors@gmail.com 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ju vara intressant att veta vad givare och programvara är tänkt att presentrera.

Jag är t ex bara intresserad av att få info om bottenstrukturen framför min segelbåt, då jag seglar i Vänern mellan grynnor, skär mm.

Vad som finns under i övrigt, eller bakom är för min del högst ovidkommande.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för givare du har, är det en givare avsedd för montering på akterspegeln som du vill montera inombords istället? Bilden visar var man rekommenderar för placering av givaren beroende på båttyp. Jag har inga större krav på ekolodets noggrennhet med än djupet och kör med en P79 inomskrovsgivare som finns de de flesta märken.
Har du en mer avancerad givare så kan du ju alltid göra den höj och sänkbar med ett fäste på akterspegeln.
image.png.0c634dfd5888ecf641b40bdc7ccec64a.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för mycket bra information ! Gps är en Simrad cruising 7 tum med ekolod  Har en givare som nu sitter på akterspegeln och som jag tänkte sätta innombords istället!

Hälsningar Torben I Varberg med Uttern 6300 90årsmod. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du sätter den inombords så får du tänka på att det inte får vara luft under den, alltså mellan givaren och vattnet. Ljudet måste gå genom så lite annat material som möjligt. Lägg den i en burk med vatten så att vattnet går till skrovet. Eller limma fast ett litet rör och lägg givaren i vatten.

Om ljudet går genom 5 cm luft så ger det ett fel på ca 15 cm och en svagare signal. Ljudhastigheten är olika i vatten och luft.

Jag gjorde så på min båt. Fungerade bra frånsett att det var svårt att få röret tätt.
En liten nackdel är att du inte kan mäta vattentemperaturen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Algot_R:

Om ljudet går genom 5 cm luft så ger det ett fel på ca 15 cm och en svagare signal. Ljudhastigheten är olika i vatten och luft.

Att felet teoretiskt blir 15cm är nog inget problem. Men med 5cm luft så är det inte bara svagare signal, vill nog gå längre och påstå att den som når ner i vattnet nog kommer vara i princip obefintlig.....

Ljudvågorna fortplantar sig ju som tryckförändringar i materialet, samt reflekteras vid en skillnad i material. Till skillnad från vatten och fasta material kan luft komprimeras, och varje luftbubbla eller distansmaterial (som ju till stor del kan bestå av luft) kommer vara en rejäl absorbent/dämpare för ekolodssignalen. Den mekaniska vibrationen transducern skapar skall kopplas så opåverkad som möjligt till vattnet.

Vill man inte ha vatten i ett rör så går den att limma mot skrovet med t ex Sikaflex. Men ju hårdare "lim" desto mindre dämpas signalen. Långsamhärdande Araldit (så luftbubblorna hinner flyta upp och ut) är bland det bästa, men också ett elände att få bort om placeringen inte var ok.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan lägga givaren i en plastpåse med vatten och flytta runt mot skrovet för att hitta var du får bäst signal.    gjorde så i min segelbåt 

Jag Lima med sika 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

P79 som Marko använder funkade i flera år på vår gamla båt (N29C). Finns ifrån Airmar till de flesta navigatorerna.

image.png.6173c36c5c2b633c046dec6f405dba4a.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...