Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
shoei

Utombordare förbrukar tändstift

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 9,9 tvåtakt som förbrukar/äter tändstift. Har bytt tre gånger den här säsongen. Stiften är svarta med avlagringar - se bifogad bild. Kör 2% olja i bensinen. När man bytt stift går den bra, men kan ”hacka till” vid fullt gaspådrag. 

Vad kan det vara för fel? Förgasarinställningarna? (hur ställer jag i så fall in förgasarna?). Tändningen? 
 

IMG_7026.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev shoei:

Jag har en Yamaha 9,9 tvåtakt som förbrukar/äter tändstift. Har bytt tre gånger den här säsongen. Stiften är svarta med avlagringar - se bifogad bild. Kör 2% olja i bensinen. När man bytt stift går den bra, men kan ”hacka till” vid fullt gaspådrag. 

Vad kan det vara för fel? Förgasarinställningarna? (hur ställer jag i så fall in förgasarna?). Tändningen? 
 

IMG_7026.jpeg

Har du kollat att du verkligen ska köra på 2% inblandning? De flesta Yamaha skulle ha 1%. För hög inblandning lägger igen stiften. Det brukar finnas en skylt på motor eller tank som visar vilken inblandning som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev shoei:

Jag har en Yamaha 9,9 tvåtakt som förbrukar/äter tändstift. Har bytt tre gånger den här säsongen. Stiften är svarta med avlagringar - se bifogad bild. Kör 2% olja i bensinen. När man bytt stift går den bra, men kan ”hacka till” vid fullt gaspådrag. 

Vad kan det vara för fel? Förgasarinställningarna? (hur ställer jag i så fall in förgasarna?). Tändningen? 
 

IMG_7026.jpeg

Blöta stift är resultatet av fel bränsleblandning. 

Hur kör du? En 2 taktare ska gå fullt, inte halvgas ect.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev shoei:

Jag har en Yamaha 9,9 tvåtakt som förbrukar/äter tändstift. Har bytt tre gånger den här säsongen. Stiften är svarta med avlagringar - se bifogad bild

De där stiften ser mest bara nergrisade ut, inte "ätna" eller förbrukade. Blir dyrt att byta till nya, rengöring med stålborste så borde de funka ett tag igen.

 

Men en idé till varför de överhuvudtaget snabbt grisar igen har du fått ovan 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

2% olja är lagom vad jag förstått - bla eftersom bränslet är av sämre kvalité nu för tiden.

 

Jag brukar köra ganska varierat - långsamt och full gas. 

 

Om jag förstår er rätt så är felet bränsleblandningen? Ska jag skruva ut luftskruven? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det olika 2-taksoljor att blanda i bensinen.

Endera direkt i dunk eller separat oljetank på motorn.

 

Visst kan det kanske vara 1% inblandning i vissa fall. Men det är väldigt lite att spela på.

Lätt det blir för lite.

 

Kompisens trecylindriga med separat oljepump och oljetank värmenöp på en cylinder.

Satt fast stumt.

Hällde i en blandning med 20 % olja i cylindrarna. Lutade motorn åt olika håll. På med ett långt dragskaft och knäckte lite på svänghjulets centrummutter.

Små knyck fram å åter. Till slut lossnade kolvringarna...

Ja efter många övningar, fram å åter, gick det att dra runt.

 

Tömde original oljetank. Blandade

Typ 5-6 % olja i bensintanken.

 

Jo då.... I med båten i sjön.

Motorn startade på lite startgas.

Så kördes motorn på lågt varvtal flera timmar. Funkar nu fortsatt med olja i bensintanken. Oljepumpen satt ur funktion.

Kanske 3 % inblandning enligt tabell på oljeflaskan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Hybro:

Kompisens trecylindriga med separat oljepump och oljetank värmenöp på en cylinder.

Satt fast stumt.

Hällde i en blandning med 20 % olja i cylindrarna. Lutade motorn åt olika håll. På med ett långt dragskaft och knäckte lite på svänghjulets centrummutter.

Små knyck fram å åter. Till slut lossnade kolvringarna...

Ja efter många övningar, fram å åter, gick det att dra runt.

 

Tömde original oljetank. Blandade

Typ 5-6 % olja i bensintanken.

 

Jo då.... I med båten i sjön.

Motorn startade på lite startgas.

Så kördes motorn på lågt varvtal flera timmar. Funkar nu fortsatt med olja i bensintanken. Oljepumpen satt ur funktion.

Kanske 3 % inblandning enligt tabell på oljeflaskan.

Och hur hjälper denna historia - om ett helt annat problem och en annan (?) motor - TS, och problemet h*n har med ideligen igengrisade tändstift ?

Redigerad av IngemarE
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Yamaha med 7-hästar. I början var det problem: motorn varvade ordentligt men orkade inget, plötsligt. Det var stiften som dog av en smula då jag hade 2% olja i soppan. Det hjälpte föga att stål-borsta dem eller att fila dem, det var bara till att köpa nya tills de halvdog på nytt. Detta tills jag började köra med 1% olja; då var problemet löst.

Kan symptomen vara likvärdiga för Dig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilken motor mer exakt och vilka stift amvänder du?

Det finns inga munstycken att justera som förklarar detta, såvida du inte kör på extremt lågt varv.

2% är lagom vid premix.

Felfria 2-T går bra att köra på halvgas men inte låga varv ngn längre tid.

Dagens bensin är inte sämre än då motorn tillverkades. Ökad inblandning av etanol gör att de går något magrare, men de är fett bestyckade från fabrik.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev guestsson:

Vilken motor mer exakt och vilka stift amvänder du?

Det finns inga munstycken att justera som förklarar detta, såvida du inte kör på extremt lågt varv.

2% är lagom vid premix.

Felfria 2-T går bra att köra på halvgas men inte låga varv ngn längre tid.

Dagens bensin är inte sämre än då motorn tillverkades. Ökad inblandning av etanol gör att de går något magrare, men de är fett bestyckade från fabrik.

Yamaha 9,9 tvåtakt 1984 (2 cylindrar). Stiften är BR7HS.

 

Jag kör Yamahas egen olja - Yamalube. Blandar direkt i tanken.

 

När jag tänker efter kör jag oftast runt och ”puttrar”, på låga varv (kanske 10min) och sen brukar jag alltid avsluta med att gasa fullt i någon minut. Kan det ändå vara ”körstilen” som är felet? Om jag byter stift igen och allt fungerar så kanske det talar för det? Men om den ”hackar till” ibland vid full gas även med nya stift - är det ett tecken på att den får för mycket bensin? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att gör en korrekt tomgångsjustering. Enkelt på denna som bara har en förgasare. Det är två skruvar som skall ställas in. Tomgångsvarvtal och blandningsskruv. Detta görs med växel i på varm motor som gått på hög gas några minuter innan. Gärna med nya stift.

Det finns redan många beskrivningar tomgångsjustering detta, så sök.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig av Yamaha-gurun Jarb på ett annat forum att yamalub kan bli lite väl ”fet,rökig” på låga varv när man blandar den direkt i tanken.Den är nog bra i mindre mängder via oilinjektion på lägre varvtal och ska smörja väldigt bra på högre varv.Jag brukar köra några tankar på 1%Triboron då och då och får då väldigt fin rökfri gång på tomgång och stiften blir fina.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...