skippeer 417 Postad 18 Oktober (redigerade) Vi har 2 st Raymarine MFD C90W kartplottrar där gummitätningen runt ”muspekaren” nu är trasig både vid navbordet och pedestalen. Finns 3D prIntade tätningar att köpa men plottrarna är gamla, långsamma, SW buggar mm så nu planerar jag byte. Har HD digital radardom med kabelanslutning, ST60 instrument samt autopilot och VHF från Raymarine så det blir bäst att nya plottrar har samma fabrikat. Element eller Axiom till en segelbåt? Element har ej stöd för kabelansluten radardom ==>> Axiom stödjer kabelansluten radar. Vid pedistalen tänkte jag mig Axiom touch only + separat knappsats (pris knappsats nästan 5 000 kr) pga plottern sitter framför Solimar ratten och med knappsats på pedestalen slipper jag sträcka mig igenom rattens ekrar med skaderisk vid autopilotsegling. Vid navbordet räcker det med en Axiom touch only utan knappar. Q1 Axiom+ 9 är mindre än C90W och Raymarine säljer ej passande adapter. Finns adapter till 9” Pro men den plottern är grovt 10 000 kr dyrare. Några tips på alternativ adapterram som täcker glappet för Axiom+ 9? Q2 Val av kartsystem Navionics eller Lighthouse sjökort? Tänkte vara ute i god tid avseende val av prylar och slå till när vårens båtmässor är. Har någon tips om adapterram för Axiom+ 9 som täcker glappet? Några erfarenheter med de olika sjökortsystemen? Alltid bra att bolla tankar. Redigerad 18 Oktober av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 18 Oktober Kanske inte svaret du söker, men jag har också Raymarine radar med tridata (tre stycken mindre skärmar)/autopilot och jag bytte plotter förra hösten. Tyckte Raymarine plottrar kändes så gamla jämfört med Garmin att jag bytte märke. Tridata funkar ju fortfarande ändå, dock inte radarn, men den behövs så sällan ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 18 Oktober Gissar att du avser Quantum 24-radarn från Raymarine, som kommunicerar via Ethernet eller WiFi (dock tyvärr med Raymarinews egna protokoll och standard och därför inte funkar på "vanligt" nätverk). Jag har bytt från Element till Axiom för att just kunna kabelansluta radarn, efter att ha fått byta Quantum 24-radarn två gånger på mindre än 50h drifttid (!). Varför ? WiFi i den tappar uteffekt och räckvidd, eller är t.o.m. helt kass redan från början. Och när jag nu fick nr 3 meddelade Raymarine att de inte tänker byta den mer på garanti eftersom de minsann inte garanterar någon WiFi-räckvidd överhuvudtaget. Så det är inget "fel". På sitt supportforum har de i något inlägg antytt att t.o.m. så lite som tre meter kan anses vara normal maxräckvidd. Vem skulle acceptera så kort WiFi-räckvidd på sin telefon, router eller dator.....?. Till saken hör att den tredje jag fick hade bara 20% av utsignalstyrkan redan ur kartongen jämfört med den första - som inte var speciellt bra ens den så länge den höll (jag har bra instrument för fältstyrkemätning och jobbar med bl.a. sådant). Inte träffat någon som har sin Q24 via WiFi heller, så allt pekar på att Raymarine har ett stort designproblem på radarns Wifi-elektronik. Du är helt på rätt spår att stryka "Element" just för att kunna ansluta radarn med ethernetkabel och undvika WiFi. Men den är ingen höjdare i användargränssnittet eller snabbhet heller, retade mig på den i tre somrar innan den byttes ut. Axiom är jag faktiskt inte helt imponerad av heller. Med tanke på prislappen och att det heter "Raymarine" så hade jag förväntat mig mer. I synnerhet jämfört med Lowrance HDS-burken som jag hade innan och 3G-radar på förra båten under många år, och som var mycket mer logisk och rapp än Raymarine. Gissar att du kör ekolod på en separat enhet ? För skall du köra det på Axiom så tänk på att du måste byta givare. Och beroende på vad du vill ha så kan den/de kosta mer än hela displayen. Övriga frågor hoppas jag någon annan kan svara på 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 21 Oktober (redigerade) På det här YT klippet verkar Navionics sjökort vara bäst Har gamla ST60 instrument som jag tänker använda så länge de fungerar. Radar Dom RD418HD, lagad för 2 år sedan i Frankrike. Redigerad 21 Oktober av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 22 Oktober Jag har Lighthouse sjökort till min Axiom, men byter nog till Navionics till nästa sommar. Lighthouse har fortfarande en del områden med ”fläckar”, som skapar osäkerhet när man passerar. Seglar på västkusten mest, så det är där jag sett problemet. Fläckarna saknar djupsiffror och har mörkblå färg, fast det på många ställen är mer än 10 meter djupt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser