Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst Micke

Varvtal/hastighet Laxen 510 HT/VP130

Rekommendera Poster

Gäst Micke

Nån som har erfarenheter av nämnda båtmodell med VP130/100 drev? Min varvar ca 4800-4900 och går då ca 29 knop, tycker jag kan dra av en hel del gas innan varvtalet sjunker. Har nyss köpt så jag har inte kollat tändning, gasare mm, sitter för övrigt dubbla SU bilgasare på den. Vet ej stigningen på proppen ännu men den såg liten ut när båten låg på land. Vid 3400rpm går den ca 20 knop.

Jag vet att motorn är oservad nu men skulle vilja höra lite vad en sådan båt går o vid vilket varvtal, nån som vet? Tacksam för svar / Micke i Luleå.

post-0-1394234454,5034_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Propellern är 13*11, skulle nog inte skada med en 13*13.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man glömmer ju på vilka forum man skrivit ser jag :) Har i sommar åkt med en 13*14 prop på båten, detta gjorde att toppvarvaet sjönk ca 1000rpm men farten blev densamma. Tycker det är konstigt att den inte orkar mer, ångrar att jag litade på tidigare ägares uppgifter ang. kammen i motorn. Får väl riva av toppen igen o kolla, känns lite surt eftersom toppen repades förra vintern, nya kylrör gjordes osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxvarv på en AQ130A/B/C är 5100 rpm

På en AQ130D är maxvarv 5500 rpm

Sålunda är det lämplig att ligga och marscha på 5-600rpm under maxvarv

Så om du har en D-motor är 4900 helt i sin ordning

(har du en A/B/C motor ligger du på för höga varv å andra sidan...)

AQ130A/B skall original ha 2x Strömberg 175CDSE

AQ130C/D skall ha 2x Solex 44PAI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick uppgiften att det sitter en P kam i, kanske stämmer men när man läser gamla manualer på motorn så står det ju att i båtar med maxfarter över 30 knop kan maxvarvet tillåtas uppnå 5500rpm. Proppen som satt innan hade 11 stigning, varvade då max 5000.....tycker det är lite märkligt eftersom båten är liten. Förgasarna på min är nyare modellen av SU, troligen från en B21 (den enkelmonterade varianten i bilen) Grunden till mina funderingar är att jag sett annonser på likadana båtar som påståtts gå över 35knop med likadan snurra o drev. Nu är det ju så att jag inte bryr mig egentligen, båten går kanonfint när jag marschar på dryga 3000rpm, kanske 22 knop nånstans. Tack för infon iaf.

MVH Micke (som längtar till sommaren igen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kommer med ett inlägg som egentligen inte har med proppen att göra, men kan vara bra ändå med dagens bensin priser!

Hade liknande båt och motor, satt in en vakum(ekonomi)mätare som kopplades in bakom förgasaren. Körde man efter den så blev det en ordentlig skillnad på soppa förbrukningen!! Finns att köpa på bil tillbehörs firmor för nån hundring!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det börjar bli intressant med soppaförbrukning nu för tiden, kanske man testar till sommaren. Funderar mer o mer på att bygga dit insprutning, typ Megasquirt som jag har i min lätt skrämda Audi 100 tq :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQ130 har en C-kam som original

P-kam har jag aldrig hört talas om....?

(A, C, D, T, K, V, VX, VX3, H vet jag finns)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marinkammen heter P, tror den är ganska lika som C....ska kolla upp det där så jag inte far med osanning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar stämma, att originalkamaxeln skall vara märkt P, och har partnr 461511

Däremot vet jag inte att det verkligen står för  Penta....?

(har ännu inte hittat nån information om att det skulle finnas just en sån marinspecial-kamaxel....)

smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...