Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Mackey

HVO i fotogenvärmare!?

Rekommendera Poster

2025-02-08 vid 16:46 skrev Hybro:

Äre fel m a o att använda fotogen?

Eftersom HVO är billigare och luktar mindre vid förbränning och sannolikt är bättre miljömässigt ser jag ingen anledning att använda fotogen. Men det verkar ju inte funka i alla apparater tydligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO har funkat bra vid några tester av värmaren i vinter.

Det blir samma temperatur som med fotogen både på den inblåsta luften och på avgaserna och värmaren startar som vanligt.

Sot bör vara ett mindre problem med HVO jämfört med fotogen, men jag borde låna en sottalsmätare och kontrollera detta.

Den enda skillnaden jag märkt är att avgaserna inte luktar fotogenavgaser är mer eller mindre luktfria.

Det återstår att se om det blir några negativa långtidseffekter, men det har jag svårt att sa att det ska bli.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2025-02-09 vid 23:16 skrev speljakt:

Ännu en trådkapning: 

Jag hör till den glesnande skara som fortfarande lagar mat ombord på fotogenkök, Optimus 155.

Körs normalt på lysfotogen från Biltema à 50 kr/lit (förvärmning med T-röd/etanol).

Har tankat HVO till inombordaren de senaste säsongerna och skulle gärna använda samma bränsle i byssan.

Någon som provat?

Något som talar för att det inte skulle funka?

Nej, jag kan inte se att något talar emot att HVO ska funka bra i ditt fotogenkök.

Det som talar emot är möjligen att HVO har högre flampunkt än fotogen.

Fotogen, 40 - 70°C

HVO, 60 - 100°C

Flampunkten är den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger så mycket brännbar ånga att den kan antändas. När du förvärmer med etanol kan inte ensraka tiotals grader påverka tycker jag och i vår värmare funkade ju antändningen så det borde funka i ditt fotogenkök också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

OT

Gasolspis.

Eberspäsher diesel luftvärmare, som jag liksom motorn kör på sjömacksdiesel. Samma tank.

Bytt glödnät runt glödtiftet 2 ggr på 15 år.

Nyttjar värmaren typ 40 nätter per år. Isolerade luftslangar.

Nöjd.

BT

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...