Craycoat 130 Postad 12 Oktober , 2024 I år körde jag vinterkonserveringen av min Mercruiser 4,3 EFI (sötvattenkylning) med drevsäck. Det gick åt massa glykol och när motorn var igång sprutade det glykol och giftiga avgaser både i och utanför drevsäcken. Några veckor senare var jag nere i båtklubben och tappade ur lite glykolblandning ur avtappningsventilen under avgaslimpan konstaterade jag att konserveringen inte var tillfylles. Blandningen frös vid cirka -15°C. Jag hade även monterat bort drevet så att göra om den kladdiga processen med drevsäck kändes väldigt omständigt. Istället pressade jag in glykolblandat vatten med en sänkpump i en hink och trädårdsslang i hålet där sjövattnet går in från drevet. Jag ställde en plastlåda under för att samla in det som kom ut från avgasrören. Processen gick fort och nästan helt fri från spill (allt glykolvatten hamnade i plastlådan). Jag körde igenom 5 liter glykolblandning och ska nu provfrysa det som kom ut ur avgasrören. Nu till min fråga. Nästa år funderar jag på att vinterkonservera motorn med denna metod utan att motorn ens behöver vara igång (dränkpump och trädgårdslang). Är det något som jag har missat som skulle kunna ställa till det? Termostaten sitter i det slutna systemet, så att motorn inte går och blir varm under konserveringen borde inte vara något problem!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser