Planare 2 Postad 7 Oktober Efter ett par timmars hummerfiskande mest på tomgång eller låga varvtal gasade jag på hemmåt för att blåsa ut motorn, en KAD 44. Efter några minuter gick larmet för hög motortemperatur och jag stängde omedelbart av motorn. Visade sig att behållaren för kylvätska var tom, trots koll av detta m.m vid avfärd. Hade dock mera vätska ombord och fyllde på. Det rann genast ut i kölsvinet! God vän bogserade mig hem och väl där upptäckte jag slangen för dränering av kylsystemet. Den ska vara pluggad och upphängd på motorn. Men upphängningen var trasig och slangen med propp och slängklämma hade legat länge i kölsvinet (jag var inte medveten om dess existens) och klämman hade rostat sönder och pluggen åkt ur! Detta nu åtgärdat, men nu min fråga: hur återfyller jag systemet som troligen till stora delar är tomt??? Står i någon manual att man måste försäkra sig om att det inte finns luftfickor kvar innan man startar motorn! Hur kollar man det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 32 Postad 7 Oktober Jag bytte precis min glykol och gjorde som nedan. Fyller behållare som vanligt till korrekt nivå, sen väntar du en timme och startar och bevakar nivån. Sen kan du varmköra motorn, bevaka nivån och ev lufta vid turbon(har jag läst) dock fick jag bara ren glykol här direkt så systemet luftade sig själv. Om du har diverse varmvattenberedare el gångvärmare så kan man ev behöva lufta vid dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Planare 2 Postad 7 Oktober Tack Westergren! Provar detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 8 Oktober Jag luftade anslutningen på turbon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Planare 2 Postad 8 Oktober Kommer att testa detta också efter att ha kört motorn en kort stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 8 Oktober Vid avtappning stäng ev. värmekranar till VVB , värmepaket. Fyll på sakta. Avluftar sig själv på kylsystemets högpunkter , turbinhuset och termostathuset. Vid start håll koll på nivån i expkärlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Planare 2 Postad 9 Oktober Fyllde upp i morse och körde motorn 2 minuter. Nivån hade sjunkit något så fyllde motsvarande. Körde sedan tomgång - 1500 rpm i 30 min. Luftade vid turbon. Kom lite luft, sedan kylvätska. Tempen stiger som den ska så systemet verkar funka trots den tillfälliga överhettningen i förgår. Var sitter termostathuset på en KAD44? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 9 Oktober Fram ovanpå vattenpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 10 Oktober 13 timmar sedan skrev Planare: Fyllde upp i morse och körde motorn 2 minuter. Nivån hade sjunkit något så fyllde motsvarande. Körde sedan tomgång - 1500 rpm i 30 min. Luftade vid turbon. Kom lite luft, sedan kylvätska. Tempen stiger som den ska så systemet verkar funka trots den tillfälliga överhettningen i förgår. Var sitter termostathuset på en KAD44? Om du behöver lufta vid turbon, är luftledningen igensatt någonstans. Det brukar vara slanganslutningen på expansionskärlet, som har ganska liten diameter. Likadant med ledningen från termostathuset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 10 Oktober 16 timmar sedan skrev Rollen: Om du behöver lufta vid turbon, är luftledningen igensatt någonstans. Det brukar vara slanganslutningen på expansionskärlet, som har ganska liten diameter. Likadant med ledningen från termostathuset. Instämmer i Rollens inlägg. Har du stopp i avluftnings slangarna mot expansionskärlet så får du problem med luftfickor. Kolla om du lossar slangarna mot expansionskärlet att den lilla anslutningen med metallhylsa inte slaggats igen. Expansionskärlet går att enkelt plocka av och rentvättas med t ex krossad is i de vråer man inte kommer åt mekaniskt. Systemet är självavluftande, dock kan det behövas handpåläggning på värmekretsen (VVB , värmepaket) om sådan är ansluten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser