Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Larsens

Alpha One Gen 2 utan impeller?

Rekommendera Poster

Jag är orolig för att det kan finnas en impeller i mitt Alpha One Gen 2 drev och som behöver bytas.  Alternativt att det saknas en impeller och att det borde finnas en i drevet.

Jag har fått information från den lokala båtverkstan att det inte skall finnas impeĺler i drevet då det finns impeller i motorns (Mercruiser 4.3 MPI) vattenpump. De säger sig också ha öppnat drevet och sett att det inte finns impeller trots att jag inte hade bett dem om att serva nåt inne i drevet, mer än att byta olja.

Jag undrar om Mercruiser kan ha gjort vissa Alpha One gen 2 drev utan impeller eller om det är vanligt att modifikationer gjorts i efterhand på dessa drev. Sen är frågan om det är lämpligt att inte ha impeller i drevet?  Från AI:

"Det är inte lämpligt att köra ett Alpha One Gen 2 drev utan impeller. Impellern är avgörande för att säkerställa att motorn kyls ordentligt. Utan den kan motorn överhettas, vilket kan leda till allvarliga skador. Det är viktigt att alltid ha en fungerande impeller i systemet."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska alltid finnas en impeller i  ett Alpha One drev. Även om man inte kyler motorn med vattnet via drevet så kyls drevet av vattnet som impellern pumpar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...