Gå till innehåll
torsdag 10 oktober 2024
Seglamera

Svajankring, kätting eller tyngre ankare

Rekommendera Poster

Vi gillar att ankra på svaj, särskilt efter en lång dag på sjön. Nu har vi en brucekopia som draggat några gånger när vinden ökat eller ändrat riktning. Jag vill ha gärna sova gott på natten men inte få ”ryggskott”. Jag funderar på Deltaankare som har gott rykte och verkar vara ett prisvärt alternativ. Vad skulle ni välja, 10 kg utan kätting eller 6 kg med 4 kg kätting. Vi seglar mest i Stockholms skärgård i en Albin Alpha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om budgeten inte klarar mer än ett delta-ankare, så är det en sak, men det finns betydligt bättre, med nackdelen att de kostar 3-5 gånger så mycket för samma storlek.

Jag vet att många menar att tyngre kätting och ankarvikt är bättre, men fysikens lagar talar emot det. Det är alltid bättre med så mycket vikt som möjligt i ankaret. Det är ankaret som ska gräva ner sig och motstå att lyftas ur, och där gör vikten störst nytta. Ankarkätting lyfts mycket lättare, om den inte är vansinnigt tung.

Tyngre ankare och lång ankarlina är bäst, men svajcirkeln blir stor. Ju grundare, desto mer lina i förhållande till djupet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Om budgeten inte klarar mer än ett delta-ankare, så är det en sak, men det finns betydligt bättre, med nackdelen att de kostar 3-5 gånger så mycket för samma storlek.

Exempel på några?

18 minuter sedan skrev raol:

Det är ankaret som ska gräva ner sig och motstå att lyftas ur, och där gör vikten störst nytta

Javisst men en rund järnklump skulle inte vara något bra ankare utan det är formen på ankarstocken och flyna som avgör hur bra ett ankare är vid viss bottentyp.

Allmänt sägs ju Delta vara bra för svajankring så jag väntar på svar på vilka som är bättre och på vilken sorts botten de är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Exempel på några?

Javisst men en rund järnklump skulle inte vara något bra ankare utan det är formen på ankarstocken och flyna som avgör hur bra ett ankare är vid viss bottentyp.

Allmänt sägs ju Delta vara bra för svajankring så jag väntar på svar på vilka som är bättre och på vilken sorts botten de är det.

Delta verkar generellt vara dåligt på att gräva ner sig i mjukare bottnar, i de tester jag sett. Inte dålig på nåt, men inte bra på nåt heller. En medioker allrounder.

Det finns en kille i nordvästra USA som oerhört grundligt och vetenskapligt testar ankare av olika vikt och modell på olika bottentyper, med hållkraft, hur snabbt de fäster igen efter en dragriktningsändring på 180 grader, och hur snabbt och bra de sätter sig första gången. Här är en sammanfattning för ankare i viktklassen 8-12 kg, dvs ungefär den vikt som tråden handlar om. Ju högre staplar, desto bättre. Och färgerna talar om vilken bottentyp det gäller, med förklaringen överst. I de flesta fall i svenska vatten bör det handla om de bottentyper som markeras med lila (sandig lera/gyttja), blå (sand) och ljusgul (mjuk lera/gyttja). Man ser t ex att delta-ankare är väldigt dåligt i mjukare lerbotten.

image.thumb.png.07dcf9bb181e8f38185ba867a473f1e9.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Exempel på några?

Hade ett Vulcan 12 kg på min Hallberg Rassy 29 (cirka 4 ton) och draggade inte när en plötslig by på 22 m/s slog till och grannbåten i viken höll på att hamna på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du någon kätting också?

15 minuter sedan skrev s841:

Hade ett Vulcan 12 kg på min Hallberg Rassy 29 (cirka 4 ton) och draggade inte när en plötslig by på 22 m/s slog till och grannbåten i viken höll på att hamna på land.

Prisskillnaden är ganska stor, fast det kan så klart vara värt det. Raol är den som har svarat på frågan kätting och ett lättare ankare eller tyngre utan ankare. Finns det fler synpunkter? Finns det några tester med eller utan kätting? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både ett Delta och ett Bruce, båda 10Kg. Jag bytte ut Bruce pga av att det släppte några ggr för mig i mina normala seglingsområde i Vänern. Efter det har jag aldrig draggat, så döm om min förvåning när jag upptäckte att Deltat inte vill fästa alls när vi var i Vättern. Bytte då till Bruce och det satt som berget. Så bottenbeskaffenheten spelar stor roll. En annan skillnad på de två typerna är , när man använder kätting, att Bruse kan du fälla där du vill ha det och sedan låta linan vara tills du är framme vid bryggan eller och du vill svajankra. Formen på Bruce gör att det fäster när man stramar upp linan vilket inte är säkert att Delta gör pga att kättingen gör att ankaret blir liggandes på sidan och följer med in till båten. Så när ma fäller ett Delta får man vara med och bromsa lite direkt det når botten för att få ett bra fäste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min 3-tons-båt Allegro 27, hade jag ett Danfortankare som vägde 15 kilo och det var aldrig några problem med något draggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Viktigast i sammanhanget tycker jag att al inltid aktivera typ "ankarvakt" i mobilen och/eller plottern.

 

Jag aktiverar båda delarna när jag ligger på svaj.

Flyttar plotter in i kajutan. På på

 

Då kan man s a s utvärdera allt eftersom, allt som har med ankringen att göra, oavsett ankartyp, vind, botten o s v.

 

Alternativet är att en av besättningen tilldelas uppgiften Ankarvakt hela natten.

 

 

Minns mycket väl de gånger ankaret släppt, kätting till SKK gått av p g a rost (3 ggr i Vänern) o bristande tillsyn. SKK- boj som draggade o s v.

 

Klubbojars kättingar som drabbats av rost o s v. Bristande årlig tillsyn.

 

Alltså. Detta med val av ankare, som är beroende av  bottenförhållanden mm.

 

Satsa på 2 oberoende ankarvakter!

Välj det ankare du tror på och alltid lång ankarlina, gärna med några meter kätting.

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seglamera:

Hade du någon kätting också?

Från början 3 meter kätting, tycker det blir mindre ryck när båten rör sig med den tyngden på botten. Efter några år upptäckte jag att man (jag)  inte blir starkare med åren, då blev det ankarspel i fören med 10 meter kätting samt 70 meter lina. Väldigt bekvämt. En del använder ankartyngd vilket också fungerar som en ryckdämpare, blir ju 2 saker att hala upp, men kanske bättre för ryggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter!

Länken till Sailguide gav mycket information, bland annat om hur en kätting beter sig och inverkar på ankaret när det blåser mycket. Slutsatsen var samma som Raol skrev ovan att större ankare utan kätting har en fördel mot mindre med kätting. Möjligtvis med en fördel av en väldigt kort kätting för att slippa slitage av ankarlinan mot botten. Så för mig blir det ett så bra ankare som jag har råd med på runt 10 kg och en väldigt kort kätting att koppla på när förhållandena så kräver. Testet (Panope) verkar vara genomtänkt, proffsigt och märkesoberoende. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seglamera:

- - -

Länken till Sailguide gav mycket information, bland annat om hur en kätting beter sig och inverkar på ankaret när det blåser mycket.

- - -

Eilean som gjort ett antal inlägg i länken hade mycket kunskaper om ankring efter ett antal långseglingar (Han gick tyvärr hastigt bort, rätt tidigt, för några år sedan - även jag har lärt mig mycket av hans erfarenheter).

 

Mina erfarenheter av svajankring, å vi ligger ofta på svaj, är att jag uppskattar att jag bytt från ankarolinaband o kort kätting till kätting hela vägen.

 

Vid val av ankare så ska man, förutom dragkraften, titta på förmågan att fastna vid t.ex. en vindkantring. Om du inte kan lita på att ankaret greppar efter en nattlig vindkantring så sover du dåligt.

 

Olika ankare fungerar olika bra på olika bottnar. Bruce är inte riktigt bra på något men fungerar på de flesta bottnar. Det är väl därför det blivit populärt. Orginalbruce som var tillverkade i smitt stål hade en vass kant längst fram och skar ner i botten betydligt bättre än Fuskbruce som är tillverkade i gjutet stål och är betydligt trubbigare i nosen. Har de väl grävt ner sig så är de rätt likvärdiga. Vid en vindkantring så är Fuskbruce inte lika tryggt p.g.a. sin sämre grävförmåga. (Bruce lär vara framtaget för att förankra oljeborrplattformar där dragriktningen är konstant.)

 

Framförallt på gräsbevuxna lerbottnar så är Bruce helt kass. Det tar med sig en grästuss o kanar sedan längs botten.

 

Danfort som är lätta att handskas med fungerar utmärkt på lösa geggiga bottnar där det lätt gräver ner sig. Ännu sämre än Bruce på hårda bottnar där det bara kasar. Jag har själv ankrat många gånger med hemmasvetsat Danfort i Vänern o kan intyga att det fungerade bra på de lösa bottnarna, på Västkustens hårda lerbottnar med snäckskal var det helt kass.

 

Stockankare är otympliga men utomordentliga för att ta sig igenom hårda bottnar.

 

Plogankare som finns i många varianter är kanske inte lika draghållfasta i lösa geggiga bottnar som ett Bruce men på alla övriga bottnar så vinner nog plogankaret. En stor fördel med plogankare är att de har god förmåga att gräva ner sig efter vindkantring. Drar man fast ett plogankare så det sitter så är det lika tryggt som ett Bruce på lösa bottnar (det är ofta fastare material längre ner dit plogankaret har lätt att ta sig - om man får backa tre meter extra vid fastdragning spelar ingen roll). Titta på bilder av långseglare vad som hänger i stäven... Delta är ett förhållandevis billigt plogankare. Mantus, Rockna, Spade m. fl. har bättre gripförmåga än Delta men kostar lite mer.

 

Mitt egna stävankare är ett 12 kg Ultraankare med 30 m 8mm kätting. Ultra har ingen generalagent i Sverige längre så man får nog leta utomlands för att köpa ett sådant. Att jag fastnade för Ultra var plogankarets förmåga att greppa vid vindkantring jämfört med Bruce. Å så fanns Delta bara i 10 o 15 kg. 15 kg fick inte plats på min båt. Ultra fanns i 12 kg som fick plats...

 

För att ligga tryggt i hårdare vindar så ankra på minst 6m djup och gärna upp till 10m. Då blir kättinglängden tillräckligt tung för att ge en bra fjädring (vid 3m så blir kättingen väldigt stum även om det läggs ut lika många meter kätting). Båten svajar inte så långt ut i sida som med rep/ankarband och rycken blir obetydliga (det är rycken som gör att ankaret draggar).

 

Till akterankare vid förtöjning mot land är ankarolinaband utmärkt. Vid all annan ankring är ankarband kass och vill man inte ha kätting så har rep bättre elasticitet och är att föredra i stället för ankarband.

 

Jag har svajat i byar på 22m/s med denna utrustning utan att ankaret flyttat sig en meter. Andra båtar i samma vik med sämre utrustning draggade frekvent o fick ankra om flera gånger den natten.

 

Efter att ankaret är utlagt så ska kättingen sträckas ut o ankaret backas fast vilket avslutas med lite högre varv på motorn. Sedan kan vi sova lugnt även om vinden ökar eller vrider under natten.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlade det ju om en viktbudget kring ca 10 kg. Då är det helt meningslöst att börja snacka om kätting hela vägen. Då är det bara vikt över till ett prydnadsankare för skrivbordet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Nu handlade det ju om en viktbudget kring ca 10 kg. Då är det helt meningslöst att börja snacka om kätting hela vägen. Då är det bara vikt över till ett prydnadsankare för skrivbordet...

 

Du ska kanske läsa mina erfarenheter av olika ankartyper och val av ankartåg innan du kommer med dina sarkastiska kommentarer! Där finns nog en hel del för TS att lära sig av.

 

Har du själv erfarenhet av olika ankartyper att bidra med eller är du bara, som vanligt, ifrågasättande till mina inlägg? (Om jag bara kunde begripa vad du har emot mig...)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Lintott:

Du ska kanske läsa mina erfarenheter av olika ankartyper och val av ankartåg innan du kommer med dina sarkastiska kommentarer! Där finns nog en hel del för TS att lära sig av.

 

Har du själv erfarenhet av olika ankartyper att bidra med eller är du bara, som vanligt, ifrågasättande till mina inlägg? (Om jag bara kunde begripa vad du har emot mig...)

Jag är generellt emot dryga och tondöva personer, så det blir som det blir. Nån sarkasm förekom inte, så du får nog kalibrera din texttolkning. Det var enbart ett krasst konstaterande att det är helt meningslöst att föreslå kätting när totalvikten ska hamna runt 10 kg. Antingen blir det bara ett fåtal meter kätting totalt, eller inget ankare. Är det ett bra råd, tycker du?

Man behöver inte egen erfarenhet av saker som går att ta reda på genom att se vad som testats på ett vetenskapligt sätt, och också räkna på själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om raol tillåter så kan ett förslag vara att ha en ankartyngd på 10 kg som får glida ner längs ankarlinan. Vi brukar använda ett av våra fyra ankare som ankartyngd, nu oftast blyplätten som faktiskt köpts för just det ändamålet.

 

Screenshot_20241009-225555_Chrome.jpg.bbf58b442d0d921f8a2ea045e71b3bdb.jpg

Lånat från SXK.

 

En ankartyngd hjälper mycket.

IF hjälper lite.

 

Även ankarsegel är bra för att undvika att båten seglar fram och tillbaks och vänder sidan mot vinden. Med sidan mot vinden belastas ankaret onödigt hårt.

 

Ryckdämpare är också bra för att skydda mot onödigt kraftiga ryck, särskilt om man använder ankarband. Om man sätter på ett gäng Bungy-dämpare blir det stor skillnad.

 

Även med kätting är ryckdämpning nödvändig i hård vind när kättingen blir till en stång, så en snubber med en gumidämpare är bra att ha. (Jo, jag vet att det är off topic att nämna kätting.)

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ankarvikt kan åtminstone sänkas och dras upp separat, så den "ingår" inte i viktbudgeten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten varning för Bruceankare och andra med liknande utformning.

Om man draggar lite kan oturen vara framme så att "skålen" fylls upp av en lagom stor sten och då minskar ankarfästet snabbt och mycket.

 

Vi låg en natt i 16 - 17  m/s och gansk kraftig sjö och allt var okej. Vi draggade lite tyckte vi, men väldigt lite och det var inte läge att ankra om tyckte vi. Plötsligt gick ankarlarmsappen igång och då flyttade vi oss rätt fort. Vi låg bra till (annars hade vi ankrat om från början) så det var ingen fara, men det var lärorikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har genom åren haft Bruce, CQR, Delta och idag Rocna Vulcan på helt olika båtar och i olika vatten så en jämförelse går inte rent tekniskt att göra och dessutom är minnet kort.

 

Innan vi köpte Vulcan ankaret kollade jag in bla Steves YT videos.

 

==>> Varför välja något annat än senaste 3:dje generationens ankare om vikt och säkerhet är viktigt?

Ett modernt ankare förväntas bla kunna sätta sig igen efter en vindkantring om det finns vingelutrymme i viken.

Priset för nytt ankare är försvarbart mtp vad reperationer kostar.

 

Vi låg på svaj i 30 timmar och kände oss trygga med fästet, 2:andra morgonen hade vinden ökat och ankaret släppt. Draggade 1 Nm på slät botten på 4-6 m djup och Vulcan ankaret tog inte, troligen dyig botten. (Hade ute 8mm kätting 5 ggr djupet.)

Nu sätter vi alltid ankarlarm, även i bleke 😉

 

Köpte i våras Ultra ankar ring som ankartyngd som vi använt ibland för att bla minska på svajradien i populära vikar.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...