Gå till innehåll
tisdag 08 oktober 2024
Mackey

HVO i fotogenvärmare!?

Rekommendera Poster

Jag har flera gånger funderat på att testa HVO I vår Wallas 1800 Sail eftersom jag tyckte mig ha kommit fram till att HVO är likvärdigt eller bättre än fotogen.

 

Har någon testat HVO i fotogenvärmare?

 

Så här säger chatGPT och det är detsamma jag kommit fram till.

 

Värmevärde och sottal för HVO och fotogen.

 

1. Värmevärde :

HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) har ett värmevärde som är mycket likt det för fossila bränslen som diesel och fotogen. Det ligger på ungefär 43 MJ/kg (megajoule per kilogram), vilket gör att det har en energitäthet jämförbar med traditionella bränslen. HVO kan fungera som ett fullgott alternativ till diesel och ibland även fotogen i vissa applikationer.

Foton har också ett värmevärde som ligger runt 43-46 MJ/kg , beroende på vilken kvalitet och typ av foto som handlar om. Detta innebär att foton och HVO har snarlika värmevärden och mycket därför kan användas för att generera energi på liknande nivåer.

 

2. Sottal :

HVO har lägre sotbildning än foton. Eftersom HVO är ett biobränsle framställt av vegetabiliska oljor och animaliska fetter, förbränns det på ett renare sätt än fossila bränslen. Detta innebär att det produceras mindre sot och färre artiklar, vilket gör det bättre ur ett miljöperspektiv. Lägsta möjliga sottal och ren förbränning är två av de stora fördelarna med HVO.

Fotogen , å andra sidan, särskilt vid förbränning i äldre motorer eller dålig förbränningsoptimering, producerar mer sot och partiklar. Sottalet för fotogen är vilket generellt högre än för HVO betyder att det bildas mer under förbränning, och detta kan leda till högre underhållsbehov och negativa miljöeffekter.

Sammanfattning:

Värmevärde : HVO och fotogen har liknande värmevärden, båda runt 43-46 MJ/kg, vilket innebär att de är lika effektiva när det gäller att generera energi.

Sottal : HVO har ett lägre sotal än foton, vilket innebär att det produceras mindre sot vid förbränning och därmed är renare och mer miljövänligt.

Den största skillnaden mellan de två bränslena alltså i sot- och partikelsläpp, där HVO är mycket bättre ur ett miljö- och underhållsperspektiv.

 

PS

Det är mest för att det är roligt att testa jag undrar. Vi använder typ fyra liter Campingparafin årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa diselvärmare har svårt att se flamman (flamvakt) då HVO brinner renare. Så där kan du ha ett problem.

Jag tror att det finns värmare som inte använder sig av en optisk flamvakt men hur din värmare fungerar vet jag inte.

Tanken med flamvakt är att värmaren inte skall spruta in bränsle om lågan slocknat.

Jag tycker det är värt att prova, i värsta fall funkar inte värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att endel löser problemet med att flamvakten inte ser lågan med en fetare bränsleblandning men det är inget jag rekommenderar pga brandrisk.

Avgastemperaturen stiger snabbt vid för fet blandning, har sett värmare där bränkammaren i stål har smält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Jag vet att endel löser problemet med att flamvakten inte ser lågan med en fetare bränsleblandning men det är inget jag rekommenderar pga brandrisk.

Avgastemperaturen stiger snabbt vid för fet blandning, har sett värmare där bränkammaren i stål har smält.

Fetare blandning borde leda till lägre temperatur. Så är det i alla fall i motorer, och det relativa bränsleöverskottet hjälper till att transportera bort värme från förbränningen. Att det sotar är ju också en konsekvens av att det inte förbränns lika bra, så det blir mer oförbränt kol kvar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas 1800 Sail är en fotogenvärmare utan flamvakt, så frågan är mest om någon testat HVO i fotogenvärmare.

 

Teoretisk är jag övertygad om att det funkar, men kom på att tändpunkt och flampunkt kan skilja. Måste kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Teoretisk är jag övertygad om att det funkar, men kom på att tändpunkt och flampunkt kan skilja. Måste kolla!

Fotogen har lägre flampunkt än HVO.

Fotogen, 40 - 70°C

HVO, 60 - 100°C

 

Det skulle ju kunna försvåra starten av värmaren.

Läste att man kan blanda in isopropyl/isopropanol (absolut inte metanol eller etanol) i fotogenen för att få tändninen att funka bättre. Det borde ju funka i HVO också eftersom det är typ K-sprit för diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Vissa diselvärmare har svårt att se flamman (flamvakt) då HVO brinner renare. Så där kan du ha ett problem.

Vänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, det går fram bränsle och glödspiralen funkar - och jag har meckat TIMMAR under hela säsongen med den för att jag försökte vara miljövänlig?!! 
🤯

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Vänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm,

Helt okej med lite trådkap!

Det är ju absolut närliggande.

 

Så kan det säkert vara.

HVO har lågt sottal så låga  blir nästan genomskinlig och bara lite blå, enligt mina kunskaper inom området förbränning.

 

Det som gör att en låga syns är sotet som gör lågan mera gul och lysande.

Utan sot blir lågan mera som på gasolspisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...