zurdu 36 Postad 9 Oktober Använder ni sådan olja i vinterkonserveringen ? Det är ett slags skyddsolja som hämmar rostbildning i cylindrarna under vintern. Jag använde sådan endast år 1990 då min Yanmar-motor endast var ett år gammal. Det är lite struligt att applicera oljan ned i cylindrarna; man måste demontera insprutarna för att få i oljan. Sedan ska man, på nytt, demontera insprutarna på våren och pumpa ut oljan. I full dieseltank ska det även vara en viss mängd protektiv. Den oljan köpte man på en vanlig bensinmack, på den tiden. På Biltema finns det något som heter "skyddsolja" och den kanske duger. På Facebook nämnde någon att det finns något man kan spraya in i cylindrarna via luftrenaren tills motorn stannar. Det låter smidigare. Mina verktyg, i båten, rostar en smula under vintern och jag kan tänka mig att cylindrarna rostar lite, lika så. Man bevarar nog motorns livslängd med protektivolja. Därtill ska man på våren pumpa ur den fulla tanken med diesel (som har protektivolja i sig) och tanka nytt, men jag körde slut på min diesel med protektiv i och det verkade fungera bra. Ville ej strula och "slanga" ur 40 liter bränsle och sedan tanka nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 9 Oktober (redigerade) Olja i cylindrarna förstår jag, men varför hälla olja i dieseltanken och sedan destruera dieseln? Svar: Nej, vi använder inte olja varesig i cylibdrarna eller i tanken. Vi fyller inte ens upp tanken eftersom jag inte tror på kondensmyten. Däremot använder vi dieselbakteriedödande medel, gärna en dubbel dos inför upptagningen. Vatten kan dessvärre komma med i bränslet när man tankar. Vi har använt alla typer av diesel utan några problem med "dieseltroll". Någon gång ibland med några års mellanrum tar jag oljesugen och suger i botten på tanken och ibland finns det en skvätt vatten där, men oftast inte. Redigerad 9 Oktober av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 10 Oktober 2024-10-09 vid 23:32 skrev Mackey: - - - Vi fyller inte ens upp tanken eftersom jag inte tror på kondensmyten. Däremot använder vi dieselbakteriedödande medel, gärna en dubbel dos inför upptagningen. Vatten kan dessvärre komma med i bränslet när man tankar. - - - Jag tror inte heller på kondensmyten. Den här testen tycker jag är bevis nog för att det är en myt. https://marinehowto.com/does-an-empty-marine-fuel-tank-condensate/ Testet pågick i åtta år utan minsta spår av vatten i tanken (hade nog kunnat fortsätta lång tid om inte Rod S fått hälsoproblem efter en stroke). En annan vanlig orsak till vatten i tanken är avsaknad av/dålig packning i locket till påfyllningen av bränsle. Även dålig installation av avluftning med avsaknad av "svanhals" på slangen kan göra att det kommer in vatten i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser