Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
skippeer

Tvätta / skölja segel inför vintern - fuktmätning innan nedpackning?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter en saltrik segelsommar är det dax att ta ned seglen inför vinterns vila.

Hemmavid spenderade vi ofta en helg på Vrångö och spolade av seglen på deras stora trädäck.

Nu längeseglar vi och behöver spola bort salt mm med seglen hissade och sedan torka i snällt väder upphissade i masten.

Snabbläst Gransegels tips vid ”hösttvätt”.

 

Tänkte använda mina fuktmätare Tramex Skipper (äldre modell utan bluetooth) och Biltemas fuktmätare för första gången på segel, verkar som att Biltemas instrumentet mäter bäst på djupet 20-30 mm.

UV skyddet på flera lager segelduk (60-70% fuktighet mätt med BT är för högt) och lattfickorna torkar långsamt.

 

Tramex Skipper Plus har ett Range 3 för ”ytfukt”, manualen säger att det läget är bra inför målning. Ger utslag vid mätning på segelduk på fock & storsegel och på UV skyddet i akterkant på rullfocken däremot får jag inget utslag vid mätning på rullstorens flik med UV skydd.

 

Har någon en bra tumregel när seglen anses tillräckligt torra?

 

Tråkigt att till våren komma till mögliga segel efter en vinter 300 mil från Svedala.

 

IMG_3529.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 85% RF bildas inte mögel, men jag hade förvarat de luftigt om jag var det minsta osäker. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Segelvård är enklare när man kan ta hem seglen i bilen, svårare vid längesegling i främmande hamnar.

Plan B är att lägga seglen luftigt i förpiken ihop med fuktmätare och köra avfuktaren några dygn och se utvcklingen.

 

Lite åskvärme 25 grader känns som 32 enligt Weatherpro, 75-80% relativ fuktighet, regn och åska ikväll. Ostabilt väder i området så det gäller att passa på nu när det är på gränsen till okej väder. Närmsta 10 dagarna är regn prognostiserat titt som tätt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...