Paar 2 Postad 7 Oktober Hej, Jag har i sommar skaffat mig ett nytt bekymmer i form av en gammal båt, på den sitter en en 2-taktare Evinrude 110 hk från början av 90-talet. Fixade lite med den i helgen inför vintern, men stötte på patrull när jag skulle byta växelhusolja. Det visar sig att oljepluggen för att tappa ur oljan är runddragen och inte går att lossa. Finns ju lite olika lösningar för att få loss den, men troligtvis går den inte återanvända sen utan det blir att leta rätt på en ny. Har fått en tid för att ställa in båten nu till helgen och då jag är osäker på om jag hinner hitta en ny plugg funderar jag på att skjuta på det momentet till våren. Funkar det, eller är det viktigt att det görs nu? Båten kommer förvaras torrt, men i utomhustemperatur (minusgrader) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 7 Oktober Hej, du kan absolut vänta med det men innan du ställer undan båten öppnar du pluggen och kollar så att inget vatten tagit sig in. Har du mjölkig olja är det bara att byta. Är den fin så kan du bara skruva tillbaka pluggen och byta i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 7 Oktober 49 minuter sedan skrev Paar: Det visar sig att oljepluggen för att tappa ur oljan är runddragen och inte går att lossa. En slagskruvmejsel med rätt skruv-bit brukar fixa även ganska dåliga skruvskallar/bultar. Men det kanske du redan provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 7 Oktober Byta oljan är inte det viktiga, utan att tömma ur den då det ofta finns vatten i den, och det fryser sönder växelhuset. Om du sen fyller på ny nu eller till våren har ingen betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 7 Oktober 4 timmar sedan skrev Isakare: Byta oljan är inte det viktiga, utan att tömma ur den då det ofta finns vatten i den, och det fryser sönder växelhuset. Om du sen fyller på ny nu eller till våren har ingen betydelse. Det har absolut en väldigt avgörande betydelse! Om vattenblandad olja finns i växelhuset och den tappas ur så exponeras lager och drev för fukt i kombination av syre och ev. salt och således rostar dessa ögona böj och kan bli förstörda. Är det ingen fukt så bildar olja en film på metallen och risken för korrosion är mindre men ändå reell. I ett växthus ska det alltid vara olja speciellt på en båtmotor! Oljan ska återfyllas direkt den är urtappad ! Hälsningar Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 7 Oktober 2 timmar sedan skrev Triobatar: Är det ingen fukt så bildar olja en film på metallen och risken för korrosion är mindre men ändå reell. I ett växthus ska det alltid vara olja Jag antar att det ska vara vegetabilisk olja i växthus? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 8 Oktober 8 timmar sedan skrev ABC: Jag antar att det ska vara vegetabilisk olja i växthus? Oj oj, en ordmärkare för att stavningskontrollen ställde till det…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paar 2 Postad 8 Oktober 20 timmar sedan skrev ChristerN: En slagskruvmejsel med rätt skruv-bit brukar fixa även ganska dåliga skruvskallar/bultar. Men det kanske du redan provat? Pluggen verkar sitta ordentligt och är som sagt runddragen. Men problemet är inte att få loss den, det borde gå mer slagskruvmejsel eller svinpitt eller någon annan lösning. det jag är rädd för är dock att jag kommer skada den och behöver fixa en ny. Vilket kan bli tight innan lördag när den ska ställas in. Därför funderade jag på att vänta med bytet av växelhusolja till våren när det inte är någon stress med att ordna ev ny plugg. Men det verkar ju vara en dålig idé om det nu är vatten i oljan så det blir nog att försöka få bort den och hoppas att åverkan inte är större än att den går återanvända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 8 Oktober 1 timme sedan skrev Paar: det blir nog att försöka få bort den och hoppas att åverkan inte är större än att den går återanvända. Skulle säga det är rätt sannolikt att en skruv som man inte drar åt kommer hålla tillbaka oljan ganska bra under vinterförvaringen, så kör på det. Blir varvet kinkiga av att båten droppar olja så kan man ju alltid lägga en oljeabsorberande duk under Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 8 Oktober 3 timmar sedan skrev Paar: Men det verkar ju vara en dålig idé om det nu är vatten i oljan så det blir nog att försöka få bort den och hoppas att åverkan inte är större än att den går återanvända Kan du få loss pluggen nu så har du ju 6 månader på dig att skaffa en ny. Du måste lossa bägge skruvarna för att oljan skall rinna ut. En plastbunke fångar upp ev dropp under vintern bättre än en trasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paar 2 Postad 14 Oktober (redigerade) Det löste sig fint med en skruvborttagare från biltema. Kunde återanvända pluggen, åtminstone under vintern så får jag fixa en ny till våren sen.Tack för goda råd! Redigerad 14 Oktober av Paar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser