Mackey 4 471 Postad 8 Oktober Jag har flera gånger funderat på att testa HVO I vår Wallas 1800 Sail eftersom jag tyckte mig ha kommit fram till att HVO är likvärdigt eller bättre än fotogen. Har någon testat HVO i fotogenvärmare? Så här säger chatGPT och det är detsamma jag kommit fram till. Värmevärde och sottal för HVO och fotogen. 1. Värmevärde : HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) har ett värmevärde som är mycket likt det för fossila bränslen som diesel och fotogen. Det ligger på ungefär 43 MJ/kg (megajoule per kilogram), vilket gör att det har en energitäthet jämförbar med traditionella bränslen. HVO kan fungera som ett fullgott alternativ till diesel och ibland även fotogen i vissa applikationer. Foton har också ett värmevärde som ligger runt 43-46 MJ/kg , beroende på vilken kvalitet och typ av foto som handlar om. Detta innebär att foton och HVO har snarlika värmevärden och mycket därför kan användas för att generera energi på liknande nivåer. 2. Sottal : HVO har lägre sotbildning än foton. Eftersom HVO är ett biobränsle framställt av vegetabiliska oljor och animaliska fetter, förbränns det på ett renare sätt än fossila bränslen. Detta innebär att det produceras mindre sot och färre artiklar, vilket gör det bättre ur ett miljöperspektiv. Lägsta möjliga sottal och ren förbränning är två av de stora fördelarna med HVO. Fotogen , å andra sidan, särskilt vid förbränning i äldre motorer eller dålig förbränningsoptimering, producerar mer sot och partiklar. Sottalet för fotogen är vilket generellt högre än för HVO betyder att det bildas mer under förbränning, och detta kan leda till högre underhållsbehov och negativa miljöeffekter. Sammanfattning: Värmevärde : HVO och fotogen har liknande värmevärden, båda runt 43-46 MJ/kg, vilket innebär att de är lika effektiva när det gäller att generera energi. Sottal : HVO har ett lägre sotal än foton, vilket innebär att det produceras mindre sot vid förbränning och därmed är renare och mer miljövänligt. Den största skillnaden mellan de två bränslena alltså i sot- och partikelsläpp, där HVO är mycket bättre ur ett miljö- och underhållsperspektiv. PS Det är mest för att det är roligt att testa jag undrar. Vi använder typ fyra liter Campingparafin årligen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 8 Oktober Vissa diselvärmare har svårt att se flamman (flamvakt) då HVO brinner renare. Så där kan du ha ett problem. Jag tror att det finns värmare som inte använder sig av en optisk flamvakt men hur din värmare fungerar vet jag inte. Tanken med flamvakt är att värmaren inte skall spruta in bränsle om lågan slocknat. Jag tycker det är värt att prova, i värsta fall funkar inte värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 8 Oktober Jag vet att endel löser problemet med att flamvakten inte ser lågan med en fetare bränsleblandning men det är inget jag rekommenderar pga brandrisk. Avgastemperaturen stiger snabbt vid för fet blandning, har sett värmare där bränkammaren i stål har smält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Oktober 1 timme sedan skrev FIATX19: Jag vet att endel löser problemet med att flamvakten inte ser lågan med en fetare bränsleblandning men det är inget jag rekommenderar pga brandrisk. Avgastemperaturen stiger snabbt vid för fet blandning, har sett värmare där bränkammaren i stål har smält. Fetare blandning borde leda till lägre temperatur. Så är det i alla fall i motorer, och det relativa bränsleöverskottet hjälper till att transportera bort värme från förbränningen. Att det sotar är ju också en konsekvens av att det inte förbränns lika bra, så det blir mer oförbränt kol kvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 8 Oktober Wallas 1800 Sail är en fotogenvärmare utan flamvakt, så frågan är mest om någon testat HVO i fotogenvärmare. Teoretisk är jag övertygad om att det funkar, men kom på att tändpunkt och flampunkt kan skilja. Måste kolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 8 Oktober 6 minuter sedan skrev Mackey: Teoretisk är jag övertygad om att det funkar, men kom på att tändpunkt och flampunkt kan skilja. Måste kolla! Fotogen har lägre flampunkt än HVO. Fotogen, 40 - 70°C HVO, 60 - 100°C Det skulle ju kunna försvåra starten av värmaren. Läste att man kan blanda in isopropyl/isopropanol (absolut inte metanol eller etanol) i fotogenen för att få tändninen att funka bättre. Det borde ju funka i HVO också eftersom det är typ K-sprit för diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 8 Oktober 1 timme sedan skrev FIATX19: Vissa diselvärmare har svårt att se flamman (flamvakt) då HVO brinner renare. Så där kan du ha ett problem. Vänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, det går fram bränsle och glödspiralen funkar - och jag har meckat TIMMAR under hela säsongen med den för att jag försökte vara miljövänlig?!! 🤯 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 8 Oktober 7 minuter sedan skrev Peter_K: Vänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, Helt okej med lite trådkap! Det är ju absolut närliggande. Så kan det säkert vara. HVO har lågt sottal så låga blir nästan genomskinlig och bara lite blå, enligt mina kunskaper inom området förbränning. Det som gör att en låga syns är sotet som gör lågan mera gul och lysande. Utan sot blir lågan mera som på gasolspisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 11 Oktober @raol en klassisk gammal bensinmotor blir varm om den får för lite bränsle. Men den jobbar i en sluten cylinder. Varför en värmare fyngerar annorlunda vet jag inte. Om någon har en teori är jag intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 11 Oktober @Peter_K om du kan sätta ett färgat glas mellan lågan och sensorn kanske det hjälper. Jag har aldrig provat så det är bara en teori jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 11 Oktober 2 timmar sedan skrev FIATX19: @Peter_K om du kan sätta ett färgat glas mellan lågan och sensorn kanske det hjälper. Jag har aldrig provat så det är bara en teori jag har. Tack för tips, men det blir en ännu enklare lösning - att sluta tanka HVO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 11 Oktober 2024-10-08 vid 20:10 skrev FIATX19: Jag vet att endel löser problemet med att flamvakten inte ser lågan med en fetare bränsleblandning men det är inget jag rekommenderar pga brandrisk. Avgastemperaturen stiger snabbt vid för fet blandning, har sett värmare där bränkammaren i stål har smält. 3 timmar sedan skrev FIATX19: @raol en klassisk gammal bensinmotor blir varm om den får för lite bränsle. Men den jobbar i en sluten cylinder. Varför en värmare fyngerar annorlunda vet jag inte. Om någon har en teori är jag intresserad. Nu blir jag lite osäker på om du menar att fetare eller magrare blandning ger varmare förbränning, se det jag fetat i din text ovan. Rent vetenskapligt är det ingen som ifrågasätter att en flamma är varmast nära stökiometrisk blandning av bränsle och luft. För lite luft (till vänster i diagrammet) ger ofullständig förbränning och därmed en kallare flamma medan för mycket luft ger en kallare flamma eftersom en större mängd gaser måste värmas upp. Förklara gärna hur du menar så att vi inte pratar förbi varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 11 Oktober 44 minuter sedan skrev Peter_K: Tack för tips, men det blir en ännu enklare lösning - att sluta tanka HVO. Miljömarodör! Jag har hört av en kompis att du förbrukar massor med diesel varje år. Vi har kört rätt mycket med Preem evolution diesel (50% förnybar) så om du inte är direkt rädd för dieseltroll så är den ganska trevlig både när det gäller lukt på avgaserna och smak mär man slangar i från reservdunken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 11 Oktober När det gäller gammla mensinmotorer så vill jag minnas att om de går för snål så blir motorn för varm. Jag tror att det beror på att förbränningshastigheten förändras och en gammal motor justerar inte tändpunkten. Har man låg kompretion är det inget problem men har man hög kompretion så riskerar man spikinigar. Bränslet som sugs in i motorn förångas och sänker temperaturen på bränsle/luftblandningen, vid mindre mängd bränsle så sänks temperaturen mindre och bränsleblandningen riskerar självantändning. Enmotor som närmar sig spikningen blir varmare och när spikningen uppträder blir motorn fort varm. Moderna motorer justerar tändning och bränslemängd för att slippa detta och man har gått ännu längre och har direktinsprutade motorer där man kan spruta in bränslet effter öd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 11 Oktober 3 timmar sedan skrev Mackey: Miljömarodör! Jag har hört av en kompis att du förbrukar massor med diesel varje år. Vi har kört rätt mycket med Preem evolution diesel (50% förnybar) så om du inte är direkt rädd för dieseltroll så är den ganska trevlig både när det gäller lukt på avgaserna och smak mär man slangar i från reservdunken. Näe, jag går tillbaka till blankdiesel från sjömacken, tror inte mina 10-15 liter per år kommer förstöra jordklotet nämnvärt. Jag är livrädd för troll i tanken, den är inte toppenlätt att göra ren då den saknar manlucka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 13 Oktober 2024-10-08 vid 22:01 skrev Peter_K: Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, det går fram bränsle och glödspiralen funkar - och jag har meckat TIMMAR under hela säsongen med den för att jag försökte vara miljövänlig?!! Svar; nej - värmaren startar inte på blankdiesel heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 13 Oktober Vet inte vilken typ av värmare du har. Endel värmare har ett siktglas mellan sensor och flamman. Om siktglaset är det minsta smutsigt kan det räcka för att sensorn inte kan se, det samma om det är en spricka eller repa i glaset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 13 Oktober 3 timmar sedan skrev Peter_K: Svar; nej - värmaren startar inte på blankdiesel heller. Jag hade en Wallas som fungerade jättedåligt (jag uppfattade som att är en Wallas du har - rätta mig om jag har fel). Efter att ha plockat ut hela värmarhuset (inte bara brännardelen där glödspiral mm sitter utan även högre upp) och sotat ur det så blev den väldigt mycket piggare. Det satt rätt mycket sot mellan lamellerna i värmeväxlardelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 13 Oktober 33 minuter sedan skrev Lintott: Jag hade en Wallas som fungerade jättedåligt (jag uppfattade som att är en Wallas du har - rätta mig om jag har fel). Efter att ha plockat ut hela värmarhuset (inte bara brännardelen där glödspiral mm sitter utan även högre upp) och sotat ur det så blev den väldigt mycket piggare. Det satt rätt mycket sot mellan lamellerna i värmeväxlardelen. Det är inte en Wallas i mitt fall, idet är en japansk värmare från Toyotomi som är mer eller mindre omöjlig att hitta delar till. Överväger att byta den i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 14 Oktober (redigerade) 8 timmar sedan skrev Peter_K: Det är inte en Wallas i mitt fall, idet är en japansk värmare från Toyotomi som är mer eller mindre omöjlig att hitta delar till. Överväger att byta den i vinter. Byt till en värmare utan flamvakt! 😎 Eller åtminstonne till en som tål HVO. Redigerad 14 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 14 Oktober (redigerade) Nu har jag testat Campingparafin resp. HVO i en fotogenlampa. Jag ser ingen skillnad på flammorna måste jag säga. Jag vill påstå att själva förbränningen är likadan för fotogen som för HVO. Det som skiljer är då att HVO har lite högre flampunkt så det skulle kunna bli svårare att tända värmaren, iaf. teoretiskt. Nu är det ju både en värmespiral och en elektrisk gnista i en Wallas 1800 så det lär ju inte påverka viljan att börja brinna. Då återstår nog bara att testa i verkligheten i själva värmaren. Tillägg: HVO tycker jag dessutom luktar mindre, både som vätska och när man eldar det. Redigerad 14 Oktober av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 15 Oktober (redigerade) Luftbehovet är ju också viktigt om värmaren har en förbränningsluftsfläkt vilket oftast är fallet . Foton kräver teoretiskt beräknat 9,28 m³ luft per liter bränsle. HVO kräver teoretisk beräknat 9,02 m³ luft per liter bränsle. Ganska liten skillnad (vilket var förväntat), så inte heller det kommer att ställa till det. Om man nu ska vara noga så kan man ju kolla avgassammansättningen och avgasmängden också och dessa är nära lika. Man bör kunna byta bränsle rakt av från fotogen till HVO utan att göra några justeringar av sin fotogenvärmare. Med det sagt så är det alltid lite skillnad i luftbehov och därmed ev. sotbildning även mellan bränslen av samma sort. Låg man på gränsen för att få sot med den fotogen brännaren är intrimmad för kan man få sot om man byter till en annan fotogen om man har otur. Redigerad 15 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser