Gå till innehåll
måndag 14 oktober 2024
patrikflink

Dom bästa septitanksslang?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte dyra förra året från Seasea (38mm).

1,5 meter till RF tanken.

1 meter till sugtömning.

1 meter till nödpump.

 

Så vi pratar ca 3,5 meter.

 

Anser att dom är redan är slut då dom luktar igenom (man känner en bränd doft under durken där dom går). Har absolut inte använd kemikalier om man bortser från konservering av toapump med grön Vake (som ska var okej enligt dunken).

Funderar på om det var dålig kvalité på slangarna. Min tanke är att byta dessa igen under vintern, men, varför inte rör? 

Vad rekommenderas, slang, plaströr, RF-rör ect?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi knappt använt vår toa pga att det inte blivit nästan några tillfällen att bo ombord. Men vi har en tanke om att klä slangarna med aluminiumfolie, tätt och välslutande, och sen fästa allt med tätt lindad aluminiumbelagd tejp. Metall är väldigt bra på att hindra luktämnen, även i mycket tunna skikt. Det är en billig grej att testa i alla fall. Funkar det har man sparat många slantar. Funkar det inte har man inte slängt nån större summa i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Köpte dyra förra året från Seasea (32mm).

1,5 meter till RF tanken.

1 meter till sugtömning.

1 meter till nödpump.

 

Så vi pratar ca 3,5 meter.

 

Anser att dom är redan är slut då dom luktar igenom (man känner en bränd doft under durken där dom går). Har absolut inte använd kemikalier om man bortser från konservering av toapump med grön Vake (som ska var okej enligt dunken).

Funderar på om det var dålig kvalité på slangarna. Min tanke är att byta dessa igen under vintern, men, varför inte rör? 

Vad rekommenderas, slang, plaströr, RF-rör ect?

Septikslang brukar vara 38mm. När det gäller slangar, är min erfarenhet att de italienska är bäst. Jag brukar använda slang som heter "Sanipomp" Har aldrig känt någon bajslukt genom dem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina på Biltema för fyra år sedan tror jag. De luktar inte igenom än, men däremot har de luktat extremt mycket gummi, eller snarlikt, sen de var nya och luktar fortfarande störande mycket. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har använt Biltemas och Hjertmans, och aldrig heller känt någon toalukt på 20 år i gamla båten. Där gick ändå en slang rakt genom ett kojutrymme. Men det är viktigt att plastfolien får vara kvar (Hjertmansvarianten vill jag minnas).

 

Sedan håller jag med om att 32mm var en udda dimension - säkert att det var "riktig" toaslang ?  För som @Rollen skriver brukar den vara 38mm (eller 25mm från vissa eltoa samt avluftning).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Har använt Biltemas och Hjertmans, och aldrig heller känt någon toalukt på 20 år i gamla båten. Där gick ändå en slang rakt genom ett kojutrymme. Men det är viktigt att plastfolien får vara kvar (Hjertmansvarianten vill jag minnas).

 

Sedan håller jag med om att 32mm var en udda dimension - säkert att det var "riktig" toaslang ?  För som @Rollen skriver brukar den vara 38mm (eller 25mm från vissa eltoa samt avluftning).

Skrev lite tokigt gällande dimensionen, 38 såklart!

Seasea har samma leverantör som Hjertmans, (Båtprylar och Byggplast). 

 

Så dessa vill jag inte ha igen då resultatet är katastrofalt. Påtalade detta idag hos Seasea, men ingen garanti eller nya slangar (håller även på att reklamera en peke som jag köpte av dom pga svetsfog som har släppt).

 

Sega och korkade människor bakom kassan, allt är "såklart" mitt fel. Felaktigt montage och handhavandet är deras svar.

 

Nä, ska kolla efter lite rör istället tror jag och bara skarva med slang.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Seasea har samma leverantör som Hjertmans, (Båtprylar och Byggplast). 

 

Så dessa vill jag inte ha igen då resultatet är katastrofalt

Nu är det ju många år sedan jag köpte Hjertmansslangarna, och det var dessutom på den tiden då Hjertmans var Hjertmans.

Säkerligen har de idag en annan leverantör.....liksom sannolikt även Biltema har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft både Sanipomp och även Lundgrens men sist köpte jag från Hydroscand och de har funkat riktigt bra då den första omgången slang bara höll i två år innan de luktade igenom, minns dock inte vilket fabrikat det var, men inte det billigaste så jag var väldigt besviken. Sen bytte jag till Hydroscandslang och det har varit luktfritt i flera år och vi är noga med att spola redigt med färskvatten genom slangen efter varje resa och hälla i en slatt Transclean som får stå och ”götta sig”.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Lundgrens slang och Transclean, ingen doft och framförallt betydligt bättre miljö i septitanken.

Hydroscands marina slang sortiment kostar lite mer även med min industrirabatt.

Skriv på era slangar när ni bytat dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...