Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Planare

Fylla kylvätska i KAD44

Rekommendera Poster

Efter ett par timmars hummerfiskande mest på tomgång eller låga varvtal gasade jag på  hemmåt för att blåsa ut motorn, en KAD 44. Efter några minuter gick larmet för hög motortemperatur och jag stängde omedelbart av motorn. Visade sig att behållaren för kylvätska var tom, trots koll av detta m.m vid avfärd. Hade dock mera vätska ombord och fyllde på. Det rann genast ut i kölsvinet!  God vän bogserade mig hem och väl där upptäckte jag slangen för dränering av kylsystemet. Den ska vara pluggad och upphängd på motorn. Men upphängningen var trasig och slangen med propp och slängklämma hade legat länge i kölsvinet (jag var inte medveten om dess existens) och klämman hade rostat sönder och pluggen åkt ur! Detta nu åtgärdat, men nu min fråga: hur återfyller jag systemet som troligen till stora delar är tomt??? Står i någon manual att man måste försäkra sig om att det inte finns luftfickor kvar innan man startar motorn! Hur kollar man det??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte precis min glykol och gjorde som nedan.

 

Fyller behållare  som vanligt till korrekt nivå, sen väntar du en timme och startar och bevakar nivån. 

 

Sen kan du varmköra motorn, bevaka nivån och ev lufta vid turbon(har jag läst) dock fick jag bara ren glykol här direkt så systemet luftade sig själv. 

 

Om du har diverse varmvattenberedare el gångvärmare så kan man ev behöva lufta vid dom. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...