Andrei 0 Postad 12 Oktober Hej! Skulle uppskatta tankar och förslag på åtgärd på nedanstående problem (motorn är en VP MD2020 -95 i en Maxi 84). Började med att starta motorn och den gick igång utan problem som den alltid har gjort i alla lägen. 1.Rengöring dieseltank (kopplade loss rör, öppnade manlucka, tömde, rengjorde, hällde tillbaks och stängde) 2. Byte bränsleförfilter och bränslefilter, luftade systemet. 3. Tömde motorolja och bytte oljefilter, ny olja till rätt nivå. 4. Bytte packning i vakuumventilen då den läckt. Allt utom pkt 1 har gjorts tidigare (varje höst, utom vakuumventilen som byttes för några år sen). Vid start gick motorn igång men ojämnt, gav gas men utan respons sen dog motorn. Lite rök kom från luftintaget på motorn. Dubbelkollade allt: sjövattenkran öppen, oljenivå ok, filter på etc. Startade igen, men den gick endast runt på startmotorn. Nu ännu mera rök från luftintaget. Öppnade oljepluggen för påfyllnad och även rök därifrån, även bränd lukt. Har inte gjort något mer, dels dräneras batterierna men framförallt pga motorröken. Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? 1. Bränslesystemet - borde inte påverka? Skulle kunna förklara att motorn dör/inte startar, men diesel är frampumpad till luftningsskruv och borde heller inte orsaka bränd lukt. 2. Vakuumventil - kylning borde funka oavsett packning, kommer även vatten ur avgasrör och överhettning borde väl inte gå så fort? 3. Motorolja - nivå ok. Filtret ska ju åtskruvas till anläggningstillgångar + 1/2 varv (vilket knappt går, det stannar innan) - det ska ju även ha en säkerhetsventil vid igångsättning. Finns det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt. Utebliven olja skulle ju kunna orsaka rök/lukt (hur nu det kan gå till), men då borde väl motorn gå ett tag och sen gå varm? Dieselstrul orsakar motorstopp men ej bränd lukt/rök.. otroligt om allt hänt samtidigt .. Missar jag något? Torrsättning om en vecka såklart.. Tacksam för förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser