Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
memp

Instrumentpanel trä

Rekommendera Poster

Hej,

Idag har jag marinplywod bakom instrument ( vind, hastighet,djup,etc).

Marinplywod har sprukit.  Det är gammalt.

Jag ska byta det och lacka som  ska göras. Min fråga är om man måste ha marinplywood eller kan jag en bit av homogenträ som t.ex björk, odlad teak, etc.

Mvh,Maria 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plywwod generellt är en skiva som består av många lager som ligger omlott. När det blir utsatt för väta så tenderar det till att spricka och bli "frasigt" i kanterna.

Dagens marinplywood är tillverkat av vattenfast lim och med div hjälpmedel kan man få det att hålla en livstid.

T ex att efter tillverkning behandla hela skivan med 2-komp epoxi i många lager så att den blir hermetiskt tillsluten.

Ovanpå epoxin kan man lägga 2-komp lack så att man får den finish man önskar.

Men äkta trä, typ teak eller mahogny, blir normalt så mycket vackrare. Och de ädla träslagen klarar marin miljö så mycket bättre.

Dock kostar massiv teak / mahogny betydligt mycket mer än marinplywood.

Kolla in på http://calexicowood.se och bilda dig en uppfattning.

Lycka till !!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev Janne_G:

Plywwod generellt är en skiva som består av många lager som ligger omlott. När det blir utsatt för väta så tenderar det till att spricka och bli "frasigt" i kanterna.

Dagens marinplywood är tillverkat av vattenfast lim och med div hjälpmedel kan man få det att hålla en livstid.

T ex att efter tillverkning behandla hela skivan med 2-komp epoxi i många lager så att den blir hermetiskt tillsluten.

Ovanpå epoxin kan man lägga 2-komp lack så att man får den finish man önskar.

Men äkta trä, typ teak eller mahogny, blir normalt så mycket vackrare. Och de ädla träslagen klarar marin miljö så mycket bättre.

Dock kostar massiv teak / mahogny betydligt mycket mer än marinplywood.

Kolla in på http://calexicowood.se och bilda dig en uppfattning.

Lycka till !!

Tack för information.

Jag har en bit odlad teak över hemma som jag kan använda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, jag satte en bit teak bakom den tidigare plottern som var mindre än hålet i båten, höll sig snyggt grått utan någon behandling. Tips att Biltema har teak-plankor om man inte behöver en större och grövre skiva.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev MichaelBj:

Tips att Biltema har teak-plankor om man inte behöver en större och grövre skiva.

Ja, har gjort många saker till båten av deras teakbrädor. Bokhylla, glashållare, täckt gamla fästet till plottern mm mm. OK kvalitet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...