abo 0 Postad 10 Oktober Hej Minbåt väger 2,7 ton och är 8,5 meter lång och båttrailer saknar kölrullar. Vad behöver jag tänka på vid köpa av kölrullar, båtstöd ... gällande last kapacitet och placering på rulldelar. Trailer har redan 4 st stöd. Vänligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 10 Oktober Det beror ju på hur vagnen ska användas? Kommer båten dras upp på vagnen via ramp? isåfall behöver du ett antal kölrullar. Men om båten koll lyftas upp på vagnen så behöver du ju inga kölrullar alls, för då kommer ju båten inte röra sig i förhållande till vagnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abo 0 Postad 10 Oktober Ja jag kan bara dra up båten via ramp. Vilken kölrullar väljer jag m.a.p lasten och vikten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 10 Oktober Jag har typ sådana här båten väger över 2 ton. Ju tyngre båt desto tätare får man sätta rullarna. Mina sitter med ca 30 cm mellan rullarna bak på trailern, tror det är 3 st, för att sedan glesa ur framåt sitter 8 st totalt. https://www.tellus.se/product/63602/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 10 Oktober Är vagnen för den båten ?? Den där är absolut inget för 2,7 ton. Däcken gissar jag är för max 600 kg st, förstärkta finns uppåt 800 kg, alltså 1200-1600 kg totalt. Enkel axel för släpvagnar, husvagnar mm brukar gå vid 1500 kg, sen är det dubbla axlar. Du behöver nog många och dyra kölrullar för 2,7 ton, de billiga tål inte ens min lilla båt på 550 kg med motor. Du ser även ut att behöva en kraftigare vinsch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 10 Oktober Så här ser en vagn ut för din storlek och vikt på båt. Båtvagn TK Trailer BV 3000 - Cavatera AB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 10 Oktober TS trailer är ju av "float on float off" typ. Dvs trailern måste ner så långt att båten kan flyta in över trailern. Sedan drar man upp båt och trailer. Det finns ju inga rullar alls på den. Ska den byggas om så behövs både kölrullar och sidorullar. Men som redan skrivits ovan så är nog den trailern i minsta laget för en båt på 2.7 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser