patrikflink 782 Postad 14 Oktober (redigerade) Köpte dyra förra året från Seasea (38mm). 1,5 meter till RF tanken. 1 meter till sugtömning. 1 meter till nödpump. Så vi pratar ca 3,5 meter. Anser att dom är redan är slut då dom luktar igenom (man känner en bränd doft under durken där dom går). Har absolut inte använd kemikalier om man bortser från konservering av toapump med grön Vake (som ska var okej enligt dunken). Funderar på om det var dålig kvalité på slangarna. Min tanke är att byta dessa igen under vintern, men, varför inte rör? Vad rekommenderas, slang, plaströr, RF-rör ect? Redigerad 14 Oktober av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 14 Oktober Nu har vi knappt använt vår toa pga att det inte blivit nästan några tillfällen att bo ombord. Men vi har en tanke om att klä slangarna med aluminiumfolie, tätt och välslutande, och sen fästa allt med tätt lindad aluminiumbelagd tejp. Metall är väldigt bra på att hindra luktämnen, även i mycket tunna skikt. Det är en billig grej att testa i alla fall. Funkar det har man sparat många slantar. Funkar det inte har man inte slängt nån större summa i sjön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 14 Oktober 11 minuter sedan skrev patrikflink: Köpte dyra förra året från Seasea (32mm). 1,5 meter till RF tanken. 1 meter till sugtömning. 1 meter till nödpump. Så vi pratar ca 3,5 meter. Anser att dom är redan är slut då dom luktar igenom (man känner en bränd doft under durken där dom går). Har absolut inte använd kemikalier om man bortser från konservering av toapump med grön Vake (som ska var okej enligt dunken). Funderar på om det var dålig kvalité på slangarna. Min tanke är att byta dessa igen under vintern, men, varför inte rör? Vad rekommenderas, slang, plaströr, RF-rör ect? Septikslang brukar vara 38mm. När det gäller slangar, är min erfarenhet att de italienska är bäst. Jag brukar använda slang som heter "Sanipomp" Har aldrig känt någon bajslukt genom dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 14 Oktober Jag köpte mina på Biltema för fyra år sedan tror jag. De luktar inte igenom än, men däremot har de luktat extremt mycket gummi, eller snarlikt, sen de var nya och luktar fortfarande störande mycket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 14 Oktober (redigerade) Har använt Biltemas och Hjertmans, och aldrig heller känt någon toalukt på 20 år i gamla båten. Där gick ändå en slang rakt genom ett kojutrymme. Men det är viktigt att plastfolien får vara kvar (Hjertmansvarianten vill jag minnas). Sedan håller jag med om att 32mm var en udda dimension - säkert att det var "riktig" toaslang ? För som @Rollen skriver brukar den vara 38mm (eller 25mm från vissa eltoa samt avluftning). Redigerad 14 Oktober av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 14 Oktober Skrev såklart fel, 38mm är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 14 Oktober 22 minuter sedan skrev IngemarE: Har använt Biltemas och Hjertmans, och aldrig heller känt någon toalukt på 20 år i gamla båten. Där gick ändå en slang rakt genom ett kojutrymme. Men det är viktigt att plastfolien får vara kvar (Hjertmansvarianten vill jag minnas). Sedan håller jag med om att 32mm var en udda dimension - säkert att det var "riktig" toaslang ? För som @Rollen skriver brukar den vara 38mm (eller 25mm från vissa eltoa samt avluftning). Skrev lite tokigt gällande dimensionen, 38 såklart! Seasea har samma leverantör som Hjertmans, (Båtprylar och Byggplast). Så dessa vill jag inte ha igen då resultatet är katastrofalt. Påtalade detta idag hos Seasea, men ingen garanti eller nya slangar (håller även på att reklamera en peke som jag köpte av dom pga svetsfog som har släppt). Sega och korkade människor bakom kassan, allt är "såklart" mitt fel. Felaktigt montage och handhavandet är deras svar. Nä, ska kolla efter lite rör istället tror jag och bara skarva med slang. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 14 Oktober Just nu skrev patrikflink: Seasea har samma leverantör som Hjertmans, (Båtprylar och Byggplast). Så dessa vill jag inte ha igen då resultatet är katastrofalt Nu är det ju många år sedan jag köpte Hjertmansslangarna, och det var dessutom på den tiden då Hjertmans var Hjertmans. Säkerligen har de idag en annan leverantör.....liksom sannolikt även Biltema har. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 14 Oktober Lätt val! 1 meter RF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 14 Oktober (redigerade) Jag har haft både Sanipomp och även Lundgrens men sist köpte jag från Hydroscand och de har funkat riktigt bra då den första omgången slang bara höll i två år innan de luktade igenom, minns dock inte vilket fabrikat det var, men inte det billigaste så jag var väldigt besviken. Sen bytte jag till Hydroscandslang och det har varit luktfritt i flera år och vi är noga med att spola redigt med färskvatten genom slangen efter varje resa och hälla i en slatt Transclean som får stå och ”götta sig”. Redigerad 14 Oktober av Makro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 14 Oktober Kör med Lundgrens slang och Transclean, ingen doft och framförallt betydligt bättre miljö i septitanken. Hydroscands marina slang sortiment kostar lite mer även med min industrirabatt. Skriv på era slangar när ni bytat dom. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 15 Oktober 6 timmar sedan skrev patrikflink: Lätt val! 1 meter RF. Ett annat val är 35 mm kopparrör, koppar luktar inte heller och ingen lukt går igenom. Löddelarna kan limmas med epoxi och de är 38 mm utvändigt så sanitetsslangen passar. Korta slangstumpar för enklare anslutning och för att undvika spänningar kommer att lukta med tiden, men är lätta att byta ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 15 Oktober Hjertmans säljer slang från både MaxFlex och Sanipomp. Vissa av Hjertmans butiker saluför, på eget bevåg, dessutom Lundgrens, helt enkelt för att de flesta kunderna anser att det är den man ska ha. Vi har använt Lundgrens så länge jag kan minnas och har aldrig haft en båt som luktat toalett. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 15 Oktober Jag har kört de här sedan snart tio år, de funkar skit-bra (pun intended). https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/slangar/toalettslang/slang-toa-sanitet?_gl=1*xp7hng*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIwZPXt72QiQMVQVeRBR3R_zLPEAAYASAAEgLkMfD_BwE&gbraid=0AAAAADn9YWV6DD2NtQDpPSuksqEw8Bskr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 15 Oktober 22 minuter sedan skrev Peter_K: Jag har kört de här sedan snart tio år, de funkar skit-bra (pun intended). https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/slangar/toalettslang/slang-toa-sanitet?_gl=1*xp7hng*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIwZPXt72QiQMVQVeRBR3R_zLPEAAYASAAEgLkMfD_BwE&gbraid=0AAAAADn9YWV6DD2NtQDpPSuksqEw8Bskr Det är ju dom jag har idag, skit-dåliga efter ett år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 15 Oktober 7 timmar sedan skrev Mackey: Korta slangstumpar för enklare anslutning och för att undvika spänningar kommer att lukta med tiden, men är lätta att byta ut. Det är min plan, men med RF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 15 Oktober 3 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Hjertmans säljer slang från både MaxFlex och Sanipomp. Vissa av Hjertmans butiker saluför, på eget bevåg, dessutom Lundgrens, helt enkelt för att de flesta kunderna anser att det är den man ska ha. Vi har använt Lundgrens så länge jag kan minnas och har aldrig haft en båt som luktat toalett. Hos Lundgrens har jag konto, även Hydroscand, blir nog en av dom plus RF rör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 15 Oktober 2 timmar sedan skrev patrikflink: Det är ju dom jag har idag, skit-dåliga efter ett år. Är du helt säker på att det är själva slangen lukten kommer ifrån..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 15 Oktober (redigerade) 1 timme sedan skrev Peter_K: Är du helt säker på att det är själva slangen lukten kommer ifrån..? Svar ja. Tog runt slangen med bara händerna och kände samma doft som i hela kölsvinet. La näsan emot lite överallt och det luktar fan om slangen, speciellt den som går till ett y-rör (går vidare till sug/pump). Från toaletten inga problem. Går lite uppför, så den blir ganska ren efter besöken vid spolning. Men den nedersta slangen som går till sug/pump har väl alltid lite i sig pga nivåskillnad från tanken, tror den är boven då tanken sitter ganska högt upp. Avluftning på 25mm vet jag inte om den är luktfri, kommer inte riktigt åt den än, men vet att den fungerar, blir en härlig doft när någon spolar då luften trycks ut på fribordet. Sen vet jag inte om själva pumpen (nödtömning) inte håller tätt. Inga spår under, helt torrt. Men just där under tanken så luktar det. Inga andra spår av avföring/urin runt tanken. Vet att den är tät då vi överfyllt tanken en gång sommras (nivåmätare hade fastnat) och det kom ut via avluftning, men är genomspolad efteråt med vatten. Samtliga slangar, yrör i RF och slangklämmor byttes hösten förra året. Redigerad 15 Oktober av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 16 Oktober En dum fråga om som ingen en har ställt. Du använder väl dubbla slangklämmor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 16 Oktober 1 timme sedan skrev anuba: En dum fråga om som ingen en har ställt. Du använder väl dubbla slangklämmor? Ja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 16 Oktober 2024-10-14 vid 21:06 skrev Makro: Jag har haft både Sanipomp och även Lundgrens men sist köpte jag från Hydroscand och de har funkat riktigt bra då den första omgången slang bara höll i två år innan de luktade igenom, minns dock inte vilket fabrikat det var, men inte det billigaste så jag var väldigt besviken. Sen bytte jag till Hydroscandslang och det har varit luktfritt i flera år och vi är noga med att spola redigt med färskvatten genom slangen efter varje resa och hälla i en slatt Transclean som får stå och ”götta sig”. Har bara toppen-erfarenheter från Hydroscand. Grymma! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 16 Oktober 15 minuter sedan skrev Dany_ms: Har bara toppen-erfarenheter från Hydroscand. Grymma! Köpte faktiskt 3 meter idag hos Hydroscand😎. Men jag ska även beställa lite rör i RF så jag minimerar antal meter slang. Glömde såklart att köpa till avluftningen, men ingen panik, är ett vinterjobb ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 17 Oktober (redigerade) 9 timmar sedan skrev patrikflink: Glömde såklart att köpa till avluftningen, men ingen panik, är ett vinterjobb ändå. Bra! Kolla om inte Alu-PEX rör eller prisolrör kan vara något. De är ganska böjliga, men naturligtvis inte som slang. De blir ju lite extra styva och svårbockade i grövre dimensioner, men det går om man vill. (Man måste inte ha 25 mm invändig diameter.) En annan nackdel är att de ofta säljs på 25 m rullar, men har man lite kontakter i rörbranschen kan det lösa sig. Prisolrör är plastöverdragna mjukglödgade koparrör och Alu-PEX är diffusionstäta någorlunda böjliga plaströr. Alu-PEX har ett tunt aluminiumskikt inne i plasten så att inte gaaser ska kunna gå igenom plasten. Båda rörtyperna bör ge evig luktfri avluftning (invändigt) och man kan använda kopplingar om det är svårt att hantera hela sträckan i ett stycke. Alu-PEX, finns flera tillverkare, men LK är vanligast. https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/ror/pal/lk-pal-universalror-a-77746895/ Exempel på prisolrör, finns många leverantörer. https://www.rinkabyror.se/artikel/cupori-prisolror-22x1-0x25-m/ Redigerad 17 Oktober av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BeckerMY31 1 Postad 22 Oktober 2024-10-14 vid 18:19 skrev patrikflink: Köpte dyra förra året från Seasea (38mm). 1,5 meter till RF tanken. 1 meter till sugtömning. 1 meter till nödpump. Så vi pratar ca 3,5 meter. Anser att dom är redan är slut då dom luktar igenom (man känner en bränd doft under durken där dom går). Har absolut inte använd kemikalier om man bortser från konservering av toapump med grön Vake (som ska var okej enligt dunken). Funderar på om det var dålig kvalité på slangarna. Min tanke är att byta dessa igen under vintern, men, varför inte rör? Vad rekommenderas, slang, plaströr, RF-rör ect? Sanipomp tre olika kvaliteter på sina septikslangar. Vad jag förstår så är deras W-slang den sämsta. Det är den som Seasea säljer och det kanske är orsaken till att dina slangar luktade efter så kort tid? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 28 Oktober Sanipomp is the shit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 5 Postad 5 November Vet någon vad som skiljer Sanipomp/Extra (inte W) och den från Hydroscand rent konstruktionsmässigt? Sanipomp extra verkar gå att få för ca 350kr metern i 38mm, vad går motsvarande Hydroscand för per meter för en som inte kan logga in och kolla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 5 November 27 minuter sedan skrev bovil: Vet någon vad som skiljer Sanipomp/Extra (inte W) och den från Hydroscand rent konstruktionsmässigt? Sanipomp extra verkar gå att få för ca 350kr metern i 38mm, vad går motsvarande Hydroscand för per meter för en som inte kan logga in och kolla? Jag gav med lite rabatt 290kr/m ex moms. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser