Gå till innehåll
torsdag 24 oktober 2024
Robbie78_c

Monsun 31 Penta MD 11c kylskåp??

Rekommendera Poster

Hej hej,  är det nån av er som vet hur det här funkar? Denna grunka  har två sjövattenslangar och två ytterligare slangar som går till nåt jag tror kan vara en kompressor till kylskåpet.

Kylskåpet fungerar inte till o börja med men

anledningen att jag började undra är att när jag skulle skicka igenom glykol till värmeväxlaren till motorkylningen så fick jag inte igenom nåt vatten. Jag stängde iofs av ganska snabbt när jag märkte att den inte spottade ut så mycket vatten längre 

20241012_121220.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se utifrån bilden du lägger upp, men jag är ny ägare till vad man nästan kan kalla en systerbåt till Monsunen (Vindö 40) som också den har en MD11c som jag fixat lite med. Är dock ingen mekaniker, men kommer med mina fem öre ändå. MD11c är ju en motor som inte har färskvattenkylning från fabriken, och vad jag kan se ser din färskvattenkylning lite annorlunda ut från den vi har på vår motor.

 

Det kan absolut vara så att det du ser är en slang som går från kylskåpet ut i vattnet, men isåfall är den inte kopplad till motorn. Det är två separata system. När du säger att du inte får igenom vatten till värmeväxlaren är min huvudsakliga fundering ifall det kan vara så att du fått in nåt skit i slangen som korkar igen det, eller om det kommer in tjuvluft i slangarna som gör att det inte blir något tryck = vattnet får svårt att färdas genom slangen. Slangdragning överlag beror också lite på var värmeväxlaren monterats i motorrummet, så svårt för mig att beskriva härifrån vad som är vad (kan dock vara bristande kompetens från min sida). För att ta reda på sjövattnets väg genom motorn hade jag helt enkelt bara följt slangdragningen från intaget genom motorn.

 

När jag skrivit ovan kom jag också på att det kan vara så att du har en vakuumventil som hindrar vatten att tränga in i motorn genom avgasröret. Då har du antagligen en ventil som sitter i ett stuvfack bredvid motorrummet där två slangar går in. Bifogar en bild nedan, kanske kan förklara vad vissa slangar är för något!

image.png.17a7f446dce6572c9c065717143cc922.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...