Bjorny 0 Postad 14 Oktober (redigerade) Hej, Jag har en Örnvik 540 från 1980. Främre säte (inte fören) är jag sugen på att bygga om till utrymme för bagage och/eller utrymme att sätta batterier. Jag vill skära upp vid streckad linje och optimera nyttigt utrymme. Då flyttar jag även fram tyngdpunkt något. Det ser ut som bilderna när jag skruvar av den röda sisten, vilken sitter med fyra enkla skruvar. 1. Varför sitter det en propp längst ner? Det lär inte komma in vatten i sätet som det är nu, som skulle kunna tappas ut om proppen lossas. 2. Hur ser det normalt ut om man skär upp? Finns det durk, eller går det ner i köl och jag får bygga durk? 3. Finns det någon som har byggt om som jag tänker och kan dela erfarenheter och tips? Jag har inte lust att skära upp för att konstatera att det är dumt / omöjligt. Tacksam för tips! Redigerad 14 Oktober av Bjorny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Oktober Jag skulle gissa att sätet är fyllt med flytskum för att hålla båten flytande om den vattenfylls. Och dyvikan har väl troligtvis någon monterat efter det konstaterats/misstänks att det varit vatten i flyttanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorny 0 Postad 14 Oktober Aha. Då är det möjligt att konstatera om det är skum eller ej, genom att lossa dyvikan och peta in något för att känna skum eller hålrum. Finns det ändå chans att bygga bagage/nyttoutrymme på vettigt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 14 Oktober Jag har just köpt en Örnvik 465 från 80-talet med liknade flytkroppar. En fören, en i mitten och en i akterna. Alla flytkroppar har en dyvika. De är tomma utrymmena som är syftade till att hålla båten flytande om du skulle få vatten i båten. Jag tog ett hål i aktre lådan för att få ut mer vatten och fann då inget skum. Jag misstänker att det inte är skum i din båt heller. Du kan enkelt kolla med en inspektionskamera genom dyvikan. Om du skulle ta hål i flytkropparna hade jag nog valt att montera stängbara inspektionsluckor för att behålla flytkraften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 14 Oktober (redigerade) 1 timme sedan skrev Bjorny: Aha. Då är det möjligt att konstatera om det är skum eller ej, genom att lossa dyvikan och peta in något för att känna skum eller hålrum. Finns det ändå chans att bygga bagage/nyttoutrymme på vettigt sätt? Det är ju rätt bra att båten flyter om den vattenfylls, men om man tycker det är oviktigt går det ju naturligtvis att bygga om den. Man kan kanske åstadkomma motsvarande flytkraft genom att limma in frigolit runt relingen om den är öppen underifrån. En annan idé är att plasta en stor främre toft så får du ett stort stuvutrymme och du förlorar bara en sittplats. Istället får du en stor rejäl toft i fören vilket kan vara positivt när man kliver i och ur båten. Redigerad 14 Oktober av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorny 0 Postad 15 Oktober Tack för alla tips! Tät lucka var en god idé att titta vidare på, kan bli en god kompromiss. Jag får kika på marknaden efter täta och låsbara luckor - det finns allt för mycket ohederligt folk som är nyfikna. Har någon tips om sådan lucka, tar jag gärna emot tips och länkar. Det finns redan frigolit i relingen, men det går nog att utöka något. Hålrummet i fören behåller jag intakt, så åtminstone den flytkudden blir kvar. Jag får göra någon sorts överslag och beräkning om hur mycket flythjälp båten behöver. Det enda jag vet är att den väger 300 kg, enligt skylten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser