Gå till innehåll
söndag 13 oktober 2024
LStedt

Yanmar YSB12G, frågor från en nybörjare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag och sambon har som första båt skaffat oss en Getasnipa 23 med en havsvattenkyld Yanmar YSB12G-inombordare. Vi är inte helt säkra på om vi blivit blåsta gällande motorn eller om det är rimliga problem den står inför och önskar lite hjälp. Har som ambition att serva allt på den själv men har dåligt med erfarenhet av just båtmotorer. 

 

Den har en del problem i starten (behöver diesel och lite startgas i luftinsuget) men när man tillsätter det startar den snabbt och går både jämt och stabilt även under längre perioder. Har initialt tre frågor som jag trots vansinnigt mycket googlingar inte blir klok på.

 

1. Ska det sitta ett luftfilter vid insuget till luften? Nu är det bara ett öppet rör, känns lite riskabelt. Bifogar bild.

20241013_191925.thumb.jpg.0eed295b70f066e5fd7d3d8e0d84dda0.jpg

 

 

2. Vad är det för reglage som inte är inkopplat just nu? Funktion och rimlighet att den är löskopplad? Sitter bakom/under spridaren i ytterkant på motorn. Bifogar bild.

20241013_191129-2.thumb.jpg.d5792231a8258022a1327c25a0fb28b6.jpg  20241013_191046.thumb.jpg.26ac8e97bf23cd2d82fea5e4d5a5e5ec.jpg

 

 

3. Någon som kan hjälpa till att brainstorma lite kring startproblemen? Känns märkligt att det just är i starten som den inte vill tända och att den går bra när den kommer upp i varv.

 

Tacksam för alla tips, högt och lågt.

Ludvig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min VP 2020 finns inget luftfilter men det sitter ett nät som fungerar som skydd mot grövre föremål och som flamdämpare. Reglaget som inte är inkopplat skulle kunna vara ett köldstartsreglage. Men det är en ren gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter reglaget på topplockskåpan (ser inte riktigt) så är det en ventillyftare som ska användas då Du luftar bränslesystemet; eller då Du vevstartar motorn. Men glöm ej innan vev-start eller luftning att stänga kylvatten-kranen, som sitter i skrovet; annars får du vatten i cylindrarna. Inga Yanmar/Volvo Penta manualer har för mig angivit att stänga den kranen, men glöm för all del inte att öppna den efter vev-start eller luftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du en sån där liggande Yanmar ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev LStedt:

Hej,

 

Jag och sambon har som första båt skaffat oss en Getasnipa 23 med en havsvattenkyld Yanmar YSB12G-inombordare. Vi är inte helt säkra på om vi blivit blåsta gällande motorn eller om det är rimliga problem den står inför och önskar lite hjälp. Har som ambition att serva allt på den själv men har dåligt med erfarenhet av just båtmotorer. 

 

Den har en del problem i starten (behöver diesel och lite startgas i luftinsuget) men när man tillsätter det startar den snabbt och går både jämt och stabilt även under längre perioder. Har initialt tre frågor som jag trots vansinnigt mycket googlingar inte blir klok på.

 

1. Ska det sitta ett luftfilter vid insuget till luften? Nu är det bara ett öppet rör, känns lite riskabelt. Bifogar bild.

20241013_191925.thumb.jpg.0eed295b70f066e5fd7d3d8e0d84dda0.jpg

 

 

2. Vad är det för reglage som inte är inkopplat just nu? Funktion och rimlighet att den är löskopplad? Sitter bakom/under spridaren i ytterkant på motorn. Bifogar bild.

20241013_191129-2.thumb.jpg.d5792231a8258022a1327c25a0fb28b6.jpg  20241013_191046.thumb.jpg.26ac8e97bf23cd2d82fea5e4d5a5e5ec.jpg

 

 

3. Någon som kan hjälpa till att brainstorma lite kring startproblemen? Känns märkligt att det just är i starten som den inte vill tända och att den går bra när den kommer upp i varv.

 

Tacksam för alla tips, högt och lågt.

Ludvig

På luftintaget brukar det sitta ett lite längre krökt rör men det finns nog även lite andra anslutningsmöjligheter.

 

Här är en "operational manual" och lite sprängskisser så kan du försöka lista ut vad spaken är till för (fjärrreglerat dekompressionsreglage är nog ett bra förslag).

 

yanmar-ys8_12-operation.manual.pdf

yanmar-ys8_12-sprangskisser.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...