Larsens 0 Postad 7 Oktober Jag är orolig för att det kan finnas en impeller i mitt Alpha One Gen 2 drev och som behöver bytas. Alternativt att det saknas en impeller och att det borde finnas en i drevet. Jag har fått information från den lokala båtverkstan att det inte skall finnas impeĺler i drevet då det finns impeller i motorns (Mercruiser 4.3 MPI) vattenpump. De säger sig också ha öppnat drevet och sett att det inte finns impeller trots att jag inte hade bett dem om att serva nåt inne i drevet, mer än att byta olja. Jag undrar om Mercruiser kan ha gjort vissa Alpha One gen 2 drev utan impeller eller om det är vanligt att modifikationer gjorts i efterhand på dessa drev. Sen är frågan om det är lämpligt att inte ha impeller i drevet? Från AI: "Det är inte lämpligt att köra ett Alpha One Gen 2 drev utan impeller. Impellern är avgörande för att säkerställa att motorn kyls ordentligt. Utan den kan motorn överhettas, vilket kan leda till allvarliga skador. Det är viktigt att alltid ha en fungerande impeller i systemet." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Oktober Det ska alltid finnas en impeller i ett Alpha One drev. Även om man inte kyler motorn med vattnet via drevet så kyls drevet av vattnet som impellern pumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 8 Oktober (redigerade) Från en novis, när det gäller motorer med drev. - Hur är kylningen ordnad i TS båt på drev resp motor? Är väl en relevant fråga. Två separata kylkretsar, ett för drevet och ett för motorn? D v s två vattenpumpar med respektive impeller. En gemensam kylkrets, in genom drevet och vidare genom motorn och ut? - Då med en impeller i endera drev- eller motors vattenpump. - Eller en pump med impeller i drevet och en i motorn, d v s två pumpar i serie? Varför i så fall det senare alternativet? Kylkapaciteten lär knappast öka. Redigerad 8 Oktober av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad 8 Oktober Jag fick detta svaret från ett annat varv som jag kollade med: "Impellern i drevet skall finnas och bytas varje 3:dje år - den kyler drevet invändigt - motorns separata vattenpump monterar man då den i vissa båtar behöver extra kylning, även den skall bytas varje 3:dje år." Har även mejlat Mercruiser i USA för att se om man kan få någon klarhet därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad 8 Oktober Mer info: Om inombordsmotorn redan har en vattenpump med impeller, kombinerat med ett Alpha One Gen 2-drev, har du ett kylsystem där båda dessa enheter samverkar för att säkerställa att kylningen fungerar effektivt. Det är viktigt att förstå hur dessa två pumpar fungerar tillsammans för att förhindra överhettning. Här är en genomgång av hur kylningen fungerar i detta fall: 1. Dubbel impeller-pumpsystem: I ett system där både drevet och motorn har en impellerpump, arbetar dessa pumpar på olika ställen i kylsystemet. Drevet tar upp råvatten (sjö- eller havsvatten), och motorns vattenpump cirkulerar kylvattnet genom själva motorn och eventuellt andra kylkomponenter. 2. Vattenintag via drevet: Alpha One Gen 2-drevet fungerar som vattenintaget. Drevet har en inbyggd vattenpump (med impeller) som suger in sjövatten genom vattenintagen på drevets undre del. Detta råvatten skickas upp till motorns kylsystem. 3. Motorns impellerpump: Om motorn har en egen vattenpump med impeller, ansvarar denna pump för att cirkulera vattnet genom motorblockets kylmantel, där det tar upp värmen från motorn. Motorns impeller är alltså den som sköter själva cirkulationen av kylvattnet genom motorns kylkanaler. Denna vattenpump är ofta mekaniskt driven av motorn, vilket innebär att så länge motorn är igång, kommer vatten att pumpas runt för att kyla motorn. 4. Kylflöde genom motorn: Det råvatten som tas upp från sjön går genom drevets impeller och skickas vidare till motorns kylsystem, där det tas upp av motorns impellerpump. Denna pump ser till att vattnet cirkulerar genom motorns kylmantlar, runt cylindrar och förbränningskamrar, för att absorbera värme och förhindra överhettning. 5. Avgas- och kylsystemets avslutning: När vattnet har cirkulerat genom motorn och utfört sin kylningsfunktion, går det till avgassystemet, där det kyler avgaskrökarna (exhaust risers). Vattnet blandas sedan med avgaserna och släpps ut genom drevet eller ett separat avgassystem beroende på konstruktionen. 6. Värmeväxlarsystem (slutet system, om tillämpligt): Om systemet är utrustat med en värmeväxlare, används sjövatten (råvatten) för att kyla en sluten krets med färskvatten som cirkulerar runt motorn. I detta fall skulle motorns impellerpump cirkulera färskvattnet (glykolvatten), medan råvattnet från drevet kyls i värmeväxlaren och sedan släpps ut. Detta system är vanligare i saltvattensmiljöer, där det skyddar motorns inre delar från att komma i direkt kontakt med korrosivt saltvatten. Samspel mellan drevets och motorns impellerpumpar: Drevets impeller ansvarar för att ta in råvatten från sjön/havet och skicka det till motorns kylsystem. Motorns impeller pumpar och cirkulerar kylvattnet genom motorn. Trots att båda har impellerpumpar, arbetar de i olika delar av systemet och har distinkta roller. Drevet ansvarar för att ta upp vattnet, medan motorns pump ansvarar för att cirkulera vattnet inne i motorn. Underhåll och viktiga aspekter: Båda impellrarna behöver regelbundet underhåll och byte eftersom de slits ut med tiden. Om någon av impellrarna går sönder kan kylningen av motorn bli ineffektiv, vilket kan leda till överhettning. Kontrollera flödet: Om du har problem med kylningen, bör du först kontrollera om det finns blockeringar vid drevets vattenintag eller om impellern i drevet eller motorn är skadad. Sammanfattning: Systemet fungerar genom att drevets impeller tar in vatten från sjön, och motorns impeller cirkulerar detta vatten genom motorn. De två impellerpumparna samverkar för att säkerställa att vattenintaget och kylvattencirkulationen fungerar smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 8 Oktober (redigerade) Så om ena impellern fallerar eller rent utav fattas som i TS fall, så blir kylningen av motorn sämre? Hur kan det komma sig? Är det ändå inte samma vattenflöde, det handlar ju om en seriekrets? Ta exemplet med en villa med vattenradiatorer. Normalt är bara en cirkulationspump. Vad skulle man tjäna med 2 eller fler i serie? I vart fall inte ökat vattenflöde (Bara en högre, om än liten strömförbrukning.) Jag förstår detta med värmeväxlare och sluten krets för kylning av motor och då två pumpar. Men nu diskuterar vi vattnets väg från sjön och ut, via värmeväxlare eller direkt genom motorn. Varför två pumpar i samma seriekrets? Redigerad 8 Oktober av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 8 Oktober (redigerade) 50 minuter sedan skrev Hybro: Hur kan det komma sig? Är det ändå inte samma vattenflöde, det handlar ju om en seriekrets? I ett kylsystem som detta är flödet också begränsat av mottrycket (tryckdiffen mellan pumpens in- och utlopp), som kan vara ansenligt då det är många "trånga" passager såsom värmeväxlare o.s.v. på vägen. Med mottrycket fördelat på två pumpar kommer flödet att öka. 50 minuter sedan skrev Hybro: Ta exemplet med en villa med vattenradiatorer. Normalt är bara en cirkulationspump. Vad skulle man tjäna med 2 eller fler i serie? I vart fall inte ökat vattenflöde Helt riktigt, men här har man sällan speciellt mycket mottryck. Även lyfthöjdens tryck bör kunna bortses ifrån, då motsvarande tryck finns på sugsidan av systemets vattenpelare. Så tänker jag..... Redigerad 8 Oktober av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad 8 Oktober (redigerade) Detta är min första båt så jag är helt novis på området men får inte riktigt ihop informationen som jag får från olika källor där merparten pekar på att det skall finnas impeller även i drevet (oavsett om det även finns en i motorpumpen). På min Mercruiser 4.3 MPI så finns en värmeväxlare (avlång, cylindrisk enhet) och då känns det väl rimligt att motorns pump driver det slutna systemet (med sötvatten) och att det då även borde finnas en impeller i drevet som förser värmeväxlaren med sjövatten för att kyla det interna sötvattensystemet? Jag tänker att impellern i drevet motsvarar "Sea Water pickup pump" (inringat i rött i bild) och motorns pump inringat i blått. Redigerad 8 Oktober av Larsens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 8 Oktober säkert är att det finns varianter, är schemat ovan för ts båt eller med backslag? pump i glykol behöver inte så täta servicar viktigt att sjövattnet kan cirkulera genom drevet,olika lösningar finns.. olika lösningar även på limpor-knän hel/halv eller sjövattenkylda. kanske räcker det för ts med sjövattenpump på motorn (+cirkulationspump) B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 8 Oktober 2 timmar sedan skrev IngemarE: I ett kylsystem som detta är flödet också begränsat av mottrycket (tryckdiffen mellan pumpens in- och utlopp), som kan vara ansenligt då det är många "trånga" passager såsom värmeväxlare o.s.v. på vägen. Med mottrycket fördelat på två pumpar kommer flödet att öka. Helt riktigt, men här har man sällan speciellt mycket mottryck. Även lyfthöjdens tryck bör kunna bortses ifrån, då motsvarande tryck finns på sugsidan av systemets vattenpelare. Så tänker jag..... Har svårt att tänka mig att två pumpar i serie skulle kunna ge högre tryck. Däremot blir trycket i kretsen högre om man parallellkopplar pumpar. Om jag kommer ihåg rätt från det jag läste för 30 år sedan, SRM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 8 Oktober Just nu skrev Hybro: Har svårt att tänka mig att två pumpar i serie skulle kunna ge högre tryck. Däremot blir trycket i kretsen högre om man parallellkopplar pumpar. Nej, men det är inte heller vad jag skriver. Två pumpar i serie (som ju saken gällde) kan ge högre flöde, eftersom de kan dela på tryckskillnaden. Sedan är förhållandet mellan tryck och flöde inte så svart eller vitt. Inte ens alltid linjärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad 8 Oktober 34 minuter sedan skrev IngemarE: Nej, men det är inte heller vad jag skriver. Två pumpar i serie (som ju saken gällde) kan ge högre flöde, eftersom de kan dela på tryckskillnaden. Sedan är förhållandet mellan tryck och flöde inte så svart eller vitt. Inte ens alltid linjärt. Varför tänker ni att pumparna är i serie och inte två egna system, ett som pumpar kylarvätska och ett som pumpar havsvatten (via drevet?)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 8 Oktober (redigerade) Från början var det alltid så med Alpha One att motorn fick kylning från impellerpumpen i drevet. Ingen annan sjövattenpump fanns. Detta gäller även om det var en V8. Såsmåningom blev effektuttaget ur de större motorerna för stort för kapaciteten i drevets impellerpump. Då monterade man en separat kylvattenpump på motorn som hämtar kylvattnet från en egen skrovgenomföring. Slangen från drevet till motorn togs bort. Därmed kyler pumpen i drevet bara drevet och pumpen som drivs av motorn kyler bara motorn. Bägge måste underhållas. I bägge fallen kan det finnas en värmeväxlare och en cirkulationspump för "sötvattnet" i motorn. Den pumpen har inte någon impeller. Det är någon form av vattenringspump. Redigerad 8 Oktober av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad 8 Oktober (redigerade) 24 minuter sedan skrev Eld-: Från början var det alltid så med Alpha One att motorn fick kylning från impellerpumpen i drevet. Ingen annan sjövattenpump fanns. Detta gäller även om det var en V8. Såsmåningom blev effektuttaget ur de större motorerna för stort för kapaciteten i drevets impellerpump. Då monterade man en separat kylvattenpump på motorn som hämtar kylvattnet från en egen skrovgenomföring. Slangen från drevet till motorn togs bort. Därmed kyler pumpen i drevet bara drevet och pumpen som drivs av motorn kyler bara motorn. Bägge måste underhållas. Tack för förklaringen. Om jag förstår det rätt så "kan det" finnas tre pumpar som hanterar kylmedia: 1. Impeller i drevet som levererar sjövatten vidare till motorn och hjälper till att kyla sötvattnet i värmeväxlaren 2. Kylvattenpump på motorn som har egen hämtning av sjövatten och som också (?) kyler sötvattnet i värmeväxlaren 3. Kylvattenpump på motorn som driver runt den slutna sötvattenkylningen genom värmeväxlaren Jag undrar då vilken av pumparna 1 och 2 ovan som man har bytt impeller på och var sitter den andra pumpen som också skall sitta på motorn. Eftersom jag verkar sakna impeller i mitt drev så funderar jag på om det kan bli ett problem med kylningen av själva drevet. Som jag har förstått det så är primära kylverkan (av drevets impeller) att slussa sjövatten vidare till motorn och inte så mycket att kyla själva drevet. HIttade detta på nätet: "Medan drevets impeller inte direkt kyler drevet, spelar den en avgörande roll för att kyla motorn och avgassystemet, och drevet hålls svalt främst genom olja och omgivande vatten." Redigerad 8 Oktober av Larsens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 Oktober Min 5,7L Mercruiser med alpha drev som jag en gång ägde hade eftermonterat sötvattens system med värmeväxlare. Båten tog alltså in saltvatten genom skrovgenomföring på undersidan som sögs in av separat pump med gummiimpeller och vidare till saltvattensidan av värmeväxlaren. Sötvattensidan med glykol som cirkulerade runt i motorn var på separat pump utan gummi-impeller (precis som på en bil). I drevet satt en impeller som pumpade vatten rätt ut tillbaka i havet genom de avskurna slangarna som original gått till motorn när den var saltvattenskyld. Om ett varv kollat på detta åt dig skulle jag tro att den viktigaste pumpen sitter som jag beskriver och pumpar upp till din värmeväxlare. Detta är ju väldigt enkelt att följa genom att titta i motorutrymmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad 8 Oktober Tack för alla svar på denna tråden. Fick svar från Mercruiser USA som gör att jag kan känna mig ok med att inte ha en impeller i drevet:Since the engine has a sea water pump, the drive impeller should not have any effect on the cooling for the engine because it should be blocked off with a block off plate installed inside the bilge on the transom assembly. If you are not having any drive issues or haven't had any in the past, then it should be ok to continue to use it that way. Best regards, Consumer Support Specialist MerCruiser and Mercury Customer Service Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 8 Oktober inget om om man haft problem . på min är drevsjövattnet anslutet till ett utlopp som träffar överdelen av drevet. bravo III iofs ,men då cirkulerar vattnet det kyler vid planande fart. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 8 Oktober 8 timmar sedan skrev Larsens: 1. Impeller i drevet som levererar sjövatten vidare till motorn och hjälper till att kyla sötvattnet i värmeväxlaren Nej om du har en separat impellerpump på motorn så har pumpen I drevet ingenting med kylningen av motorn att göra. Om man saknar impellerpump på motorn då står pumpen I drevet för all kylning av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser