Gå till innehåll
tisdag 08 oktober 2024
Niklas-ES

Hjälp/Tips med båtvagnsbygge

Rekommendera Poster

Hej!

Nu skulle jag behöva era kloka åsikter inför vinterns projekt.

Jag har en Rospigg 28, som står på en båtvagn som inte passar båten speciellt bra, och alldelles för smal (1,5meter ytterkant hjul).

Har köpt mig en ny som är en bra grund, stått en Jonsson 30 på den, som väger minst det dubbla vad min gör.

Har lite svårt att bestämma mig hur den skall utformas, därav jag behöver er hjälp.

Jag skulle vilja ta upp båten själv som jag gjort tidigare, utan lyft.

Då det är för brett mellan stöttorna så kommer dom behövas flyttas in,kanske. förmodligen även kortas om (åtminstonde på alt.3)

 

Alt.1 nedan:

Spontant känns detta som den enklaste lösningen. Flytta in stöttorna sätta rejäl vadderad trävirke och fixera så kommer dom ligger mot skrov.

Vet dock inte om detta kommer bli bra, då om snipan har runda former, vilket kan bli svårt med en längre träbit,

 

alt1.jpg.b581e7a7ce79675e0ca1deca3add7c16.jpg

 

Alt.2 

Samma princip som ovan, men kortare vadderade träbitar som punktfixering.

Alt2.jpg.b1e13441e82cd69a269d120142406cca.jpg

 

Alt.3 

Korta och flytta stöttorna och så dom kommer trycka upp mot skrov.

Vet dock inte hur detta funkar vid upptagning, för mig känns det som en rimlig lösning för pålyft.

 

 

alt.3.jpg.fac44ceaba0cd1283b54c988184ebf2b.jpg

 

 

Utöver det skall naturligtvis vagnen fixas upp i övrigt. Och byggas en del som kölen kan ligga på, (med sarg)

Vagnen är idag delvis kapa för transport.

Tänkte även sätta 2-4 bottenskruvar som jag kan skruva upp som ytterligare stöd när man tagit upp båten på rampen

 

845145567_Bottenskruvmindre.jpg.b2c856bd88966360c8c54215eb1664bd.jpg

 

Skrov.jpg.da222e831c1968e5eb54cc7347c6563e.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rospiggen är ju helt platt i aktern så akrerstöttorna borde ju var i pricip lodräta och så långt ut mot slaget som möjligt..

Däremot dom förliga ståttorna bör ju vara lite vinklade inåt och även dom så lång ut mot slaget som möjligt..

 

Tanken är ju att stöttorna ska anbringas med 90graders vinkel mot skrover för att det ska vara så stabilt som möjligt.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du på båtvagnsbygge nu? eller bef. som det står med extra stöttorna? Brukar sätta dom på hösten för extra fixering.

 

Men jag förstår vad du menar, likt MD trailer fast med stöttor fram också. (alt 3)

 

MD.jpg.e3bfb4031454b76ddef37a206394c8f2.jpg

 

Andra idéen bygger på denna lånade googlebild. (alt.1 och 2)879528911_Skrmbild2024-10-08105522.jpg.faff7d92e99ebb4b33814d677d06be18.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, jag tänker på båtvagnsbygge.

 

Och ang extra stöttning så tänker jag att när vagnen väl är på plats så pallar du upp med antingen virke eller pallbockar under balkarna som stöttorna är fästa i så blir det extra stadigt. Palla även upp under under själva chassit för att avlasta hjulen.

 

Och om du vill ha både hängslen och svångrem så kan du ju komplettera med extra lösa stöttor av typen seaquip eller liknande, tex har ju Biltema liknande varianter.

 

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batstottor/

Redigerad av No_jah
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter att ha tagit upp något hundratal båtar som har mer eller mindre väl anpassade vagnar (hemgjorda som köpta) på båtklubben så tycker jag att det är tre saker som är viktiga på en vagn/kärra som används vid upptagning på ramp.

 

1. Styrning i fören, på min kärra har jag ett rör som sticker upp några decimeter ovanför däcket som jag binder båten vid. Det gör att båten blir centrerad på kärran i fören och att båten hamnar rätt i längdled på kärran. Dessutom så förhindrar det båten att glida av kärran när man drar upp den.

2. Alla stöd för botten som används vid upptagningen skall vara fasta. Om det är något som är justerbart och ledat så kan man vara säker på att något viker sig åt fel håll i samband med upptagningen.

3. Sidostöd längre akterut för att centrera båten på vagnen i akterkant. Även här har jag ett rör svetsat som sticker upp ovan däcket när båten flyter ovanpå kärran. Demonterbart för att inte vara i vägen när man polerar.

 

Om vagnen/kärran är utformad på ovanstående vis så är det mycket enkelt att ta upp den vid en ramp. På vår båtklubb har vi brygga längs med rampen, så om en person är ombord för att fästa båten till kärran och en person står på bryggan och drar lätt i aktertampen så båten vilar mot sidostöttan så hamnar båten perfekt på kärran varje gång.

 

C_vagn.thumb.jpg.0f6c7f9a12b6ae0a90a5a8046ae3ee51.jpg

På bilden syns hur jag fäster båten i fören. På din vagn krävs lite kreativitet för att få till något liknande, jag antar att fören sticker en bra bit framför själva vagnen.

Redigerad av Tristan_301

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tristan_301:

1. Styrning i fören, på min kärra har jag ett rör som sticker upp några decimeter ovanför däcket som jag binder båten vid. Det gör att båten blir centrerad på kärran i fören och att båten hamnar rätt i längdled på kärran. Dessutom så förhindrar det båten att glida av kärran när man drar upp den.

2. Alla stöd för botten som används vid upptagningen skall vara fasta. Om det är något som är justerbart och ledat så kan man vara säker på att något viker sig åt fel håll i samband med upptagningen.

3. Sidostöd längre akterut för att centrera båten på vagnen i akterkant. Även här har jag ett rör svetsat som sticker upp ovan däcket när båten flyter ovanpå kärran. Demonterbart för att inte vara i vägen när man polerar.

Intressant tack.

Just det jag tänkte på som du nämnde på punkt.2, allt som är ledat känns mer lämpligt på båtlyft.

Har klurat på att alt.4 nu. att ha V-stöttor likt du har på din vagn, och även komplettera med 4 st ledbara bottenskruvar som svetsas mot chassit.  Dessa skruvar jag upp direkt när båten kommit upp ur vattnet, innan vidare transport.

Dom bakre stöttorna gå upp mot den platta aktern på båten och vara betydligt mycket längre än på bilden.

Vad tror vi om det?

 

 

 

Alt.4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en bra lösning med V-stöttor som du har ritat. Speciellt om du gör dem demonterbara och kompletterar med ställbara stöttor som du ritat in. Då kan man ta bort de skrymmande V-stöttorna ifall man behöver göra något arbete på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...