Thoen 4 Postad 17 Oktober , 2024 Hej! Jag klantade mig när jag skulle ställa in båten. Backade på diverse järnskrot så rodret fick sig en ordentlig smäll. Båten en Marex 21 plastsnipa från tidigt 80-tal. Jag tror att jag har lyckats bocka till metall delarna med själva roderbladet av plast har gått sönder. Det är ca 15 mm tjockt och verkar vara gjort av någon slags homogen plast. Rodret är infäst i bockad metall både uppe och nere ett roderblad i samma tjocklek skulle då vara enkelt att sätta dit. Frågan är vilken typ av plast som kan vara lämplig. Finns det några tips vad man ska välja och var man kan få tag på det? Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 18 Oktober , 2024 Hej Thomas Det enklaste är nog att göra en form av trä där du kan laminera många lager av glasfiberväv och polyester. Väv och polester köper du billigt på Biltema och det fungerar utmärkt. Många lager och pressa ur luften med avsedd roller. När du fått upp tjockleken kan du slipa av den så att du får den slutgiltiga formen. Och det går att borra och gänga i. Till slut så ska den målas med nån typ av grundfärg (gärma epoxi) innan bottenfärgen ska på. Man kan även köpa en bit plast av nån sort men jag tror den springer iväg i pris ganska ordentligt jämfört med väv o polyester. M v h Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 4 Postad 18 Oktober , 2024 Jag har funderat på att kapa till en bit plywood och laminera med glasfibermatta och epoxi, jag har epoxi kvar från tidigare projekt men tänkte att det skulle vara enkelt att hitta en lämplig plastbit och forma till. Bara osäker på vilken kvalitet som behövs för styrka och åldersbetsändighet. Kanske är svårt eller dyrt? Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 4 Postad 19 Oktober , 2024 Nya funderingar. Jag har börjat titta lite närmare på mitt trasiga roder. Inte riktigt bestämt än vilket material jag ska använda till et nya roderbladet. Hitta ett vettigt plastmaterial eller använda plywood och plasta. De jag funderar på nu är vilka skruvar jag kan använda för att sätta ihop allt. Jag bifogar en bils på hur det nedre fästet ser ut. Både själva fästet och skruvarna verkar bestå av mässing eller någon liknande gulmetall. Gängorna är slut eller också går skruvarna inte att få loss så jag måste nog borra upp hålen och antingen gänga om eller fästa med bult och mutter. Min fråga gäller nu materialval. Vilket material kan jag använda till nya skruvar eller bultar. Finns det något material som är olämpligt att använda när själva fästet är mässing. Jag tänker t ex på korrosion. (Båten kommer nog att gå i sötvatten min livstid ut.) Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser