Gå till innehåll
tisdag 08 oktober 2024
JonasFolkesson

Segla Karlshamn till Ängelholm

Rekommendera Poster

Hej, Till våren ska vi segla hem vår nyinköpta Cumulus, från Karlshamn till Ängelholm, och vill gärna få lite tips och råd. Vi är oerfarna seglare men ska ha med någon erfaren "kapten" och tänker att vi tar seglingsturen som ett bra tillfälle att lära sig att segla. Det är säkert naivt tänkt men även om vi siktar på att göra det relativt snabbt så planerar vi för att vi kan bli inblåsta eller att något går sönder. 

 

Vad tror ni mer erfarna att det tar att segla den sträckan?

 

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag skulle tänka ungefär såhär.

 

Det är 180 M (distansminuter) och det brukar vara rimligt att räkna med knapot fyra knop för båten.

50 timmars segling alltså.

 

Sedan blir det svårare.

Är målet att komma fram så fort som möjligt eller finns det utrymme för lite  mysiga stunder?

 

Att segla 10 timmar per dygn eller mera brukar inte ge något utrymme för någon form av nöjen, knappt ens en mysig grillning, så då kan man lika gärna segla längre tid.

Då tar det 5 dygn, eller kortare om man seglar mer än 10 timmar.

Ett par reservdagar för skitväder bör man räkna med.

 

Åtta timmars segling per dygn funkar bra om man vill hinna med något annat också.

Då tar det 6 - 8 dygn.

Någon dag i reserv för skitväder räcker om man är beredd att segla lite längre dagar om vädret råkar vara dåligt i några dagar. Då gäller det att kolla prognoserna en vecka framåt i tiden så att man kan segla lite längre dagar fram till vädret inte tillåter mera segling. Segla igen tid på förhand så att säga.

 

Sedan tycker ju jag alltid att man ska passa på att besöka lite kul platser om man köper båt långt hemifrån när man ändå är där, men jag har aldrig seglat sträckan så någon annan får bidra med tips.

Mitt tips skulle möjligen vara att segla 25 M åt fel håll och besöka Karlskrona och skärgården där, om det finns tid för det.

 

Lycja till!

Mackey

 

 

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...