Gå till innehåll
söndag 13 oktober 2024
Thule

Vatten i kölsvin aluminium skrov - fet sörja

Rekommendera Poster

Hej har en yamarin cross 62 som jag misstänker har någon form av läckage där jag gissar på regn i kombo med kondens. Svårt att identifiera läckaget och kan inte hitta några tydliga spår mer än att det är på styrbord sida om kölen. När jag tömmer så har det bildats någon fetaktig sörja som jag inte förstår vad det är..? Är inte bensin. Kanske någon kemisk reaktion med aluminiumet? Har också blivit en rödaktig ton i aluminiumet. Syns dock inte på bilden. Någon som kan hjälpa mig lösa mysteriet? Tack på förhand 

IMG_4789.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på frågan men tycker det ser ut som "pittings" i aluminiumet. Skulle tyda på någon sorts angrepp av syror och/eller elektrolytisk korrosion.

Det där skulle jag låta ett proffs på aluminium-båtar titta på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte heller direkt något bra svar, men skulle gissa att det är att partiklar som legat i vattnet i skrovet under en längre tid och har separerat. Sen har det separerade fettet flutit upp när båten rört på sig och sedan fastnat på "väggen". 

 

Viktigt oavsett är att man har bra fräscha anoder och att man byter regelbundet, för att minimera konsekvenserna av galvanisk korrosion. Ser även att länspumpen, har kablar som ligger direkt mot alumiumet. Kolla gärna att de är intakta och inte bidrar till galvaniska strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar - verkar som du är på rätt spår. Får kolla upp det - båten är trailer båt och ligger mer på land än vatten så trodde inte det skulle kunna bli elektrolytisk korrosion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ändå det är rätt mycket kvar av anoderna och har haft plastbåtar tidigare med betydligt mer slitna anoders. Kanske dags att byta dom ändå? 

IMG_4795.jpeg

IMG_4794.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...